Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg vurderer å kjøpe et Rosenkranz piano, ca 100 år gammelt:) Noen av tangentene er litt stygge, lydmessig var ikke eieren så sikker siden hun ikke hadde brukt det noe særlig. Hva vil dere anbefale meg å "se" etter? Kan jeg lett bytte tangenter? Hvor mye kan det være verdt?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #3 Skrevet 26. oktober 2007 Ville nok ikke kjøpt det dyrt før noen som har peiling har sett på det. Selv har vi et brødrene hals piano vi fikk utrolig billig. Men det kan ikke brukes, så det var kun for det interiørmessige. Utrolig billig vil si nesten gratis, og det var fra 1860-tallet. Nå kjenner jeg ikke til det merket du refererer til da... Tror jeg ville ringt en instrumentbutikk eller noe jeg..
caso Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Tangenter kan du jo få tak i uansett, kanskje ikke i samme materiale som for 100 år siden. Det er helt sikkert ustemt, og du må ha noen til å fikse det for deg. Antagelig en del ganger.. Du får dessuten tak i haugevis av piano på nettet gratis, mot henting.. kommer ann på hva du har tenkt å bruke det til, - pynt eller bruk.
Grønt blad Skrevet 26. oktober 2007 #5 Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Du bør være sikker på at det går an å få stemt det, hvis du ønsker å kunne spille på det. Enkelte eldre pianoer blir ustemt igjen veldig kort tid etter stemming, noe som er veldig kjedelig. Alternativet da vil være å ta det fra hverandre og restaurere det, men dette vil jeg tro ikke koster mindre enn å kjøpe et nytt. Siden du er usikker ville jeg kontaktet noen har litt peiling på pianoer. Jeg vil tro at en musikkforetning eller musikkskolen kan hjelpe deg eller henvise til noen som vet. Lykke til! Endret 26. oktober 2007 av Grønt blad
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. oktober 2007 #6 Skrevet 26. oktober 2007 Nå kan jeg ikke veldig mye om akustiske pianoer, men det første som slo meg var også dette med om pianoet vil holde på stemmingen. Det er ikke noe stas å spille på et ustemt piano, men så kommer det litt an på hva det skal brukes til (til pynt, barn som bare skal klimpre litt, eller mer seriøs spilling). Jeg ville også ringt en pianobutikk e.l.
Blåklokke Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg ville ringt en pianostemmer. De sitter ofte med mye kunnskap om gamle pianoer. Bli enig med ham eller henne om hvor mye han eller hun skal ha for å se på pianoet. Med en slik løsning er man sikret litt mer objektiv informasjon enn det man kanskje kan få hos en musikkforhandler. Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå