kira29 Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Hei! Håper at noen kan oppklare litt for meg..... Det står jo alle plasser at denne lutealfasen skal være like lang i hver syklus, men det er ikke min. Bruker Ladycomp og har tydelige eggløsninger med temp.stigning på ca 0,4 grader hver måned. Spotter noen dager for mensen kommer med friskt blod. Men så var det denne lutealfasen da..... De siste 3 syklusene har vært slik: EL 21.08, Spotting fra 01.08, Mensen (friskt blod) 03.09 EL 14.09, Spotting fra 26.09, Mensen (friskt blod) 29.09 EL 14.10, Spotting fra 24.09, Mensen (friskt blod) 25.10 Jeg har altså hatt lutealfaser på hhv 12, 14 og 10 dager hvis man skal regne 1 mensdag fra den dagen man har friskt blod. 10, 11 og 9 dager hvis man regner fra 1 dag jeg spotter. Dette skulle visstnok ikke være mulig da, og vil dette gjøre at det blir vanskelig å bli gravid? Hvis jeg regner fra første spottdag, så har jeg jo veldig korte lutealfaser, og egget vil kanskje ikke feste seg. For det at jeg spotter, betyr vel at kroppen har begynt å forberede seg på menstruasjon. Kanskje ikke gullegemefunksjonen er god nok? Bør jeg be om hormoner hvis dette gjentar seg mange ganger? Håper at noen kan svare meg, for nå blei jeg frustrert når mensen kom idag.....
Gjest Gjest_Deli_* Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Hei kria29 Eg har same problematikken, men mine lutealfaser er alltid 11 dagar. Eg har også lady comp, så har full oversikt :)Men så er det denne spottinga, da.. Spottar alltid før mens, men det varierer kor mange dagar med spotting. Uansett gjer det meg bekymra. Har googla masse, og også spurt legen min, men føler eg ikkje heilt får svar på dette. I USA blir lutealfase kortare enn 10 dagar rekna som for kort. Her heime verkar det som 10 dagar absolutt er nok (i følgje legen min og det eg finn ut på nettet..). Ein type b vitamin skal kunne forlenge lutealfase, stabilisere den, og få vekk spottinga. Trur det er b6, heiter eit eller anna på pyr.... Du får dette vitaminet på apoteket. Trur ikkje dette var svar på dine spørsmål.. men kanskje nokon andre her veit meir? Helsing Deli
Gjest Den gravide Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har også pleid å spotte, alt fra et par dager før mens til bare et par dager etter eggløsning! Jeg leste masse om lutealfasedefekt på diverse forum og ble jo allerede fra første prøveperiode nervøs for dette og overbevist om at vi prøvde til ingen nytte og ikke ville klare det på egen hånd. Vel, i femte prøveperiode ble jeg gravid. Jeg spottet også den måneden. Det begynte to dager etter eggløsning og jeg trodde jo at da var det gjort, men det varte fire dager og så sluttet det helt. Så, ikke ta sorgene på forskudd. Det er mye hysteri rundt omkring, mange som bekymrer seg for alt mulig rart selv uten grunn til å tro at dette ikke skal gå bra. Lykke til.
kira29 Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. oktober 2007 Takk for svar, greit å høre at andre også spotter Men skal ikke lutealfasene alltid være like da (evt variere med max +/- 1 dag)? Forstår det slik at det skal være perioden fra mens til eggløsning som varierer, ikke lutealfasen. Hvordan kan det da ha seg at mine varierer slik? Jeg regner med at tidspunktet for eggløsning er rimelig sikkert.
Apple- Skrevet 26. oktober 2007 #5 Skrevet 26. oktober 2007 Takk for svar, greit å høre at andre også spotter Men skal ikke lutealfasene alltid være like da (evt variere med max +/- 1 dag)? Forstår det slik at det skal være perioden fra mens til eggløsning som varierer, ikke lutealfasen. Hvordan kan det da ha seg at mine varierer slik? Jeg regner med at tidspunktet for eggløsning er rimelig sikkert. Uten at jeg har vært overalt og søkt, så er det bare her på KG at jeg har hørt folk si at lutealfasen SKAL være like lang hver gang. Det heter vel at det ikke er vanlig at den varierer med mer enn +/- en dag, men det betyr jo ikke at det MÅ være sånn. Min har variert fra 11-15 dager. Jeg brukte et år på å bli gravid, men tror det har mer med alderen min å gjøre enn varierende lengde på lutealfasen. Jeg spotter alltid et par dager før mens, men disse dagene telles altså med når man teller dager i lutealfasen. Sjekk forøvrig denne linken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå