Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #1 Skrevet 26. oktober 2007 Har lest og hørt om andre som har lurt på hvordan de kan slippe militæret. De har fått til svar at de kan si de er homo, sengevæter, vegiterianer, og masse annet. Spesielt de tre første jeg reagerer på. Men er de så streng på hvem de slipper inn? Slipper de ikke inn homofile, sengevætere eller eller vegiterianere? Isåfall hvorfor? Er du en fare for andre så skjønner jeg det godt, men en homofil, sengevæter eller vegeterianer, hvorfor spiller det noen rolle?
TheHairyToothfairy Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 Å være homofil er ikke (lengre) noen sykdom, ergo ingen grunn for å slippe Forsvaret. Jeg har hatt mange vegetarianere under opplæring selv, ser ikke at det er noe problem heller. Sengevæting er noe helt annet, men det skal også bevises. Det nytter ikke bare å komme og si at "hey, jeg er sengevæter." Gidder du stresse så mye at du greier det, da har du det allikevel best hjemme. Hvorfor lurer du, forresten?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #3 Skrevet 26. oktober 2007 Sengevæter vil jeg tro havner inn under helse. Vegetar og homofil har jeg større problemer med å se logikken i. Eneste jeg kan tenke meg er at kanskje kan være en utfordring for spesielt veganere å ha et noenlunde ok kosthold enkelte steder i militæret. Skulle egentlig ikke tro det er noe særlig problem å få til et ok kosthold også i militæret, med mindre det blir gjort til det. Men jeg har ikke satt meg helt inn i det, har en ryggskade som gjør at jeg sannsynligvis ikke vil bli ansett for tjenestedyktig selv om det skulle bli verneplikt for kvinner.
Gjest Pax Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg har hatt mange vegetarianere under opplæring selv, ser ikke at det er noe problem heller. Så kostholdet blir tilrettelagt for vegetarianere og veganere? Det visste jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #5 Skrevet 26. oktober 2007 Hvorfor lurer du, forresten? Har lest litt om "hvordan dimme fra militæret" på diskusjon.no. Kommer opp en del rare svar der. Er selv vegeterianer og har ikke noe i mot homofili og liker ikke at dem blir "undertrykket". Har også hørt folk snakket om hvordan man slipper militæret her og der. Og det de sier er ofte helt bak mål. Så da ble ble litt nysgjerrig på om alt det var sant og i såfall hvorfor.
TheHairyToothfairy Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Så kostholdet blir tilrettelagt for vegetarianere og veganere? Det visste jeg ikke. Det er sjeldent noe problem ved de større forlegningene som Haakonsvern etc, der velger du selv av større del hva du vil ete. Det kan såklart være særdeles vanskelig hvis du skal herje som jeger, da eter du stort sett det du får. Og det går nok en del i kjøtt. Men som sagt; det er mulig å få gjennomført en førstegangstjeneste uten å måtte spise kjøtt.
TheHairyToothfairy Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Har lest litt om "hvordan dimme fra militæret" på diskusjon.no. Kommer opp en del rare svar der. Er selv vegeterianer og har ikke noe i mot homofili og liker ikke at dem blir "undertrykket". Har også hørt folk snakket om hvordan man slipper militæret her og der. Og det de sier er ofte helt bak mål. Så da ble ble litt nysgjerrig på om alt det var sant og i såfall hvorfor. Har nok vært borti en del artige løsninger og overbevisninger om hvordan man skal slippe unna. Personlig ser jeg ikke poenget, men jeg er tross alt innhabil i den settingen; vervet meg før jeg ble innkalt. Skal du dimiteres så må det stort sett ha med personlig sosiale interesser å gjøre, og selv der kan det være vanskelig, eller helse/psyke. Jeg skal ikke komme med noen løsning på hvordan du lettest dimmer, det strider litt imot mitt eget syn på hele greia. Men ja; det finnes noen fantastisk enkle ting du kan gjøre/si. Helt sant.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #8 Skrevet 27. oktober 2007 Hvis det ikke bryr deg å dimme på sosialt grunnlag, er det bare å la hår og skjegg gro, ikke vaske deg på en uke, ta på deg skitne klær med peace-merker og være så vrang og ekkel som mulig de første dagene etter at du møter opp i leiren. Forsvaret gidder ikke bruke masse tid på folk som er sterkt motivert for å slippe. Men det går lettere hvis de har en grunn. Har du f. eks. hatt vondt i ryggen, vil det være lettere å få gjennomslag for at det er dimmegrunn hvis du samtidig oppfører deg som et rasshøl.
Darksun Skrevet 27. oktober 2007 #9 Skrevet 27. oktober 2007 Synes folk burde dra inn. Gutter som jenter. Var en veldig bra opplevelse for meg og de fleste andre jeg snakket med. Og jeg ville IKKE inn. Jeg lærte utrolig mye om meg selv, fikk oppleve og gjøre spennende og utfordrende ting jeg aldri får gjort igjen/ellers. Og ikke missforstå meg som noen ex-general eller noe, jeg ville IKKE inn. Lærte mange andre ting som til stadig hjelper meg. Blandt annet et veldig godt og langt førstehjelpskurs som jeg etter en bil-krasj var VELDIG glad for at jeg hadde, hjalp ufattelig mye. Lærte å pushe megselv under fysisk trening. Ikke så gøy der og da, men ekstremt glad for at jeg lærte det. Jeg fryser aldri lengre, jeg kan kle meg nå, fikk lastebil lappen, matte-kurs, sveise kurs, båtførerprøven, truck lappen... lista er uendelig. Lærte tilogmed å re senga mi. yay! Når det er sagt: Om du på død og liv ikke vil inn; den beste måten å gjøre det på er å klage på ryggen. Si du har vondt på sesjon, si du har vondt når du er i leieren. Så er du dimmitert før du vet ordet av det. Men husk at du ødelegger mye for framtiden dim mtp fysisk jobb (håndtverkere osv) og at du virkelig går glipp av en opplevelse for livet. La det også være sagt at det finnes masse "kontor" jobber for vanlige menige også om det er skogen og kulda som skremmer deg. *alt dette er basert på personlig erfaring om det ikke var 100% klart*
Transe Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 Om jeg var ung i dag så hadde jeg stillt opp i skjørt og kun kjoler og skjørt i bagasjen.
Vilya Skrevet 28. oktober 2007 #12 Skrevet 28. oktober 2007 Pussig ordvalg. Det er mer pussig at du synes det er pussig. Det er flere som sier ete enn som sier spise.
TheHairyToothfairy Skrevet 28. oktober 2007 #13 Skrevet 28. oktober 2007 Pussig ordvalg. Pussig at akkurat du valgte å bruke de minuttene det kostet deg å kommentere et ord som står i norsk ordbok, som burde være fåkkings lett å forstå hva det betyr og ergo hva jeg mente med å bruke akkurat det ordet. ETE, SPISE, SKAFFE, KONSUMERE, JAFSE, GUMLE; du velger! Passer det bedre, Gjest?
Mann 42 Skrevet 28. oktober 2007 #14 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Jeg tror også at det kan være ganske tåpelig å søke seg fritatt på tjenstedyktighetsgrunner. Man skaffer seg tross alt dokumentasjon på at man fysisk eller psykisk er dårligere skikket enn de fleste av den voksne mannlige befolkningen. Jeg skjønner ikke helt hva som er sjarmen med det. Det er så sin sak om man av religiøse eller etiske grunner ikke vil gjøre tjenesten, eller ikke kan tenke seg å bruke våpen. Men å snike seg unna ved å lyge på seg dårlige nerver eller svak rygg, det er bare patetisk. Og når man skal søke på sin første jobb, så er det mange arbeidsgivere som er interessert i å vite om hva man evt gjorde under verneplikten, og hvorfor man evt ikke tjente. Da er det ikke så kult å ha dårlige nerver som grunn, eller sviktende helse. Da går kanskje den jobben til noen andre. Endret 28. oktober 2007 av Mann 42
FantasDick Skrevet 29. oktober 2007 #15 Skrevet 29. oktober 2007 Min eldsre bror skulle aldri i militæret, men når han først kom dit likte han seg og ble der i flere år. Min yngste bror skulle iallefall ikke inn, og han kom hjem etter 16 timer i militæret. Han løy på seg sengevæting og sørget også for at senga ble våt den eneste natta han var der - da ble han sendt hjem raskt! Jeg synes ikke noe om metoden hans, men hver sin smak.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #16 Skrevet 29. oktober 2007 Da er det ikke så kult å ha dårlige nerver som grunn, eller sviktende helse. Da går kanskje den jobben til noen andre. Jeg slapp militære pga. dårlige nerver, og jeg er "kul" nok så det holder for meg.
Bjørn-Tore Skrevet 29. oktober 2007 #17 Skrevet 29. oktober 2007 Hvis grunnen til å la være er av noe så enkelt som "jeg gidder ikke" eller latskap osv... så tror jeg man "bite i det sure eplet" å dra inn, ganske enkelt fordi du kan lære noe, og det er som oftest en verdifull erfaring å ha, om ikke annet på CV Er du derimot, som meg, av den oppfattning at det å gå inn i militæret bryter etiske prinsipper hos deg selv, og du aldri kan se deg selv med ett våpen. Da oppgir du enkelt og greit denne som grunn. Vær obs på at du da kan bli satt på sivil værneplikt som oftest... og må da "jobbe" i ikkekomersielle yrker, for lav inntekt. Men du kan lære mye av dette også. Eller så husker jeg en på sesjonen som var stikk motsatt... helt i hundre... "Yess!! endelig militære, få springe rundt og leke med våpen og skyte... Kan jeg begynne i morgen ???" og han var oppriktig.... Han fikk "ikke tjenestedyktig" i boka si
Mann 42 Skrevet 29. oktober 2007 #18 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg slapp militære pga. dårlige nerver, og jeg er "kul" nok så det holder for meg. Ikke misforstå meg, jeg snakker om de som sniker seg unna med å fake et eller annet.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #19 Skrevet 29. oktober 2007 Ikke misforstå meg, jeg snakker om de som sniker seg unna med å fake et eller annet. Javel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå