Gå til innhold

slapp og flat dumme-rumpe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 24 år, og har hatt en lang treningspause pga vanskelig graviditet, lite avlastningsmuligheter. nå har barnet begynt i barnehage, og jeg har såvidt begynt å trene igjen. har trent i ca en mnd på sats...

jeg løper/går fort på tredemølle i en time, og en annen dag går jeg på pilates. jeg ville begynne rolig, så jeg har kun trent to timer i uken. men jeg føler ikke at jeg får trent det jeg vil. som er rumpa!

den falt plutselig ned, liksom... og ble flat. jeg vil ha den stram og spretten. men hvordan? hvilke øvelser/kurs på sats egner seg? jeg vil gjerne fortsette på pilates, men dropper gjerne tredemøllen til fordel for litt styrketrening.

(kunne selvsagt spurt instruktørene på sats, men alle de personlige trenerne er menn... og jeg synes det er pinlig å spørre dem om tips til effektive rumpe-øvelser... :sjenert: ).

blir kjeeempeglad for svar! :) ca så glad, ja...

og ingen forklaringer kan bli for detaljerte, for jeg har virkelig ikke peil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det hørtes lurt ut, å begynne med styrketrening. :jepp:

sats har gruppetimer med styrke som går på hele kroppen, og rompa og lårene får også kjørt seg. øvelser her er knebøy, utfall og markløft.

jeg tror jeg ville satset på sånne timer til å begynne med. men husk å ta det easy i begynnelsen. noen få kilo er nok til du har lært teknikken osv. og vær forberedt på å bli støl! :fnise:

hvis du vil trene styrke på egenhånd kan du søke i forumet på f eks knebøy, da får du opp grundige beskrivelser.

lykke til!

Skrevet

Og gå masse i oppoverbakke når du går på tredemølla.

Begynn med spinning!

:) Lykke til

Gjest pløsa ts
Skrevet

takk for svar!

har vurdert å gå på "stram opp"-time, men jeg blir litt skremt av de store vektstangene de bruker... litt pingle jeg, da. redd for å drite meg ut. sist gang jeg skulle prøve noe nytt, gikk jeg på dance-aerobic, med flust av heisahoppsprett. noe som resulterte i at jeg heisahoppspratt rett inn i veggen, og skadet ankelen min... pluss ble ørlite bittelitt kjempeflau... :sjenert:

spinning er også lurt, ja. gikk på det før, men en venninne anbefalte meg å slutte, fordi man får så kraftige lår.

men hvordan får man tiltet tredemøllen, da? så det blir oppoverbakke?

Skrevet

neida, ikke bli skremt! du bestemmer jo selv hvor mange vekter du har på. du kan begynne med 10 kg på de store muskelgruppene som lår og bryst, og 5 kg til biceps, skulder osv.

måtte le litt da jeg leste at du kræsja i veggen! :fnise: men jeg hadde også sikkert vært flau. men det er hver sin tur; jeg ramla også på en steptime. flaut, men man kan ikke la seg stoppe av det.

har du prøvd høy puls? det er mye enklere enn aerobic. men for all del, det er bra å utfordre seg selv! :jepp:

Gjest pløsa ts
Skrevet

:fnise: ja, det er så gøy å drite seg ut foran tredve ukjente folk! får ikke nok av det, gitt!

jeg har danset hele livet, jeg, så det var ikke det at det var for komplisert. det var mer en kombinasjon av stappfullt rom med små muligheter for å utfolde seg, en svær dame som heisahoppspratt i full fart rett mot meg (noe som resulterte i at jeg vettskremt kastet meg til siden), og en gal mannlig instruktør som hadde de villeste kombinasjonene... "rett frem! fort, fort! stopp... løøøp! ned på bakken, og riiiste løs!!!" :klø:

tror ikke høypuls er helt greia for meg... det er liksom en rumpemuskel, eller to, jeg har bruk for. ikke superkondis. jeg løper jo endel på tredemølle, så jeg antar egentlig at kondisen er ganske normalt god, egentlig. men sånn step-time er jo ikke så dumt, kanskje...? det må jo virke ganske bra inn på rumpa?

Skrevet

step skal være bra for rompa ja. :jepp:

men for meg har styrke vært det avgjørende. jeg har ingen strutterompe, og kommer heller aldri til å få det, men den henger i alle fall ikke. det tror jeg den kunne gjort uten treninga...

så hiv deg med på en styrketime, eller stram-opp-time. sistnevnte er kanskje greit å begynne med.

Gjest Pyse-Kari
Skrevet
tror ikke høypuls er helt greia for meg... det er liksom en rumpemuskel, eller to, jeg har bruk for. ikke superkondis.

Riktignok trener ikke jeg på sats, men de høypulstimene jeg har vært på (på studentidretten) har definitivt tatt på rompa! Mye høye kneløft, sparke bak, noe utfall og spensthopp. Også kondis på toppen, ja.

Styrketrening i sal er kjempegøy, og mye mindre skummelt enn å gå aleine inn i apparatrommet til alle boleguttene uff og huff :hår:

Uansett: lykke til!

Skrevet

Hvis du for alvor vil ha spretten rumpe gå for knebøy og utfall.

Gjest Kristin_
Skrevet
takk for svar!

har vurdert å gå på "stram opp"-time, men jeg blir litt skremt av de store vektstangene de bruker... litt pingle jeg, da. redd for å drite meg ut.

Jammen hjelpe meg, et sted må alle begynne :) Og det er ingen som tvinger deg til å legge masse vekt på stengene i begynnelsen. Selv instruktøren har vært nybegynner en gang

spinning er også lurt, ja. gikk på det før, men en venninne anbefalte meg å slutte, fordi man får så kraftige lår.

Ikke noe stygt mot venninnen din men er hun lege, fysioterapeut eller en treningsekspert av et eller annet slag? Musklene til kvinner vokser så sakte at det ikke er noe problem å slutte i tide dersom man begynner å legge på seg av det. I tillegg forbrenner slik trening fett, så sjansen for at lårene dine blir smalere av lav fettprosent er også ganske stor.

Jeg har en venninne som mener man kan spise så mye snickers man vil fordi det har lav GI. Av og til er det lurt å gjøre opp sine egne oppfatninger i stedet for å stole blindt på andre.

Avslutningsvis, den absolutt beste måten å få en bra rumpe er tung knebøy og utfall, som gjesten over sa. Ingenting er bedre, og mye av stram-opp treningen som tilbys strammer ikke i det hele tatt, fordi den er basert på kvinners skrekk for å bli store og muskuløse, og dermed er muligheten der for at det blir temmelig ineffektiv trening.

Rumpemuskelen brukes hele tiden, og skal kunne tåle mye bank (husk, vi er laget for å gå og gå og gå...) og skal den få bra nok trening, må vi ha hard skyts (les: tunge vekter) Jeg sier ikke at ikke fellestimene ikke kan gi en grei forskjell, jeg sier bare at bøy og utfall vil fungere bedre :)

Gjest Kristin_
Skrevet
Styrketrening i sal er kjempegøy, og mye mindre skummelt enn å gå aleine inn i apparatrommet til alle boleguttene uff og huff :hår:

Uansett: lykke til!

Ikke mange bolegutter på apparatene, de holder seg til frivektene;) Spøk til side, det er ikke skummelt i frivektsavdelingen i det hele tatt. De er bare hyggelige! Mye verre med jentene på stairmasteren på vei ut som kan finne på å si "haha, se hun svetter" når du går forbi :fnise:

Gjest Pyse-Kari
Skrevet
Ikke mange bolegutter på apparatene, de holder seg til frivektene;) Spøk til side, det er ikke skummelt i frivektsavdelingen i det hele tatt. De er bare hyggelige! Mye verre med jentene på stairmasteren på vei ut som kan finne på å si "haha, se hun svetter" når du går forbi :fnise:

Ja men dem ser skumle ut! (både boleguttene og de perfekt sminka, svettefrie stairmasterjentene..)

Men idag gikk jeg faktisk inn styrkerommet, framfor å pingle ut og snu i døra som jeg pleier. Det går framover!

Gjest Skummel boooolemann
Skrevet

Jenters måte å spørre om hvordan de kan få mer sprettrumpe, eller mer trent bakdel, er gjerne å spørre hvordan de kan “løfte rumpa”.

:fnise:

Hentet herifra..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...