Gjest litt frustert Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Vet at det er en ligende tråd her. Men situasjoen vår er noe anderledes. Vi leier leilighet, det står ikke noe om dyreforbud i kontrakten og det har heller aldri blitt nevnt. Vi skal flytte ut, men overtakelsen av huset vi har kjøpt er blitt utsatt. Dermed sitter vi igjen med nesten 2 mnd overlapp hvor valpen må bo i den leide leiligheten. Vi tar ut ferie i denne perioden slik at valpen ikke blir etterlatt alene. Jeg synes nok at vi egentlig burde ha spurt om det er ok, selvom det har aldri blitt nevnt at huns/husdyr er uakseptabelt. Men hvis vi nevner det og får nei så kan vi jo rett og slett ikke ta i mot valpen og vi har stått lenge på venteliste hos denne tispa. Er i tvil. Ingen har sagt at det ikke er ok, og det burde jo stått i kontrakten. Man burde kanskje ikke nevne på noe man egentlig ikke vil ha svaret på?? Takk for innspill
Tabris Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg synes dere burde nevne det. Hvis dere forklarer situasjonen og sier at det kun er snakk om to måneder, så kan det være huseier går med på hund i leiligheten selv om han/hun opprinnelig ikke ønsket det. Sjansen er stor for at huseier vil merke det i løpet av de to månedene, og da er sjansen rimelig stor for at det blir unødvendig bråk og dårlig stemning.
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Er egentlig enig med deg, men de har faktisk ikke nevnt dyr med et ord. Og som sagt, sier de nei så kan vi bare ikke ta denne valpen og må vente et par år for neste kull under denne tispen.
Gjest Gjest_Regine_* Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Det synes jeg absolutt at du bør gi beskjed om..
Gjest Elize Skrevet 27. oktober 2007 #5 Skrevet 27. oktober 2007 Det står jo ingenting i kontrakten, så da kan de jo ikke nekte deg å ha hund der.
Frey Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Bare si fra du. Det står uansett ikke noe om forbud i leiekontrakten sier du så da kan de ikke nekte - og flytte skal dere likevel. Klart dere tar imot denne valpen
Gjest Eir Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 så kan det være huseier går med på hund i leiligheten selv om han/hun opprinnelig ikke ønsket det. Man kan ikke si at huseier ikke ønsker hund i utganspunktet, når tema aldri har vært oppe. Huseiere som har noe i mot dyr pleier å skrive det i kontrakten (selv om det også er juridisk tvilsomt) og/eller spørre om det på visning. Dermed ville jeg ikke sagt noe, siden det ikke er noen grunn til å anta at det ikke er ok, og siden man skal ha muligheten til å leve ett normalt liv når man leier. Selv har jeg heller aldri fått noen negative tilbakemeldinger, etter å ikke ha nevnt dyr, når det ikke står i kontrakten. (Nåværende husvert kommenterte bare at hunden vår virket veldig trivelig, og at det er bra vi har katter, siden de tar mus.)
Wildy Skrevet 27. oktober 2007 #8 Skrevet 27. oktober 2007 Som huseier hadde jeg satt pris på om leietaker sa fra om slikt, selv om jeg kanskje ikke har krav på å få beskjed. På samme måte som at det er kjekt å beskjed om leietaker drar på ferie( ingen raporteringsplikt, men bare en kort beskjed om at i uke ditt og datt er jeg på ferie...),om det flytter inn en person til osv. Utover det hade det ikke gjort meg en døyt om det var en liten valp i huset, kanskje med unntak om jeg ikke fikk kose litt med den av og til! Lykke til med det nye familiemedlemmet, valpetid er litt slitsomt, men utrolig artig!
Gjest Eir Skrevet 27. oktober 2007 #9 Skrevet 27. oktober 2007 På samme måte som at det er kjekt å beskjed om leietaker drar på ferie( ingen raporteringsplikt, men bare en kort beskjed om at i uke ditt og datt er jeg på ferie...),om det flytter inn en person til osv. Er det virkerlig forventet at man skal si ifra om at man reiser vekk? Eneste tilfelle jeg ville sagt i fra om noe sånt var dersom huseier bodde i samme tun ol. (Og da ville jeg også tatt opp dyr ol, siden man skal fungere sammen med huseier, til en viss grad.) At en person til flytter inn blir noe annet, iom at det er noe huseier har krav på å vite og godkjenne.
Frey Skrevet 27. oktober 2007 #10 Skrevet 27. oktober 2007 Å gi beskjed til huseier at man reiserpå ferie er jo dels for ens egen trygghet også vel. Hvis huseier vet at dere er bortreist og hører lyder fra leiligheten vil han jo da sjekke. Og selv om vi tillater hundehold fra vår leieboer i kontrakten hadde vi syntes det var hyggelig av ham å si fra hvis han gikk til anskaffelse av hund.
