Gå til innhold

Hva er egentlig utroskap?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_bamsemums

Sitter her å funderer litt på hva man legger i begrepet utroskap.

Leste en annen tråd om man aksepterte utroskap eller ikke, der det ble skillt mellom "one night stands" og langvarige forhold på si. Men i begge tilfellene var det åpenbart sex/samleie involvert.

Men er det kun dersom man har samleie man er utro?

Jeg antar at et forhold gjerne begynner med noe. Kanskje helt uskyldig. To personer som kommer godt overens. (det er jo lov selv om man er gift/i forhold) Når er det man krysser grensen og er utro?

Er man utro dersom man fantaserer om en annen? (det gjør sikkert mange) Kanskje bare dersom man fantaserer om en man kjenner, og gjør det gjentatte ganger?

Et kyss (på munnen) - er det utroskap?

Hva med en berøring - holde i hånden, ta på armen - som varer _litt_ lengre enn "normalt"?

En god klem?

Sitte i armkroken til en annen?

Hva hvis man savner denne andre, og heller vil betro seg til han/henne fremfor sin egen partner (for en periode)? (Kanskje bare om noen ting. dersom det gjelder alt er det kanskje et signal om dårlig komunikasjon i det forholdet man er i)

Hva hvis man får følelser for en annen? Man trenger ikke _gjøre_ noe med det, trenger ikke heller ha mindre følelser for den man er sammen med. Er det utroskap?

Jeg og mannen har diskutert dette ved et par anledninger, uten å egentlig klart å entydig definere hvor grensene går. Hadde vært interessant å høre litt om hva andre tenker rundt dette.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/299613-hva-er-egentlig-utroskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleLovely

Dr Phil sier:

Hvis du gjør noe som du ikke ville gjort foran din partner, da er du utro! Og den er jo grei. Det finnes jo klart grader av utroskap da...

http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/4;9...897/s-event.png

Bilde endret til link.

Arwen (mod)

Endret av Arwen

Jeg følger Dr. Phils definisjon her.

Personlig føler jeg meg utro akkurat nå, selv om andre kanskje ikke vil se det på samme måte...

Jeg er ikke fysisk eller psykisk utro med noen, men jeg lengter etter et annet liv enn det jeg har nå.

Det å holde disse tankene, (og de handlingene jeg har gjort på vei mot det nye livet) skjult for ham, er nok til at jeg føler meg utro.

Dr Phil sier:

Hvis du gjør noe som du ikke ville gjort foran din partner, da er du utro! Og den er jo grei. Det finnes jo klart grader av utroskap da...

Helt enig i Dr.Phil der...

utroskap er forferdelig vondt, mine 2 siste kjærester var utro mot meg, jeg var det også mot den ene, og det gjør vondt å tenke på... men da jeg fant ut selv at den neste kjæresten min var utro, da raste verden min sammen...

heldigvis har jeg funnet meg en ny kjæreste som jeg elsker utrolig høyt! jeg stole fullt på han, men tankene og usikkerheten kommer selvsagt snikende noen ganger, men jeg klarer som regel å skjerpe meg.. vi bor tross alt vegg i vegg med eksen hans, enda føler jeg meg trygg.. (som regel..hehe) fordi han ikke gir meg noen som helst grunn til å tro at han er utro, og det er fantastisk deilig! et forhold uten tillit, det er ikke noe bra forhold.. alt ødelegges pga det.. det veit jeg alt om..

Endret av Scorpina
Gjest gjest_bamsemums
Hvis du gjør noe som du ikke ville gjort foran din partner, da er du utro!

Dette vil jo gjøre ganske mye til utroskap. F.eks flørting.

Var det ikke i Frustrerte Fruer de sa at: "Flørting er de giftes privilegium fordi vi kan ikke gjøre noe mer." Eller noe i den duren... :-)

Personlig synes jeg flørting er lov. Min man må gjerne flørte. Flørting er sundt og styrker selvfølelsen, noe som igjen har positiv betydning for vårt forhold.

Men hva med de tingene som ikke medfører direkte handling. Jeg nevnte som eksempel tidligere fantasier om og følelser for en annen. Hvordan havner dem inn i Dr.Phils definisjon?

Det å holde disse tankene, skjult for ham, er nok til at jeg føler meg utro.

Er man altså utro når man holder noen av sine tanker skjult for partneren?

Annonse

Men hva med de tingene som ikke medfører direkte handling. Jeg nevnte som eksempel tidligere fantasier om og følelser for en annen. Hvordan havner dem inn i Dr.Phils definisjon?

Er man altså utro når man holder noen av sine tanker skjult for partneren?

Nei, jeg synes ikke at det er utroskap å skjule tankene, men når tankene medfører en handling (som det vanligvis gjør, ikke nødvendigvis med en annen part) kan det tolkes som utroskap.

For å bruke meg selv som eksempel igjen.

Som jeg sa, jeg føler meg utro fordi jeg skjuler enkelte tanker, og dermed også handlinger, fra ham.

Når han snakker om framtida, er jeg med på planleggingen. Vi planlegger ferieturer, opppussing, kjøp osv, og jeg deltar som om jeg kommer til å være der å gjøre disse tingene sammen med ham...

Dette gjør jeg, selv om jeg ikke er sikker på at jeg kommer til å være der. Jeg later som ingenting, og jeg fører han bak lyset ved ikke å si sannheten.

Jeg har ingen annen, og har heller ikke planer om å finne meg en annen, men likevel føler jeg at jeg er "utro".

Og til den som snakket om flørting. Er flørtingen uskyldig nok til at du kunne ha flørtet foran mannen din, er det da ikke utroskap.

Var det ikke i Frustrerte Fruer de sa at: "Flørting er de giftes privilegium fordi vi kan ikke gjøre noe mer." Eller noe i den duren... :-)

Personlig synes jeg flørting er lov. Min man må gjerne flørte. Flørting er sundt og styrker selvfølelsen, noe som igjen har positiv betydning for vårt forhold.

Enig i dette. Jeg synes det er lov å flørte, og jeg flørter mer når samboern min ikke er til stede - det tror jeg han også gjør, selv om ingen av oss akkurat er spesielt flørtete. Men jeg vet jo hvor grensene går, later ikke som jeg er singel, er ikke fysisk og skiller også mellom å flørte "for moro skyld" med noen som er morsomme å prate eller danse med, og det som er mer seksuelt ladet eller fordi man er betatt/småforelska. Flørting for moro skyld er greit, men jeg synes ikke det er ok å "oppsøke fare".

Jeg er også enig med Amalie 85 - jeg gjør ting jeg synes det er ok at partneren min kan gjøre. Samtidig hender det vel at man går noen museskritt over grensa for hva som er heeelt ok, dvs det som er helt problemfritt å gjøre foran den andre, og det som er greit (ikke kyssing, fysiske ting som å henge på fanget/sitte i armkroken/tafse), men kanskje litt mer intenst enn at partneren ikke hadde kastet et ekstra blikk bort på en om han/hun hadde vært til stede. Sånn er i hvert fall jeg.

Men det viktigste når det gjelder hva som er utroskap, er vel at man har diskutert med kjæresten sin hva som er greit og hva som er uakseptabelt. Man burde også snakke om det som er mer gråsoner, altså ikke bare sex. Jeg synes ikke et kjapt kyss på munnen er utroskap, men det betyr ikke at jeg synes det er helt greit likevel. Derfor lar man helst være. En klem er IKKE utroskap, ikke en lang heller - men samtidig, hvis klemmen er et resultat av at man har flørtet og vært betatt hele kvelden, vet man vel inni seg at man gjør noe som kan såre partneren? Sånne situasjoner bør man unngå.

Jeg er ikke en veldig sjalu person, men er veldig lidenskapelig selv. Angrer som regel på feilgrep jeg ikke begikk, mer enn de jeg gjorde :sjenert: For meg dreier utroskap seg derfor mer om følelser enn handling. Har han gjort noe tullete, så får han holde det for seg selv og gå videre. Men utvikler han følelser for noen andre, så vil jeg ikke være forholdet lenger.

Man er utro når man krysser de grenser som er satt i det forholdet man er i. For noen er det å kysse, for andre er det samleie.

Godt sagt.

Da forstår man at ikke alle forhold er like, og at en universell standard ikke kan settes for dette.

Jeg tenker også at utroskap i kjernen bør ta utgangspunkt i troskap.

Har du lovet noen troskap, og vet du hva dette innebærer for dere begge, eller for den parten du kanskje møter på byen som også har lovet troskap til noen?

Videre kan man spørre seg: De tingene jeg tillater meg, hvorfor trenger jeg tillatelse for meg selv? Hva er mine motiver for det jeg tillater meg? Er det egosentrisk nytelse? Er det større forståelse for kjærligheten eller psykologien i et forhold?

Var jeg bare full og dum, og det var dumt og deilig?

Gjest Blondie65
Det jeg ikke vil at partneren min skal gjøre med andre gjør ikke jeg selv heller. For krysser jeg den linjen føler jeg at jeg er utro!

DER er jeg enig.

Ellers mener jeg at det ikke er noen fasit for hva som er utroskap. Dette er grenser som hver og en må sette i fellesskap med partneren i sitt forhold. For noen vil grensen gå langt tidligere enn andre, men det er de to som er i forholdet som bestemmer den grensen.

Annonse

Enig i denne.

Jeg er litt flørtete av meg, men jeg flørter med forloveden til stedet.

Endret av Zaphireh
Annonse

For meg er flørting utroskap.Om flørting er så uskyldig som mange skal ha det til så er det bare til å flørte i vei med andre, foran partner..... Det betyr jo ingenting, eller?

Jeg flørter ikke. Men for meg er flørt kun seksuelt motivert og det er slik jeg definerer det. Å prate, smile og le med andre er ikke flørt.

Så jeg gjør som dr.phil sier.konsekvent

Man er utro når man har sex med en annen person enn partneren.

Det er meningsløst med innviklede begreper som at utroskap er noe som defineres av diverse grenser man har satt. Poenget med å sette ord på ting er at folk flest skal ha den samme forståelse av hva ordet representerer. Og hvis man hører om en som har vært utro, tenker man umiddelbart at den personen har hatt sex med en annen.

I denne tråden virker det som om de fleste definerer utroskap som noe de ikke vil at partneren skal gjøre. Det er en fin og feig forsvarsmekanisme som benyttes til å sette merkelapp på alle som gjør noe man ikke liker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...