Gå til innhold

Pepperkaker uten pepper?!?!?!?!

Ginen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke vet jeg, men den oppskriften jeg bruker (som forøvrig er verdens beste) inneholder ikke pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror faktisk aldri jeg har hørt om en pepperkakeoppskrift med pepper.. den engelske beskrivelsen av deigen er vel bedre: gingerbread, for ingefær er del faktisk i pepperkakedeigen.... skjønner egentlig ikke helt hvorfor det heter pepperkaker.....hmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, men den oppskriften jeg bruker (som forøvrig er verdens beste) inneholder ikke pepper.

Oppskrift? *lyst på pepperkaker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pepperkakene jeg har bakt, har aldri inneholdt pepper. Har sett et par oppskrifter som har pepper, men mistenker at det bare er for syns skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig at det fordi noen oppskrifter inneholder allehånde, et krydder som også er blitt kalt "Jamaicapepper".

(Jeg har forresten alltid 1/2 ts pepper i pepperkakene mine, selv om det ikke står i oppskriften og syns selvfølgelig at det er verdens beste pepperkaker. :le: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift? *lyst på pepperkaker*

Selvsagt. Hvis jeg ikke husker feil er oppskriften fra en eldgammel Allers julemagasin eller noe sånt. I allefall er den så god at vi har holdt oss til denne i alle år. :) Oppskriften er stor, men det er fordi det skal være nok til både pepperkakehus og vanlige pepperkaker.

Pepperkaker (ca 300 stk hvis du ikke lager pepperkakehus)

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss malt ingefær

2 ss kanel

2 ts malt nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, ble nesten litt trist nå jeg... De oppskriftene jeg er vant til har inneholdt pepper, men det er visst tydeligvis ikke så vanlig som jeg hadde trodd. Men gir meg ikke, ostekake uten ost og sjokoladekake uten sjokolade gir liksom ikke den samme fresen over ting :fnise: (Ja, jeg vet det er forskjell på mengden av sjokolade vs. pepper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: det er ost i ostekaka mi da.

Jeg trodde ingefær var et slags pepper jeg, men er vel ganske sikker på at det bare er noe jeg har innbilt meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var vanlig at pepperkaker inneholdt pepper jeg.

Mistenker at oppskriftene er for gingerbread. Trenger ikke være pepper der. Jeg hiver i noen teskjer nymalt pepper når jeg lager før jul. Man ser pepperet på de ferdige kakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...