Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på fjellet i hele påsken! Jippi!

Men jeg er litt usikker på hvordan jeg bør kle meg.

Jeg har knickers og strømper. Bør jeg ha ull under det?

Og på overkroppen.. holder det med ull, en genser og vindtett jakke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Ull eller "superundertøy" innerst mot huden er best ja, gjerne ull om du ikke synes det klør for mye, og i flere lag er bra. Noe vindtett er et must.

Selv bruker jeg ullsokker, ullstilongs og superundertøytopp (har ikke det i ull, men den jeg har er ypperlig) og ei tynn fleecejakke utenpå, buksa og jakka er vindtett. Har med en strikkagenser i ull til når vi sitter stille. Husk at du kan bli kald på fingrene og ørene. Husk også at påska er sen, snøen kan være våt, dersom man går mye i snøen uten ski (unger gjør dette) eller generelt alle med litt slitte syntetiske skisko, så blir man fort våt på tærne. Da er et skift i sokker, samt avispapir (ja, bruk dette i bunnen av skoen når den har blitt våt), siden de færreste har et ekstra par sko å ta med, svært høyt verdsatt!

Og husk for all del solfaktor, upraktisk å bli sviende rød, ikke sant? Sol og snø kan være skummelt (ja, solbriller! Å bli snøblind er IKKE behagelig....)

Ha ei flott påske da. Kos deg! I år skal jeg for første gang ikke på ski i fjellet i påska, så jeg er nok litt misunnelig.....

Gjest Étoile
Skrevet

Fredagsbarn gir gode råd! :D Jeg synes ullundertøy er et must, puster så du ikke blir så klam når du blir svett som med f.ex bommull, også holder det godt på varmen når du sitter stille. Jeg pleier å bruker ullundertøy med vindtett tynt foret jakke og bukse over, pleier å holde meg varm (men jeg går bare på ski i godvær :wink: ). Har også alltid med en litt tykkere ullgenser sånn i tilfelle...

God tur! :D

Skrevet

Ullundertøy anbefales, det holder på varmen selv om det blir fuktig/svett. Så slipper du å bli iskald under matpausen.

Det viktigste er å holde seg varm på beina, blir du kald der begynner du fort å fryse andre steder. Jeg synes Ulvang-sokker er kjempebra på skituren, de har god passform som gjør at jeg ikke så lett får gnagsår (noe jeg er verdensmester i...).

-valla-

Skrevet

Ull innerst. Og du kan godt fryse litt før du begynner å gå - bare du er vindtett og som sagt har ull innerst. Varmen får du når du begynner å gå. Stopper du for en pause, ha en tykk ullgenser lett tilgjengelig som du tar over deg. For svett blir du. Husk å ta av deg når du begynner å gå igjen.

Solkrem er et must!

Og stillongs (i ull) og ullsokker - ikke strømpebukser. God plass i skistøvlene og en ekstra kvikk-lunsj i sekken. Husk å ha med masse vann og drikk hele tiden.

God påske og god tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...