Gjest puselabb Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 Er egentlig enig med deg, men de har faktisk ikke nevnt dyr med et ord. Og som sagt, sier de nei så kan vi bare ikke ta denne valpen og må vente et par år for neste kull under denne tispen. Høres ut som du allerede har bestemt deg for å ikke si ifra. Jeg ville sagt ifra, forklart det som det var. Tviler på at huseier vil si nei under de omstendighetene, hvis ikke han er vanskelig av seg.
kamela Skrevet 27. oktober 2007 #12 Skrevet 27. oktober 2007 Det er vel bare å si ifra som en orientering, ikke som et spørsmål. Håp på det beste, og to måneder er uansestt ikke så lenge. Lykke til med hvalpen!
Gjest Vinduskarmen Skrevet 27. oktober 2007 #13 Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Jeg er enig, gi beskjed. De vil nok ikke prøve å nekte deg det Vi leide ut til et ungt par, og hadde sagt ifra at dyr egentlig var utelukket ettersom vi selv har to katter. Men så kom den dagen de ville ha hund, og vi godtok det selvfølgelig mot at de tok hensyn til våre to katter. Endret 27. oktober 2007 av Vinduskarmen
Wildy Skrevet 27. oktober 2007 #14 Skrevet 27. oktober 2007 Er det virkerlig forventet at man skal si ifra om at man reiser vekk? Eneste tilfelle jeg ville sagt i fra om noe sånt var dersom huseier bodde i samme tun ol. (Og da ville jeg også tatt opp dyr ol, siden man skal fungere sammen med huseier, til en viss grad.) At en person til flytter inn blir noe annet, iom at det er noe huseier har krav på å vite og godkjenne. Jeg har leid ut en hybelleilighet i samme hus som jeg bor i selv, med felles yttergang. Når jeg reiser bort gir jeg også beskjed til leietaker om at vi blir borte og om hun kan tømme postkassen og legge posten i gangen. Jeg har nøkkel inn til hybelleiligheten og om jeg reiser bort får leietaker nøkler til meg slik at om noe skulle skje, f.eks vannlekkasje, er det mulig å komme seg inn. Trodde det var ganske så vanlig, jeg.....
FantasDick Skrevet 27. oktober 2007 #15 Skrevet 27. oktober 2007 Så lenge det ikke står noe om at dyrehold ikke er tillatt i kontrakten, kan ikke huseier nekte deg å dra inn dyr. Informer huseier om at dere får valp!
Julianne Skrevet 27. oktober 2007 #16 Skrevet 27. oktober 2007 Skjønner ikke at dette er noe å lage en stor bekymring ut av. Selvfølgelig sier du fra at dere skal få en valp! Det er da normal oppførsel. Det er da klart at huseier har interesse av å vite at det bor en hund i huset sitt! Jeg tror det skal veldig spesielle grunner til for at huseier kan nekte dere dette, så det tror jeg ikke er noen fare. Men jeg vil tro dere plikter å informere. Og uansett om loven ikke sier at dere plikter å informere - så koster det dere veldig lite å gjøre denne gesten.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #17 Skrevet 27. oktober 2007 Synes du skal gi beskjed til huseier. Du må passe på at hundevalpen ikke gnager på lister og fast inventar. Hundevalper ødelegger ofte mer enn katter og voksne hunder.
Tinelise Skrevet 27. oktober 2007 #18 Skrevet 27. oktober 2007 jeg tror ikke at jeg selv ville sagt fra, men d kan hende dette har med hvilke forhold jeg har hatt til mine huseiere tidligere. altså minimalt med komunikasjon. d er jo vanlig å spesifisere d i kontrakten dersom d ikke er ønsket å ha dyr i leiligheten, så jeg ser ikke på dette som et problem i d hele tatt. spesielt med tanke på at d kun er for en begrenset periode. men klart.. d virker jo høflig å si i fra, så d skader nok ikke. lykke til med d nye familiemedlemmet!
Gjest Huldali Skrevet 27. oktober 2007 #19 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg mener det er normal oppførsel å si i fra hvis når man leier og går til anskaffelse av et husdyr som hund eller katt. Som utleier ville jeg satt stor pris på at den som leier sier i fra om slike endringer og blitt overasket hvis jeg ikke ble orientert om dette, fordi om det ikke står noe om det i kontrakten. Når det ikke står noe om husdyr i kontrakten deres kan ikke utleier nekte dere å ha valpen, så da er det ingen vits i å holde det skjult at dere får en hund.
Gjest Eir Skrevet 27. oktober 2007 #20 Skrevet 27. oktober 2007 Trodde det var ganske så vanlig, jeg..... Som sagt, bor man i samme hus/tun blir det noe litt annet, men jeg har alltid leid fra folk som bor langt unna. Nå feks leier vi, og huseier bor ca en time unna, og iløpet av 2,5 år har han vært innom 3 ganger, for helt konkrete ting. Tror han hadde blitt ganske lei hvis vi skulle ringt og orientert han hver gang vi reiste bort, siden det ikke har noen praktisk verdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå