Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

OBS! Spoilers ang. siste boka!

Nå nylig avslørte J.K. Rowling at Albus Dumbledore (Humlesnurr på norsk) er homofil, og at han hadde en "infatuation" for Grindelwald.

Dette har skapt store debatter i HP-fanskaren, og man hører alt fra lovprisning for JKRs modighet, og fordømmelse på bakrunn av religion og/eller sømmelse.

Personlig reagerer jeg på utsagn som "Nå ser jeg forholdet mellom Dumbledore og Harry i et nytt lys" og "Jeg vil ikke tenke på Dumbledore i en seksuell sammenheng".

Begge disse utsagnene forutsetter at man setter likhetstegn mellom homoseksualitet og sex - var det mange som tenkte på Dumbledore i en seksuell sammenheng når de trodde han var hetero? Hvorfor skal man automatisk gjøre det når han er homofil?

Utsagnet om Dumbledore og Harry finner jeg hårreisende - å være homofil er ikke det samme som å være pedofil/hebefil, og en homofil går ikke rundt og er seksuelt interessert i alle av samme kjønn han møter.

Er det noen HP-fans her som har noen meninger om dette?

Skrevet

Det jeg tenkte var: Åja, er han det.

Ikke tenkt noe mer på det siden jeg.

Skrevet

Dustete kommentarer, viser noen fordommer, men ikke noe mer. Var kanskje dette Rowling ønsket når hun skrev boken, å normalisere og svekke fordommene litt. Kanskje en liten debatt.

Ellers har jeg ikke gjort meg opp meninger om dette. Var mer som den andre gjesten. "Åja, kult, var han det." Og ikke noe mer fundering over saken.

Gjest Elfrida
Skrevet
Utsagnet om Dumbledore og Harry finner jeg hårreisende - å være homofil er ikke det samme som å være pedofil/hebefil, og en homofil går ikke rundt og er seksuelt interessert i alle av samme kjønn han møter.
Joda, homser vil pule alle andre menn, og gutter så klart, i rompa hele dagen. :hoho: At folk faktisk tenker sånn er meg en gåte.

Men når jeg leste det så tenkte jeg ikke mer over det i det hele tatt. Dumbledore sin seksualitet har fint lite med handlingen å gjøre. Mindre sexy bøker er det lenge siden jeg har lest. (Forsåvidt helt greit, det er som sagt helt andre ting de bøkene dreier seg om)

Skrevet

Siden dette er en spoiler var det litt teit å skrive den tittelen du har gjort... De som ikke vil vite om spoileren får jo allerede vite det i tittelen... :riste:

Skrevet

Er det bare meg som syns det virket som om Dumbledore ikke var "forelsket" i Grindewald, men mer "betatt" av evnene hans....? Dvs på en ikke-seksuell måte????

Jeg tolket det absolutt ikke dithen at Dumbledore var homofil når jeg leste boka.... :sjenert:

Skrevet
Når kommer boka på norsk egentlig?

Bokklubben sier 1.desember

Skrevet

Jeg synes det var fint jeg. Da jeg fikk vite det, tenkte jeg: "åja, kanskje det".

Bryter ikke med mitt bilde av Dumbledore, iallefall. Har bare ikke tenkt tanken før. Blir spennende når jeg nå begynner på en ny runde fra starten, å se om jeg klarer å se om J.K.R har lagt inn hint jeg tidligere ikke har sett.

Skrevet

Jeg forsto det slik at biten i DH hvor JKR beskriver Dumbledore's forhold til Grindelwald kan tolkes enten som et nært vennskap eller som noe mer.

Skrevet

Jeg tolket det heller ikke sånn når jeg leste boka.

Nå jeg fikk vite det tenkt jeg "ja vel", ingen har før påpekt at han skulle være hetrofil heller, og egentlig har den siden av Dumbledore aldri være et element, så jeg ser ikke at det skal være et element nå heller. Den Dumbøedore vi ble kjennt med var i en setting hvor hans privatliv ikke var av relevans, så for meg er det ikke relevant nå heller.

Jeg fatter ikke hvorfor den av ham skal være relevant bare fordi han er homofil. Ingen tenkte på den delen av ham tidligere så jeg ser ikke at dette forandrer noe.

Liker den kommentaren om at "nei, jeg vil ikke tenke på den personen seksuellt", tror virkelg mange at hetrofile mennesker ikke er seksuelle? "Jeg liker ikke å tenke på hva homofile mennesker gjør på soverommet" nei, det er vel klart. Liker du å tenke på hva dine hetrofile venner gjør på soverommet? Det gjør i alle fall ikke jeg. Jeg skjønner ikke denne argumentasjonen :fnise:

Skrevet

Jeg synes faktisk det er relevant, fordi i tillegg til at vi fikk vite at han var homofil, så fikk vi også vite at han hadde en interesse for Grindelwald. Det setter den situasjonen i et nytt lys, og forklarer hvorfor Dumbledore ikke klarte å drepe ham. I tillegg gir det mer tragedie til Dumbledores liv - og det gjør ham mer menneskelig. (ikke at homofile er mer menneskelige enn heterofile, men at han hadde en kjærlighetsinteresse).

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg ble faktisk ikke så veldig overrasket da jeg leste at hun har tenkt seg Dumbledore som homofil, det har jeg nemlig tenkt selv når jeg har lest bøkene, og spesielt når det gjaldt sekvensen med Grindelwald. Er enig med Tabris i at det gir en viss ekstra dybde til Dumbledore som person.

Ellers gjorde det ikke at jeg klappet igjen boka og løp skrikende fra rommet da tanken slo meg for å si det sånn. Synes alltid reaksjonen på slike ting er merkelig. Sånn som sitatet "Nå ser jeg forholdet mellom Dumbledore og Harry i et nytt lys" vil det si at man fram til da hadde sett for seg et forhold mellom f.eks. Hermione og Dumbledore?

Skrevet

Jeg synes det passer litt, en gammel mann som egentlig er homofil men ender opp som enslig. Litt sånn som han gammelfaren i Berlinerpoplene.

En gammel "figur" som Ian McKellen (eller hvordan man nå skriver det) er jo homofil, og jeg synes ikke det gjør mindre passende til å kunne ha vært en gammel trollman.

Og en ting til, hvilke av disse stemmer:

1. JKR skrev i boka at Dumbledore var fascinert av Grindelwald, og fans tolker dette til at han er homofil

eller:

2. JKR har selv sagt at hun ser for seg Dumble som homofil og at han var litt ekstra interessert i Gridel som ung?

det er jo litt forskjell mellom fanspekulasjoner og JKRs intensjoner

Skrevet

Begge de punktene stemmer. Dvs at det har vært spekulasjoner om at han var homofil basert på det som sto i siste boka (fra noen av fansen), og i ettertid har JKR bekreftet at det er tilfelle.

Skrevet
Er det bare meg som syns det virket som om Dumbledore ikke var "forelsket" i Grindewald, men mer "betatt" av evnene hans....? Dvs på en ikke-seksuell måte????

Jeg tolket det absolutt ikke dithen at Dumbledore var homofil når jeg leste boka.... :sjenert:

Jeg tolket det også som deg. Men da jeg hørte utsagnet fra forfatteren, tenkte jeg bare "javel, da var det vel ikke rart at han ble så trukket mot Grindewald, samtidig som han egentlig ikke ville". Har aldri tenkt på sex i forbindelse med Dumbledore, og ser overhodet ikke bøkene i noe nytt lys...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...