Gjest Donna Skrevet 8. april 2003 #1 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg har tenkt en del på hvor ofte man bør spise når man ønsker å gå ned i vekt. Følelsene mine sier til meg at jeg skal spise så lite som mulig - og så skjelden som mulig .....men fornuften vet jo at dette ikke er helt bra - da sulter man seg jo ...... Så heter det seg at man skal spise tre måltider om dagen ....... Men så er det også noen som sier at for å holde forbrenneingen ved like skal man spise hver 1,5 til 2 time........men da ikke mye hver gang ...litt frukt - et knekkebrød og slikt ...... Men det er ikke lett å få spist så ofte heller ... noen tanker om dette? det er jo opplagt at man skal spise sunnere - litt mindre - og mosjonere mer ...men hva med de to timene? og hva med teorien om tre måltider ?? blir forvirra jeg ....... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 8. april 2003 #2 Del Skrevet 8. april 2003 Hei Virgo I trening og helsesammenheng, så er det anbefalt med 7 måltider om dagen, ofte og lite av gangen,- 7 små måltider. Gjerne med rent kjøtt som f.eks biff, helst ikke kjøttdeig og blandingsprodukter. Men de fleste klarer nok ikke å ha denne rytmen når man jobber og er sosial, så vi prøver å få i oss fire måltider i allefall. Frokost, lunsj, middag og noe sunnere snacks til kvelds :D Og drikke masse vann :D Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 8. april 2003 #3 Del Skrevet 8. april 2003 tro nok at teorien om tre måltider er litt avlegs. Det jeg har hørt og erfart selv er å spise ca hver tredje time. Da holdes blodsukkeret seg stabilt og fobrenningen holdes ved like. Mange små måltider gjennom hele dagen er nok det beste. Og et måltid kan da f.eks bestå av et eple og et knekkebrød. Som er eksempel på et lite måltid, mens et større måltid kan være grønnsaker, en liten potet og 5 fiskeboller. (Dette er et eks på måltid med få kalorier). Husk å holde forbrenningen din ved like ved å spise mange små måltider. Dette er noen tips fra en spieforstyrred person som er på bedringen vei. og tipsene har jeg lært og lest fra sunne matomleggings kurs. Og hopp aldri over måltider, da kommer "ulvehungeren" og tar all vår fornuft. Lykke til, har lest før innlegg fra deg ang dine "spiseproblemer" håper du fikk noe ut av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 8. april 2003 #4 Del Skrevet 8. april 2003 *gumle gumle* :oops: har nettopp postet ett annet innlegg om dagsmeny - og så ble jeg så sulten !!! så nå sitter jeg altså kvart på ti om kvelden og gumler skive med smør og peanutbutter .......og nam ...det var deilig ....men sukk ....ikke særlig sundt - og heller ikke noe gunstig tidspunkt tror jeg - det er for seint ...... jeg kommer til å fortsette å spise hyppig tror jeg - da slipper jeg å bli så utrolig sulten - og da trenger jeg jo ikke spise så mye hver gang .... det vanskeligste er å få det til å passe inn i dagsrytmen ..men det går nokså greit altså ... det vanskelige er hjemme - siden jeg ikke er flink å ha middag - så bli det som skrevet i den andre tråden min mye skive ....og så blir jeg enormt sulten seint på kvelden ...og da stapper jeg innpå alt mulig .... :oops: Lurer på hvorfor det skal være så vanskelig jeg ??? jeg VET at jeg skal spise sundt ! jeg VET at jeg ikke bør spise så seint på kvelden ...Jeg VET at det er dumt å stappe innpå godsaker - og så love seg selv dyrt og hellig å ta seg sammen senere - det er patetisk .....Jeg VET at jeg MÅ skjerpe meg dersom jeg vil ned i vekt - det nytter IKKE å være slapp med å spise sundt - men det er så VANSKELIG !! Jeg tyr lett til mat dersom jeg er litt lei meg ....eller dersom jeg sliter mye ...for da er likosm unskyldningen at jeg "trenger " det for å komme ovenpå igjen ....at jeg trenger energi ..og så overbeviser jeg meg liksom om det ..... :o Innerst inne VET jeg inderlig godt hva som er farlig - når man nærmer seg grensen .....og jeg vet at jeg ikke er der ennå ...stort sett går det greit - men så skal det så lite til før jeg blir sinna på meg selv om "gir opp" ...slutter å tenke fornuftig .... Og så er det noe som heter selvkontroll ...selvdisiplin ....og hvordan vet man man er for svak på det punktet - eller om man har problemer ...det er ikke let å vite ...jeg er ikke flink å stoppe meg selv ....er det noe som frister meg så skal det mye til om jeg greier å la være ...men etterpå angrer jg jo ...og så tenker jeg at NESTE gang DA skal jeg stå i mot ... :-? Nei nå har jeg fullstendig sporet av min egen tråd ..... :oops: ble litt revet med her ..... bruk gjerne te-skje og stapp i meg fornuftige tanker .....tror ikke det skader at jeg får lese litt fornuft ...da er det lettere å ta seg sammen ...trenger litt dytt i riktig rettnig ... nei nå skal jeg gi meg her ....du verden som jeg babler når jeg først begynner ... :oops: ha en fin kveld alle sammen :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 8. april 2003 #5 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg spiser når jeg er sulten, og det vil si ganske ofte.. Har også fått med meg det at mange små måltider skal være bedre enn få store. Du kan jo bestemme deg for en dag i uken der du kan spise akkurat det du vil. Da blir det kanskje litt enklere å gjennomføre en kostholdsendring. Tror det er fort gjort å sprekke hvis du er for streng med deg selv. Har lest at enkelte fitness-utøvere, som jo har et ekstremt strengt kosthold, har en spisedag i uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 8. april 2003 #6 Del Skrevet 8. april 2003 Dette er vel et tema som aldri blir brukt oppJeg tror at det er veldig vanskelig å si hvor mange måltider man skal spise i løpet av en dag, jeg mener, det er jo så forskjellig fra person til person.. Forbrenning, alder og treningsmengde spiller en stor rolle. Man skal spise til man er akkurat passe mett, og bare spise når man er sulten (hvor mange som egentlig klarer å holde dette er noe annet ) Et lite tips: Hvis man skipper trening en dag, hjelper det ikke å trene dobbelt opp neste dag. det beste er å trene gjevnt uken igjennom. Man skal minimum bevege seg 20 minutter om dagen. Skal man ned i vekt: Drikk masse vann! Det sies at 4 liter isvann om dagen kan gi vekttap på ca. 1/2 kg i måneden. Det skyldes ikke bare av at vannet fyller magen, så følelsen av sult nedsettes, men også at organismen bruker 123 kalorier på å varme isvannet opp til kroppstemperatur. :D Det sies oxo at to epler om dagen øker forbrenningen, og at det er viktig med nok søvn. Men det er en ting jeg ikke skjønner. Flere steder har jeg lest at man skal ta en munfull av det godteriet man har lyst på en gang i blandt, siden "ubuden frukt smaker best". Dette er kanskje sant, men jeg klarer ikke dette, tar jeg først en munnful klarer jeg ikke slutte! Derfor er det beste å holde seg helt unna for min del. Noen av samme oppfatning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liza Skrevet 8. april 2003 #7 Del Skrevet 8. april 2003 jeg har lært at isvann absolutt ikker bra i det hele tatt jeg... har en fetter som trener veldig mye, og spiser helt UTROLIG mye. annenhver time, og da er det ikke bare et eple.... og på den kroppen er det ikke et gram fett. forbrenninga hans er jo igang konstant! men som sagt; han trener mye.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 9. april 2003 #8 Del Skrevet 9. april 2003 Som nevnt, spis ofte og lite. Da slipper man å bli panikk-sulten når man er ferdig på jobb og det fører ofte til at man kaster i seg en pølse el. før man spiser middag. Sånn var jeg før. Nå spiser jeg 6 ganger per dag frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og frukt/grønt til kvelds. Passer på å få i meg mye fiber i form av frukt og grønt og mye proteiner. Trener mange ganger i uken og da er det spesielt viktig. Mellommåltidene består som oftest av frukt og yoghurt m/musli. I tillegg har jeg en "spise-dag" i uken (noen ganger 2... ) slik at forbrenningen holdes oppe. Hvis man skal slanke seg er det viktig! Ha en spise-dag i uken hvor man kan dytte i seg alt - det blir jo liksom en belønning! Har man slanket seg i lang tid, vil forbrenningen bli lav og man trenger derfor å spise mye for å gå i gang forbrenningen igjen. Har aldri følt meg så frisk og opplagt som etter jeg la om kostholdet. Og migrene, allergi-symptomer er også halvert! Anbefales på det sterkeste! 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 9. april 2003 #9 Del Skrevet 9. april 2003 Likte det med en spise dag i uken ...... hehe lørdagen er jo litt sånn kose dag da ...og da er det dumt å føle at man sopiser "forbuden frukt " - og at man egentlig ikke er noe flink ..... Det med på bare spise en munnfukll snop - det er jo håpløst det :o Spiser jeg litt fåer jeg lyst på mer så da er det bedre å kjøpe inn litt bare - og så ikke ha liggende noe tror jeg ... rart det med vannet ......noen andre som vet om det er bra eller ikkee med isvann ..? høres jo forunfitg ut at man forbrenner kalorier for å varme det opp .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 9. april 2003 #10 Del Skrevet 9. april 2003 Skal man ned i vekt: Drikk masse vann! Det sies at 4 liter isvann om dagen kan gi vekttap på ca. 1/2 kg i måneden. Det skyldes ikke bare av at vannet fyller magen, så følelsen av sult nedsettes, men også at organismen bruker 123 kalorier på å varme isvannet opp til kroppstemperatur. Dette med de 123 kaloriene har jeg også hørt. Synes det virker logisk jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. april 2003 #11 Del Skrevet 9. april 2003 Virgo - noen middagstips for hybelboer: - omelett og karbonade - Grillkylling (kjapt og greit - og sunt! minus skinnet om du skal være sær) - Salat (du får kjøpt de ferdig kuttet - bare å blande i det du liker godt) - for å ha flere dager har Tupperware en bolle som holder salaten frisk i dagesvis!! Tunfisk får du kjøpt på boks, og kan ha på brødskiva istedet for bare lettost. Kan også spises i salaten. Godt og sunt og slankende. Prøv å balansere kostholdet ditt selv om det er lett å ty til skiva. Og sykle en runde på 10 minutter ekstra hver dag når du allikevel er ute - det er sikkert mer effektivt enn å spise mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 9. april 2003 #12 Del Skrevet 9. april 2003 Takk for mattipsene :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 9. april 2003 #13 Del Skrevet 9. april 2003 Jeg spiser vanligvis frokost, lunsj, middag, og kveldsmat. *teller* Det ble fire det. Og da hopper jeg elegant over sånt som jeg ikke "vil" huske.. :oops: Av og til erstattes kveldsmaten (alt etter hvor tidlig jeg spiser middag) med en appelsin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 9. april 2003 #14 Del Skrevet 9. april 2003 Starya - er du ofte sulten da? jeg blir sulten hvis det går for lang tid mellom hver gang jeg stapper innpå noe. Er det "normalt" for deg med fire måltider - eller er det for gå ned i vekt du spiser bare fire? (var litt usikker på formuleringen av det siste spørsmålet der men jeg fikk det ikke til bedre ... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 9. april 2003 #15 Del Skrevet 9. april 2003 Starya - er du ofte sulten da? jeg blir sulten hvis det går for lang tid mellom hver gang jeg stapper innpå noe. Er det "normalt" for deg med fire måltider - eller er det for gå ned i vekt du spiser bare fire? (var litt usikker på formuleringen av det siste spørsmålet der men jeg fikk det ikke til bedre ... ) Umm, det er vel der det jeg ikke "vil" huske kommer inn...? Nei, for å være seriøs.. Jeg er ikke på noe ned-i-vekt tiltak for tiden. Dette er det jeg har som "fastlagte" måltider, der jeg spiser meg mett med ordentlig mat. Jeg har jo blitt flinkere til å kutte usunne ting innimellom, og kan ikke si jeg føler meg så innmari sulten. Hvis jeg har "sose-hjemme-dager" kan jeg gå ganske lenge uten mat før jeg plutselig er så sulten at jeg er kvalm. Jeg har jo forresten hypothyreose, som skal kunne gi nedsatt matlyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 9. april 2003 #16 Del Skrevet 9. april 2003 ok - bare lurte jeg småspiser mest - og sliser lite ordentlige måltider - og det er vel ikke helt bra egentlig ..men skal ta meg sammen og tenke mer sammensettning fremover .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ka Skrevet 10. april 2003 #17 Del Skrevet 10. april 2003 Hei Virgo. Ikke heng deg så opp i timer og minutter. Poenget er at det beste er å spise små porsjoner med sunn mat - ofte. Normale mennesker (med normale liv!) har ikke tid til å spise 7 ganger om dagen. Spis så ofte du kan. Frokost, gjerne et mellom-måltid, lunch, mellommåltid, middag. Eller noe lignende. Å spise for lite hjelper ikke kroppen din på noen måte. Det viktigste her er egentlig å få et sunt syn på dette med mat. Spise akkurat nok til at du blir mett - og stoppe der. Ikke spis for å spise. Men altså; ikke heng deg opp i alle teoriene som finnes. Alle mener ulikt, men lag ditt eget opplegg som fungerer i din egen hverdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 10. april 2003 #18 Del Skrevet 10. april 2003 Det bør i alle fall ikke gå MER enn 4 timer mellom hvert måltid for å opprettholde forbrenningen. På den annen side bør man ikke spise så alt for ofte, for da får karius og baktus for gode levekår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 10. april 2003 #19 Del Skrevet 10. april 2003 Ikke lett dette ....i dag har jeg fått i meg skal vi se ...: frokost (2 grove knekkebrød+ 1 eple), lunch (et frokostbørd med smør - ikke sååååå sundt da ...men godt :oops: ), en appelsin litt seinere, et knekkebrød på ettermiddagen, og nå middag ....(nudler, kylling og grønnsaker - 1,2,3 vips ferdig ...grei hybel mat - håper det er litt næring i det også da ), men så blir det sikkert til at jeg spiser et par ganger til i løpet av kvelden ....og da er jeg oppe i at jeg har spist en sånn ca 6 -7 ganger - men ikke mye hver gang da ....så det er vel ikke så ille? håper jeg .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå