Gå til innhold

Halloween

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, i dag! Happy Halloween :kosteskaft::gresskar::heks:

(Egentlig har jeg ingenting til overs for at vi adopterer denne tradisjonen her til landet, men barnet mitt vil så gjerne gå Knask eller knep, så hva gjør man?)

Skrevet
Jepp, i dag! Happy Halloween :kosteskaft::gresskar::heks:

(Egentlig har jeg ingenting til overs for at vi adopterer denne tradisjonen her til landet, men barnet mitt vil så gjerne gå Knask eller knep, så hva gjør man?)

Man lar barnet bestemme dette, og heller bare resepktere at barna våre lager sine egne tradisjoner.

Julen var ikke en tradisjon her i Norge før, men nå er vi kjempe glad for at vi har den tradisjonen.

Skrevet (endret)
Julen var ikke en tradisjon her i Norge før, men nå er vi kjempe glad for at vi har den tradisjonen.

Hvor lenge siden er "før" da? Jul ble feiret av vikingene også det bare at da feiret de ikke Jesus fødsel men at solen vendte tilbake :)

Endret av Frey
Skrevet

Bare sånn til opplysning:)

JULEBUKK:

I eldre norsk tradisjon var julebukken et vette som flyttet nærmere og nærmere gården eller helt inn i huset fire uker før jul og holdt øye med hvordan juleforberedelsene gikk. Den som ikke greide å bli ferdig til jul, ble straffet av julebukken.

Ungene sprang med det siste de hadde som oppgave å gjøre for at julebukken ikke skulle ta dem. Julebukken ble også brukt som barneskremme ellers - var de ikke snille ville julebukken komme og ta dem. Julegeita har enkelte steder samme funksjon som julebukken.

'Å gå julebukk' er en skikk der folk kler seg ut og går fra hus til hus. I eldre tradisjon var det gjerne ungdommene som dro rundt slik fra tredje dag jul av. De svertet seg i ansiktet eller hadde masker, var innom i gårdene og fikk skjenk, danset og holdt leven.

Kilde: http://www.lokalavisa.no/artikkel.php?aid=29597

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...