Furstina Skrevet 26. oktober 2007 #1 Skrevet 26. oktober 2007 Vi har precis fått reda på att vår son på snart fyra år är hyperallergisk mot katt och kraftigt allergisk mot hund och jag har tusen frågor och känner mig nästan hysterisk när jag försöker följa råden vi har fått. Jag vet att det roar sig när nyheten har lagt sig och vi är uppmärksamma på hur sonen reagerar. Nu undrar jag bara hur ni som har husdjur tänker. Tänker ni på att det kan finnas allergiska barn på era barns skolor och barnehage? Vi ska visst säga till gäster att tvätta händerna och byta strumpor innan de kommer hem till oss, och gärna att de inte har kläder med en massa katt och/elelr hund hår på. Vi ska också be föräldrarna till barnen i barnehagen att be sina barn tvätta sig efter de klappat djuren hemma och kommer till dagis. Hysteriskt? Kanske. Ni som har husdjur, hur gör ni? Tvättar ni er och barnens händer innan ni går till dagis/barnehage? Tänker ni på att barnen inte sitter i hundens fotölj och "samlar på sig" hår i kläderna innan de går till dagis? Skulle ni tycka att vi är hysteriska om vi snällt ber er via en lapp att ta hänsyn? Vår son får inga livshotande anfall, men varje kontakt med pälsdjur och allergen kan förvärra allergin. Personalen kommer inte behöva ge honom medicin,
Gjest lillebøll Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Vi har katt. Vi skifter klær og vasker oss når vi skal til min allergiske venninne, og andre med allergi. Ikke tenkt tanken i forhold til barnehage/skole. Skulle ni tycka att vi är hysteriska om vi snällt ber er via en lapp att ta hänsyn? Det hadde jeg satt pris på så jeg var klar over at det var veldig allergiske barn i barnehagen/skolen. Da ville vi tatt hensyn til det. Og vi ville vist det om vi skulle sende ungene til dere i bursdag o.l Endret 26. oktober 2007 av lillebøll
Gjest Elfrida Skrevet 26. oktober 2007 #3 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg setter ikke i verk noen 'antikattetiltak' dersom jeg ikke vet at jeg skal møte en som har sterk allergi eller at vi får allergikere på besøk. Dersom jeg vet det gjør jeg det jeg kan for å begrense ubehaget for den det gjelder.
Arwen Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg ville satt pris på en lapp, da ville vi selvfølgelig tatt hensyn. Jeg tror ikke jeg hadde tenkt på det hvis ikke vi hadde fått beskjed.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #5 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg hadde ikke tenkt på det uten at noen sa det var behov. Mange med mildere allergi tåler nok at jeg kommer på bussen eller jobben etter å ha klappet katten, eller sender "hårete" barn på skolen, jeg har i hvert fall aldri hørt noen oppfordre meg, eller husdyreiere generelt, til å skifte klær og vaske meg før jeg går ut i offentlige rom. Men jeg kjenner også ei lita jente med kraftig allergi, hvor slike ekstraordinære tiltak må til - hvis ikke risikerer hun å havne på sykehus med alvorlige anfall. I slike tilfeller, f eks med en hyperallergisk kollega eller klassekamerat, ville jeg selvsagt tatt så mye hensyn som trengtes. Jeg måtte bare fått beskjed om det først
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #6 Skrevet 26. oktober 2007 Så sant jeg vet om det tar jeg selvsagt hensyn. Vaske hender, og ta et kjapt klesskift går helt greit det. Mulig jeg er litt ekstra obs på å vise hensyn til slikt pga at jeg selv er vegan og allergiker (svakt, men siden det er egg og melk så blir det til at jeg ikke vil spise noe jeg både ikke tåler, og ikke ønsker spise pga andre helsemessige årsaker og etikk) og har mer enn en gang følt meg ganske latterlig som ber pent om å få lese innholdsfortegnelsen på mat før jeg eventuelt takker ja eller gomler på et eple. I tillegg har jeg en mor som reagerer på enkelte lukter i perioder, så det går automatisk at jeg ikke bruker sterkt luktene produkter verken på eller til/fra jobb (buss) eller på andre steder hvor det kan ende med at folk jeg ikke kjenner kan ende opp med å bli plaget av det. Så sleng avgårde en lapp, men vær litt obs på utformingen
spezitas Skrevet 26. oktober 2007 #7 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg vet at det finnes to allergikere i klassen til min yngste jente som går i 1. klasse. Vi har pratet sammen med minstejenta om dette, og hun vet og godtar at disse to ikke kan bli med henne hjem fordi vi har fire katter her hjemme og de kan bli syke av den grunn. Skal hun på besøk hos dem, er det viktig at hun kommer inn og bytter til rene klær, og at hun vasker hendene godt før hun går. De har også satt i gang vennegrupper, og jeg har pratet med læreren om at hun ikke setter allergikere på gruppen til mitt barn, og det var helt OK. Barneselskap hvor alle er invitert, holder vi i et stort lokale jeg har til disposisjon, slik at alle har mulighet til å få være med, og at kattene her hjemme slipper å bli plaget og stresset over ivrige førsteklassinger som løper etter dem. Jeg jobber selv i barnehage, og jeg prøver å unngå å ha på meg klær med for mye kattehår på. (Selv om jeg vet at det kanskje ikke hjeølper så mye) Vi har faktisk aldri hatt det problemet at noen av barna har reagert allergisk på meg, selv om vi vet at det har vært allergikere i barnehagen. Når/om den tid kommer at et barn reagerer, får vi ta opp problemstillingen da.
Ugla Skrevet 27. oktober 2007 #8 Skrevet 27. oktober 2007 Skulle ni tycka att vi är hysteriska om vi snällt ber er via en lapp att ta hänsyn? Det hadde vært helt OK. Barna har heller ikke vondt av å lære at man må ta hensyn til andre, her i verden. Lykke til..
Gjest Emera Skrevet 27. oktober 2007 #9 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har ikke dyr nå, men hadde katt før. Og jeg hadde satt pris på å få høre om det dersom det fantes hyperallergiske i kretsen rundt oss. Enten det var voksne som kunne si fra selv, eller barn man sender lapp med. Hvis et barn hadde fått en alvorlig allergireaksjon av mitt dyr og jeg ikke visste om allergien, ville jeg blitt fryktelig lei meg. Så jeg synes det er både helt greit og veldig viktig å si fra om sånt. Det ville jo være på akkurat samme vis dersom noen var hyperallergiske mot egg, nøtter el. l. Ingen kan hjelpe for at de er allergiske.
Furstina Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 27. oktober 2007 Tusen tack för fina synpunkter. Jag hoppas att alla runt oss kommer vara lika förstående och tillmötesgående som ni! Jag ska prata en gång till med hon som tog testen, och har hittat en informationslapp från astma och allergiförbundet jag tänkte skriva ut, kopiera upp och dela ut på dagis.
la Flaca Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 Tusen tack för fina synpunkter. Jag hoppas att alla runt oss kommer vara lika förstående och tillmötesgående som ni! Jag ska prata en gång till med hon som tog testen, och har hittat en informationslapp från astma och allergiförbundet jag tänkte skriva ut, kopiera upp och dela ut på dagis. Hvordan er dere kommet frem til at barnet er hyperallergisk mot katt?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #12 Skrevet 27. oktober 2007 For å være helt ærlig: Ikke noe problem å passe ekstra på hvis ungen skal hjem til et barn som er allergisk, dvs skifte klær og vaske hender. I hverdagen synes jeg det er veldig mye å kreve at barnet mitt skal komme i barnehagen uten å ha et eneste kattehår på klærne. Katten er et familiemedlem hjemme hos oss, og guttungen har alltid en kosestund med katten etter frokost før han skal i barnehagen. Skal jeg nekte han det, siden han da allerede har tatt på seg klærne han skal ha på seg i barnehagen? Han må alltid gi hadekos til katten når vi går hjemmefra, skal jeg nekte ham det? Skal vi begynne å ha skift liggende i barnehagen som gutten min må skifte til når han ankommer barnehagen? Guttungen og katten har et helt spesielt nært forhold. Jeg synes det er å gripe inn i livene hjemme hos folk at de må endre vaner for å unngå å ta med seg et kattehår eller to blir litt drøyt. Jeg skjønner selvsagt at situasjonen til sønnen til TS er vanskelig, men for min del har vi en hektisk nok hverdag om vi ikke i tillegg skal passe på at klærne til ungen ikke inneholder noen kattehår. Hvordan løser dere det hvis dere må ta buss og noen der har kattehår på klærne? Det er jo ikke alle situasjoner man kan regulere og ha kontroll over. Man skal ta hensyn innen rimelighetens grense, det er ikke sånn at man skal kreve at andre må skifte livsstil. Vet det finnes en skole i Oslo for astmatikere/allergikere. Finnes kanskje barnehage for barn med så spesielle behov også? Dette er nå iallefall min mening...
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2007 #13 Skrevet 27. oktober 2007 Dette er vel sånt man først begynner å tenke på hvis barnet faktisk har allergiske barnehage/klassekamerater. Får man beskjed om det, at det er en veldig allergisk unge der, tar man selvfølgelig hensyn. Men tenker vel ikke på det før det.
Cherie Skrevet 27. oktober 2007 #14 Skrevet 27. oktober 2007 For å være helt ærlig: Ikke noe problem å passe ekstra på hvis ungen skal hjem til et barn som er allergisk, dvs skifte klær og vaske hender. I hverdagen synes jeg det er veldig mye å kreve at barnet mitt skal komme i barnehagen uten å ha et eneste kattehår på klærne. Katten er et familiemedlem hjemme hos oss, og guttungen har alltid en kosestund med katten etter frokost før han skal i barnehagen. Skal jeg nekte han det, siden han da allerede har tatt på seg klærne han skal ha på seg i barnehagen? Han må alltid gi hadekos til katten når vi går hjemmefra, skal jeg nekte ham det? Skjønner dette. Hva med å ha en pakke våtservietter ved utgangsdøra eller i bilen eller.no? kan vel ikke skade at folk med slike ritualer tar en kjapp runde med våtservietter på henda om ikke annet. Må vel være bedre enn ingen ting. Til TS Jeg ville kanskje sendt ut en enkel personlig lapp samme n med det fra astma og allergiforbundet. Kanskje er det en grei sak å få tatt under eventuelt på et foreldremøte også. Da får jo andre foreldre muligheten til å spørre deg om ting de lurer på også. En lapp med alt for mye fag og lang tekst kan lett ikke bli lest, men en kort lapp med et mer muntlig tone og bare den nødvendige informasjonen har nok mer sjanse for å lykkes. Jeg ville forsøkt å ta hensyn, men for å være ærlig tror jeg at jeg har hundehår på alt jeg eier og har. Har hund med små korte hår med mothaker. Vaske hendene skulle jeg glatt klart å lagt inn som fast rutine.
Furstina Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 29. oktober 2007 Hvordan er dere kommet frem til at barnet er hyperallergisk mot katt? Mormor har katt. Efter sommarens semester märkte vi att sonen var röd i ögonen och det kliade när vi var hemma hos mormor. Första gången trodde vi att det berodde på att han var trött men när samma sak skedde efter bara fem minuter nästa gång vi var hemma hos mormor började vi undra. Genom barnavårdscentralen/hälsostationen fick vi tid hos kommunens allergiläkare/sköterska för att göra ett pricktest. Nu testar de bara för djur som barnen reagerat för men vi bad om att testa för hund eftersom det finns hund i familjen också. I pricktestet fick han fyra prickar. En neutral (för att se om han reagerade på själva prickandet), en med histamin (för att få en referens till HUR han reagerar på allergenet, och en med kattallergen och en med hundallergen. Neutral prick gav inget utslag Histaminpricken gav 5x5 mm i utslag Hund gav 4x4 och katt gav 10x10 Jag ska ringa på telefontiden i dag för att få mera råd eller tid till rådgivning för hela familjen men de första råden är att han helst ska undvika alla kontakt med pälsdjur. Vi har fått medicin som han kan ta så att han kan göra ett enstaka kortare besök hos mormor eller hos en hundägare om vi "måste". Risken är att allergin sprider sig och han börjar reagera på andra pälsdjur eller att det blir andningssvårigheter och astma av det och att han får svårigheter att andas när det är kallt ute. Så illa är det (ännu) inte. For å være helt ærlig: Ikke noe problem å passe ekstra på hvis ungen skal hjem til et barn som er allergisk, dvs skifte klær og vaske hender. I hverdagen synes jeg det er veldig mye å kreve at barnet mitt skal komme i barnehagen uten å ha et eneste kattehår på klærne. Katten er et familiemedlem hjemme hos oss, og guttungen har alltid en kosestund med katten etter frokost før han skal i barnehagen. Skal jeg nekte han det, siden han da allerede har tatt på seg klærne han skal ha på seg i barnehagen? Han må alltid gi hadekos til katten når vi går hjemmefra, skal jeg nekte ham det? Skal vi begynne å ha skift liggende i barnehagen som gutten min må skifte til når han ankommer barnehagen? Guttungen og katten har et helt spesielt nært forhold. Jeg synes det er å gripe inn i livene hjemme hos folk at de må endre vaner for å unngå å ta med seg et kattehår eller to blir litt drøyt. Jeg skjønner selvsagt at situasjonen til sønnen til TS er vanskelig, men for min del har vi en hektisk nok hverdag om vi ikke i tillegg skal passe på at klærne til ungen ikke inneholder noen kattehår. Hvordan løser dere det hvis dere må ta buss og noen der har kattehår på klærne? Det er jo ikke alle situasjoner man kan regulere og ha kontroll over. Man skal ta hensyn innen rimelighetens grense, det er ikke sånn at man skal kreve at andre må skifte livsstil. Vet det finnes en skole i Oslo for astmatikere/allergikere. Finnes kanskje barnehage for barn med så spesielle behov også? Dette er nå iallefall min mening... Det var lite av din reaktion jag också ville höra. Jag kan inte, och vill inte, begära att du och dina barn byter kläder innan ni går till dagis. För så illa är inte allergin. Än. hade den varit det hade vi sökt till ett allergidagis. Det finns allergidagis, eller har i alla fall funnits i kommunen, och annars finns det inte allt för långt borta. Det jag vill be om är framför allt att: * barnen inte har kläder som är FULLA av katthår. Till exempel fleecetröjor som katten har legat på över natten. * att barnen tvättar händerna när de kommer till dagis. Handtvätten är bra både för allergin, barn tar på leksaker och varandra mer än vad vi vuxna gör. Handtvätt (vanlig med tvål och vatten - inte någon decinficering med sprit, vanligt tvätt) bidrar också till att begränsa spridning av kräk- och magsjukor samt förkylningar. Hund och katthår KOMMER att finnas på er och på era kläder, men det går att tvätta händerna och kanske titta på vilka kläder man tar på sig för att undvika de som (idag) ser värst ut? Vi hade katt hemma när jag växte upp. Och en del kläder var ju "rena" medan andra som jag slängt på golvet eller bänken i hallen och som katten intagit till sovplats självklart var fulla med hår.
la Flaca Skrevet 29. oktober 2007 #16 Skrevet 29. oktober 2007 Mormor har katt. Efter sommarens semester märkte vi att sonen var röd i ögonen och det kliade när vi var hemma hos mormor. Första gången trodde vi att det berodde på att han var trött men när samma sak skedde efter bara fem minuter nästa gång vi var hemma hos mormor började vi undra. Genom barnavårdscentralen/hälsostationen fick vi tid hos kommunens allergiläkare/sköterska för att göra ett pricktest. Nu testar de bara för djur som barnen reagerat för men vi bad om att testa för hund eftersom det finns hund i familjen också. I pricktestet fick han fyra prickar. En neutral (för att se om han reagerade på själva prickandet), en med histamin (för att få en referens till HUR han reagerar på allergenet, och en med kattallergen och en med hundallergen. Neutral prick gav inget utslag Histaminpricken gav 5x5 mm i utslag Hund gav 4x4 och katt gav 10x10 Jag ska ringa på telefontiden i dag för att få mera råd eller tid till rådgivning för hela familjen men de första råden är att han helst ska undvika alla kontakt med pälsdjur. Vi har fått medicin som han kan ta så att han kan göra ett enstaka kortare besök hos mormor eller hos en hundägare om vi "måste". Risken är att allergin sprider sig och han börjar reagera på andra pälsdjur eller att det blir andningssvårigheter och astma av det och att han får svårigheter att andas när det är kallt ute. Så illa är det (ännu) inte. Det var lite av din reaktion jag också ville höra. Jag kan inte, och vill inte, begära att du och dina barn byter kläder innan ni går till dagis. För så illa är inte allergin. Än. hade den varit det hade vi sökt till ett allergidagis. Det finns allergidagis, eller har i alla fall funnits i kommunen, och annars finns det inte allt för långt borta. Det jag vill be om är framför allt att: * barnen inte har kläder som är FULLA av katthår. Till exempel fleecetröjor som katten har legat på över natten. * att barnen tvättar händerna när de kommer till dagis. Handtvätten är bra både för allergin, barn tar på leksaker och varandra mer än vad vi vuxna gör. Handtvätt (vanlig med tvål och vatten - inte någon decinficering med sprit, vanligt tvätt) bidrar också till att begränsa spridning av kräk- och magsjukor samt förkylningar. Hund och katthår KOMMER att finnas på er och på era kläder, men det går att tvätta händerna och kanske titta på vilka kläder man tar på sig för att undvika de som (idag) ser värst ut? Vi hade katt hemma när jag växte upp. Och en del kläder var ju "rena" medan andra som jag slängt på golvet eller bänken i hallen och som katten intagit till sovplats självklart var fulla med hår. Prikktesten sier ingenting om hvor allergisk en person er, kun om det er sannsynlig at vedkommende er allerisk. Dersom man får utslag på katt på prikktest og allergiske reaksjoner ved kontakt med katt er man mest sannsynlig allergisk. Men det fungerer ikke sånn at man kan si at noen er hyperallergisk ut i fra utslaget på en prikktest. Likedan, får man utslag på hund på en prikktest betyr ikke det at man er allergisk mot hund, det er kun med på å sannsynliggjøre en allergi sammen med fysiske reaksjoner. Jeg vil anbefale deg å senke skuldrene, puste dypt inn et par ganger og ikke la dette ta overhånd. Norges Astma og Allergiforbund er en grei informasjonskilde, men en enda større kilde til fanatisme og dommedagsprofetier i forhold til allergi. Ikke ta av er mitt råd, allergi er ingen skummel diagnose som kan ta ville veier helt på egen hånd. Hvis dere unngår å bo sammen med katt i fremtiden er det absolutt et tilstrekkelig tiltak. Å bekymre seg for omverden og andre barn i barnehagen er unødvendig og skaper mer uro og stress enn hva godt er.
Gjest Vinduskarmen Skrevet 29. oktober 2007 #17 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg fikk også beskjed om at jeg var så allergisk mot katter at vi måtte avlive våre puser da jeg var liten. Det gjorde vi ikke. Det eneste jeg gjorde var å holde meg litt unna dem, og vaske hendene hvis jeg hadde klappet dem mye. Jeg reagerte ved å nyse masse, få røde kløende øyne, og rennende, tett nese. Allergiene mine har bare blitt mindre og mindre med årene til tross for at jeg ikke har tatt større hensyn. Man er ikke hyperallergisk før man får så alvorlige utslag at øynene nesten spretter ut (har ei venninne som reagerer sånn på Kiwi), halsen hovner og tettes, eller andre kraftige reaksjoner som i værste fall kan være dødelige. Da kan man snakke om hyperallergi. Jeg støtter gjesten. Slapp helt av, barnet ditt kan fint omgåes andre som har katt, men han bør ikke eie en katt selv.
Gjest LilleLala Skrevet 29. oktober 2007 #18 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg har aldri trengt å tenke igjenom det med barnehage før, og må nok ikke gjøre det på noen år enda, men har hatt noe problemer med jobben... Jeg har tre hunder som forholdsvis røyter endel, men prøver å holde klærna mine røyte fritt (Noe som egentlig er veldig vanskelig...) Og det med å vaske henda er noe jeg må gjøre ofte (Har hundene i bilen, og lufter dem i jobb pauser) Hun som har kontor ved siden av meg reagerer like sterkt om jeg vasker hendene eller ikke, så vi har gjort det enkelt at hun rett og slett ikke kommer inn i kontoret mitt... Men når den tid og stunder kommer, hva kan jeg egentlig gjøre? Jeg kan jo ikke nekte hundene å feks komme inn på mitt barns rom fordi noen i klassen h*ns er allergiske? Jeg får jo prøve bare å unngå at de kommer i så mye kontakt med klærna h*ans`?
Furstina Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 29. oktober 2007 Prikktesten sier ingenting om hvor allergisk en person er, kun om det er sannsynlig at vedkommende er allerisk. Dersom man får utslag på katt på prikktest og allergiske reaksjoner ved kontakt med katt er man mest sannsynlig allergisk. Men det fungerer ikke sånn at man kan si at noen er hyperallergisk ut i fra utslaget på en prikktest. Likedan, får man utslag på hund på en prikktest betyr ikke det at man er allergisk mot hund, det er kun med på å sannsynliggjøre en allergi sammen med fysiske reaksjoner. Jeg vil anbefale deg å senke skuldrene, puste dypt inn et par ganger og ikke la dette ta overhånd. Norges Astma og Allergiforbund er en grei informasjonskilde, men en enda større kilde til fanatisme og dommedagsprofetier i forhold til allergi. Ikke ta av er mitt råd, allergi er ingen skummel diagnose som kan ta ville veier helt på egen hånd. Hvis dere unngår å bo sammen med katt i fremtiden er det absolutt et tilstrekkelig tiltak. Å bekymre seg for omverden og andre barn i barnehagen er unødvendig og skaper mer uro og stress enn hva godt er. Ordet hyperallergisk är kanske fel? Men det var det jag fick höra från hälsopersonalen. jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "Likedan, får man utslag på hund på en prikktest betyr ikke det at man er allergisk mot hund, det er kun med på å sannsynliggjøre en allergi sammen med fysiske reaksjoner. " För mig (som inte är tillräckligt påläst och van än) betyder en allergi att man har fysiska reaktioner vid kontakt med ämnet (pälsdjur eller mat). Och att pricktestet visar att han reagerar vid kontakt med dessa djur? Jag tänker inte alls förbjuda min son att leka med barn som har pälsdjur. Jag är inte så oroligt för barnehagen eller omgivningen som det kanske låter i inläggen. Jag försöker sortera bland råden och tipsen, och vill höra reaktioner och åsikter. Nu börjar telefontiden så nu ska jag höra med vad ansvarig läkare/sjuksyster har att säga.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #20 Skrevet 29. oktober 2007 Vi har en del veldig allergiske barn i barnehagen jeg har jobbet litt i, mot nøtter og egg blant annet, og da får alle barna lapp med hjem om hva de ikke kan ha på matpakken. Dette er det de ansatte/administasjonen som deler ut, så jeg ville snakket med de ansatte i din sønns barnehage, og hørt hva de vil gjøre. Det er alltid noen barn som er allergisk og de ansatte skal vite hvordan håndtrere dette. I barnehagen jeg jobbet i var det f.eks assisterende leder som hadde ansvaret for barn med allergier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå