jannamor Skrevet 26. oktober 2007 #1 Skrevet 26. oktober 2007 hei der. jeg lurer rett og slett på dette med sex og religion. ikke sex før ekteskapet. -hvorfor gjør dere det? er det en risk? og er det mange religiøse her som ikke venter? hvorfor? er dette skrevet i bibelen som et politisk budskap for 2000 år siden for å forhindre kjønnsykdommer og uventet graviditet, og dårlige utsikter med hensyn til økonomisk stabilitet for et barn utenfor ekteskap? Dette er da lett og unngå i dag? eller er hele sex saken, noe noen kristne profeter har "funnet" opp for å gi menneskene dårlig samvittighet, for vår naturlige trang til reproduksjon? og dermed en grunn til å komme til kirken og fremme dens vekst?? Ja vi er mennesker og spesielle, men vi er fortsatt pattedyr og har et innebygd innstinkt, som forteller oss at vi må reprodusere oss. denne trangen er et instinkt. men kristendommen gjør det til en synd. hvorfor? burde ikke kjærligheten mellom to, være viktig nok, og god nok grunn? en annen ting jeg tenker på er hvis man venter med sex til etter man er gift... si at man mot formodning går fra hverandre. lar man da hver å treffe en ny fordi den andre personen ikke er dø? og hvis man møter en ny, lar man da være å ha sex? inntil ekteskap nr er inngått? selvom dette og motstrider bibelen, hvis ekspartner fortsatt lever?? har mange spørsmål!! har noen svar og meninger de vil dele?
jannamor Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #2 Skrevet 26. oktober 2007 Er det så mange som er inne her og leser som ikke tør å legge igjen et svar??? kom igjen! ikke vær feige... svar som gjest da hvis dere ikke vil at noen skal kjenne igjen nicket deres!!!
Lizzee Skrevet 26. oktober 2007 #3 Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Ok da. Det var vel ikke kjønnsykdommer og uønsket graviditet som dannet bakgrunn for at man - for lengelengelenge siden - skulle avstå fra sex før ekteskapet. Har funnet en helt hårreisende side i denne forbindelse se her Sex for moro skyld og onani er synd.... Jaja..... Endret 26. oktober 2007 av Lizzee
Gjest Halleluja Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Den er en del av Guds gode skaperverk og er grunnleggende for menneskets eksistens. Seksualiteten tilhører noe av det flotteste vi er gitt å forvalte. Med seksualiteten har Gud sagt ja til det legemlige (1 Mos 1, oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.: ). Men som alt det skapte er også seksualiteten merket av synden. I tillegg er det viktig å si at seksualiteten er relativisert, det er ingen menneskerett å få leve ut sin seksualitet, (Matt 19,12. Men han svarte: «Dette er noe ikke alle kan ta til seg, men bare de som det er gitt. 12 For noen er evnukker fordi de er kommet slik fra mors liv, andre fordi mennesker har gjort dem til evnukker, men det er også noen som har gitt avkall på kjønnsliv for himmelrikets skyld. La den som kan, ta dette til seg.») I bibelen ønsker Gud å gi uttrykk for at det som er noe av det fineste som er gitt mennesket – seksualiteten - skal leves ut innefor trygge rammer. Derfor er ekteskapet som institusjon innstiftet: 1, Mosebok 2,: 24 Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. 25 De var nakne, både mannen og hans hustru, men de skammet seg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #5 Skrevet 26. oktober 2007 Den er en del av Guds gode skaperverk og er grunnleggende for menneskets eksistens. Seksualiteten tilhører noe av det flotteste vi er gitt å forvalte. Med seksualiteten har Gud sagt ja til det legemlige (1 Mos 1, oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.: ). Men som alt det skapte er også seksualiteten merket av synden. I tillegg er det viktig å si at seksualiteten er relativisert, det er ingen menneskerett å få leve ut sin seksualitet, (Matt 19,12. Men han svarte: «Dette er noe ikke alle kan ta til seg, men bare de som det er gitt. 12 For noen er evnukker fordi de er kommet slik fra mors liv, andre fordi mennesker har gjort dem til evnukker, men det er også noen som har gitt avkall på kjønnsliv for himmelrikets skyld. La den som kan, ta dette til seg.») I bibelen ønsker Gud å gi uttrykk for at det som er noe av det fineste som er gitt mennesket – seksualiteten - skal leves ut innefor trygge rammer. Derfor er ekteskapet som institusjon innstiftet: 1, Mosebok 2,: 24 Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. 25 De var nakne, både mannen og hans hustru, men de skammet seg ikke. Og det betyr....????
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #6 Skrevet 26. oktober 2007 Den hele og fulle sannhet finner du i det syvende bud. Legger ut en link her som forklarer alt Det Syvende Bud
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #7 Skrevet 26. oktober 2007 Når Gud gir de 10 bud, lyder et av dem sånn: "Du skal ikke drive hor" Det er helt tydelig gjennom hele Bibelen at dette ikke bare betyr at en ikke skal være utro når en er gift. Hor omfatter alle seksuelle forhold utenfor ekteskapet. Det ser vi for eksempel i 1. Kor. 7,1-2 hvor det står: ”Når det gjelder det dere skrev om, så er det godt for en mann ikke å røre en kvinne. Men for å unngå hor skal enhver mann ha sin kone og enhver kvinne sin mann.” I vers 9 i samme kapittel står det: ”Men dersom de ikke kan være avholdende, bør de gifte seg. For det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær.” Det viser oss at sex utenfor ekteskap ikke er noe alternativ.
Gjest Gjest_Bobla_* Skrevet 26. oktober 2007 #8 Skrevet 26. oktober 2007 eller er hele sex saken, noe noen kristne profeter har "funnet" opp for å gi menneskene dårlig samvittighet, for vår naturlige trang til reproduksjon? Det handler ikke om å gi dårlig samvittighet. Det handler om at sex også i bibelen er fint og flott - men at det skal skje mellom to mennesker som er glad i hverandre slik at sex er noe fint og nært mellom to mennesker om elsker hverandre. Slik at vi ikke skal bli utnyttet og såret men nyte sex med et menneske som verdsetter oss. Jeg tror det er budskapet i bibelen. Ikke at sex i seg selv er syndig.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #9 Skrevet 26. oktober 2007 3.Mos.18.18: "Du skal ikke ta din kones søster til medhustru og ha samleie med henne mens din kone lever; for da skaper du strid mellom dem." Hvis vi skal følge Bibelens ord til punkt og prikke så kan vi altså ta oss flere koner - ja faktisk så godtar Gamle Testamentet flerkoneri - men ikke ta som kone søsteren til ensom alt er kone. I dagens samfunn velger vi å ta bokstavlig det som passer oss og ignorere det som ikke passer. Ikke bare vanlige folk, men også de dypt kristne og de som forfekter gammeldags syn.
jannamor Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 26. oktober 2007 3.Mos.18.18: "Du skal ikke ta din kones søster til medhustru og ha samleie med henne mens din kone lever; for da skaper du strid mellom dem." Hvis vi skal følge Bibelens ord til punkt og prikke så kan vi altså ta oss flere koner - ja faktisk så godtar Gamle Testamentet flerkoneri - men ikke ta som kone søsteren til ensom alt er kone. I dagens samfunn velger vi å ta bokstavlig det som passer oss og ignorere det som ikke passer. Ikke bare vanlige folk, men også de dypt kristne og de som forfekter gammeldags syn. dette er jo bra, det viser jo andre sider av saken, flere koner er greit, men ikke sex før ekteskapet DESSUTEN SPURTE JEG HVA DERE MENER OG FØLER IKKE SITERING AV BIBELEN. VET HVA BIBELEN SIER..... bibelen sier veldig mye den, sp hvis vi skal være bokstavelige på bibelen kommer denne diskusjonen rask til å endre kurs....
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 Nå er ikke jeg kristen da, men jeg har flere kristne venninner. En av disse giftet seg i en alder av 20 fordi hun ikke ville ha sex før hun var gift. Hun er i dag i en alder av 22 skilt med 1 barn. Hun ville ikke gjort de samme valgene igjen hvis hun kunne velge på nytt.
Julianne Skrevet 27. oktober 2007 #12 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg er ikke spesielt religiøs og jeg var ikke jomfru på bryllupsnatten. Likevel - jeg skjønner ikke at noen kan ha så vondt av at andre tar slike livsvalg. Hvis det for noen føles rett å vente med sex til etter at de er gift, ja så skjønner jeg ikke hvorfor noen har problemer eller stiller spørsmål ved det. Problemet til dagens unge er vel ikke at de er så fryktelige avholdende seksuelt, heller tvert i mot vil jeg tro. Så at noen av ulike grunner velger å vente, burde da ikke være noe stort problem...
Julianne Skrevet 27. oktober 2007 #13 Skrevet 27. oktober 2007 Nå er ikke jeg kristen da, men jeg har flere kristne venninner. En av disse giftet seg i en alder av 20 fordi hun ikke ville ha sex før hun var gift. Hun er i dag i en alder av 22 skilt med 1 barn. Hun ville ikke gjort de samme valgene igjen hvis hun kunne velge på nytt. Det er da mange som gifter seg når de er 30 og er skilte alenemødre i en alder av 32. Og det er da mange tyveåringer som får barn og som ikke holder sammen med barnefaren livet ut. Å få barn med "feil" mann er da vel ikke et resultat av at hun var avholdende før ekteskapet? Hadde de ikke vært kristne, ikke ventet med sex og ikke giftet seg så unge, hadde de vel kanskje hatt et barn sammen uansett, og de hadde vel ikke lenger vært sammen uansett?
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. oktober 2007 #14 Skrevet 27. oktober 2007 Jada, er absolutt klar over dette. Jeg tror imidlertid det var et spesielt stort nedelag for henne, siden sex skulle holdes innenfor ekteskapet og hun følte at hun gjorde det "religionen krevde". Allikevel ble det altså ikke velykket. Men som sagt er jeg ikke kristen selv, jeg bare gjengir hva hun har fortalt meg, og kan dermed ikke helt sette meg inn i situasjonen. Men med tanke på linken over der det sto noe sånt som "hvis dere begjærer hverandre, bare gift dere" (hentet fra min hukommelse, gadd ikke å gå inn der igjen, fikk frysninger) så kan det jo tenkes at dette ikke akkurat er et godt grunnlag for et ekteskap.
jannamor Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg er ikke spesielt religiøs og jeg var ikke jomfru på bryllupsnatten. Likevel - jeg skjønner ikke at noen kan ha så vondt av at andre tar slike livsvalg. Hvis det for noen føles rett å vente med sex til etter at de er gift, ja så skjønner jeg ikke hvorfor noen har problemer eller stiller spørsmål ved det. Problemet til dagens unge er vel ikke at de er så fryktelige avholdende seksuelt, heller tvert i mot vil jeg tro. Så at noen av ulike grunner velger å vente, burde da ikke være noe stort problem... Er ikke det jeg sier heller. jeg lurer på hva som får folk til å vente eller ikke. får ikke vondt noe sted, men en sunn skepsis, til begge sider. hvorfor vente for at ekteskapet går heidundas fordi sexen styrte mye? hvorfor ha dårlig samvittighet pga sex? eller hvorfor ha sex med alle du finner fordi det er gøy? er det ikke bedre og ha et stabilt forhold med kjærlighet... litt trangsynt du føler jeg
estrella Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg venter ikke med sex fordi jeg er kristen, men fordi jeg vil vente til jeg finner en jeg er skikkelig glad i og bryr meg om. Føler ikke at sex er noe du skal dele med absolutt alle, men det er noe du skal dele med en person fordi du elsker denne personen. Jeg venter ikke pga jeg er redd for kjønnssykdommer eller i tilfelle hvis jeg blir gravid. Ja det er ikke kjekt å få en eller annen kjønnssykdom, og hadde jeg blitt gravid hadde jeg bare blitt glad, så det har ingenting med saken å gjøre, men jeg vil ikke bli gravid før jeg vet at jeg elsker den personen jeg har sex med, og den personen har jeg ikke funnet enda. Når jeg treffer denne personen som jeg skrev om ovenfor, og vi går fra hverandre, så vil jeg jo treffe en ny. Uansett religion eller alder er det alltid en sjanse for at en forlater hverandre, og det betyr ikke at du aldri skal treffe noen nye senere i livet.. Jeg er fortsatt 17, 18 om 5 mndr, og føler meg veldig rar i forhold til mange andre på min alder, med det å vente, men samtidig så har nesten ingen av vennene mine heller hatt sex, så det er egentlig ikke så merkelig som mange tror, at ungdom faktisk venter. Jeg har jo forhåpentligvis litt god tid på meg, håper jeg jo da
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #17 Skrevet 15. november 2007 Ja vi er mennesker og spesielle, men vi er fortsatt pattedyr og har et innebygd innstinkt, som forteller oss at vi må reprodusere oss. denne trangen er et instinkt. men kristendommen gjør det til en synd. hvorfor? burde ikke kjærligheten mellom to, være viktig nok, og god nok grunn? en annen ting jeg tenker på er hvis man venter med sex til etter man er gift... si at man mot formodning går fra hverandre. lar man da hver å treffe en ny fordi den andre personen ikke er dø? og hvis man møter en ny, lar man da være å ha sex? inntil ekteskap nr er inngått? selvom dette og motstrider bibelen, hvis ekspartner fortsatt lever?? De gjør det ikke til en synd. Så lenge man er gift kan man gjøre som man lyster. Angående det å møte en ny venter nok de fleste til de er gift igjen. Det har ikke noe å si om ekspartneren fortsatt lever for det er ikke ektemaken din lenger.
Gjest Eir Skrevet 15. november 2007 #18 Skrevet 15. november 2007 Bakgrunnen for dette med sex før ekteskapet var sannsynligvis at folk giftet seg i 14-16 årsalderen den gangen, og at sex før ekteskapet ville vært overgrep ovenfor barn. Så dette ble samme funksjon som den seksuelle lavalderen har i dag. Men i dag hvor mange er både 20 og 30 før de gifter seg er dette utdatert. Mange kristne i dag tolker dette som at man skal vente med sex til man er i ett stabilt forhold, heller enn å se ekteskapet som noen magisk grense.
Gjest Deborah Skrevet 15. november 2007 #19 Skrevet 15. november 2007 Jeg støtter ikke "ingen sex før ekteskap"-filosofien hundre prosent, men jeg synes Bibelen er inne på noe som er både viktig og grunnleggende. I mine øyne er det overraskende mange som begir seg ut på "one night stands" og andre seksuelle eventyr i våre dager. De om det. Personlig synes jeg sex er vakkert og viktig, og ønsker derfor å dele det med den som betyr mest for meg.
Gjest Emera Skrevet 15. november 2007 #20 Skrevet 15. november 2007 Kristendommens syn på sex kommer jo fra Bibelen, naturlig nok. Det Gamle Testamentet setter seksualiteten i sammenheng med renhet og urenhet. Kroppen ses på som "et tempel for Gud," først. Deretter et redskap til egen nytelse og formering. Det kan se ut til at kvinnen omfattes av urenhetsbegrepet mer enn mannen. For eksempel ble kvinnen regnet som uren under menstruasjonen. Ekteskap var også mer en forretningsavtale mellom to familier enn en kjærlighetsavtale mellom to elskende. Man skulle være urørt for å inngå denne avtalen mellom familiene, her holdt det ikke med "bruktbil..." Som kjent var det, (og er det i noen kulturer i dag), dessverre mer nøye med at kvinnen var såkalt ren enn at mannen var det. Dessuten var flerkoneri vanlig i den gamle religionen. Med Det Nye Testamente kom kravet om monogami. I tillegg til renhetsprinsippet ble det nå viktig at det kun skulle være de to og ingen andre. For mannen ble det stor forskjell, for kvinnen egentlig ingen... Monogami gjelder i følge Nytestamentet også etter skilsmisse. Derfor er det noen prester som også i dag kvier seg for å vie fraskilte. For kristne i Norge i dag er det ikke bare å forklare avholdenhet før ekteskapet med krav om renhet, fordi vi lever i en helt annen kultur og tid, og begrepene "ren" og "uren" ikke ikke finner gjenklang i oss lenger. Jeg med min bakgrunn fra en kristen menighet har vært mye frustrert over skittengjøringen av seksualiteten, når man ikke har vært i stand til å gi en logisk forklaring på hvorfor dette ikke kan settes i kulturell kontekst. Menstruerende kvinner er jo ikke regnet som urene lenger. Så hva er da forskjellen? Jeg tror mange ting hadde blitt klarere for kristne i dag dersom de hadde visst mer om den tiden Bibelen ble skrevet. Og det hadde gjort det MYE lettere å skille absolutte sannheter fra kulturelle sammenhenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå