Gå til innhold

Glad av å spise godteri - noen ganger, vel og merke.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vel, som dere vet er jeg en av de millionene som bruker mye tid på å prøve å leve så sunt som mulig, å være bevisst på hva man spiser og trener osv. Jeg bruker store deler av dagen på å prøve å gjøre riktig, spise riktig, å være sunn. Men vet dere hva? man blir faktisk ikke lykkelig av å ikke unne seg noenting.

I dag har jeg spist godteri, og det var kjempegodt! =)

Endret av Lanalia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig kortvarig, dog. En kjapp serotoniboost satt opp mot et liv med slank og attraktiv kropp. Jeg vet hva jeg ville (og har) valgt.

Gjest Badiane
Skrevet
Vel, som dere vet er jeg en av de millionene som bruker mye tid på å prøve å leve så sunt som mulig, å være bevisst på hva man spiser og trener osv. Jeg bruker store deler av dagen på å prøve å gjøre riktig, spise riktig, å være sunn. Men vet dere hva? man blir faktisk ikke lykkelig av å ikke unne seg noenting.

I dag har jeg spist godteri, og det var kjempegodt! =)

Du har helt rett, man blir ikke lykkelig hvis man bare velger mat etter hva som er sunt eller kalorifattig. Man blir heller ikke lykkelig dersom man bare lever på usunn mat. Balanse er stikkordet! :)

Gjest lissi32
Skrevet

Men blir man lykkeligere av å putte kroppen full av sukker og transfett?

Unn deg alt du vil, men det går ut over helsa.

Fedme er blitt et kjempeproblem og koster milliardær pr år.

Man blir syk av å spise masse drit, men ja, av og til kan man unne seg litt skit, endorfinene du skiller ut akkurat mens du spiser, blir hvertfall byttet ut med dårlig mage og samvittighet hos meg. :popcorn:

Gjest Badiane
Skrevet
Veldig kortvarig, dog. En kjapp serotoniboost satt opp mot et liv med slank og attraktiv kropp. Jeg vet hva jeg ville (og har) valgt.

Det er ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold mellom det å ha en slank og attraktiv kropp og det å unne seg noe godt en gang i blant.

Dessuten, hvis man av og til unner seg noe godt, vil det påvirke ens generelle velvære. Og folk som trives og er fornøyde med seg selv og livet sitt, er generelt sett attraktive. En 100% asketisk livsførsel er ikke noe å trakte etter, og mennesker som lever slik utstråler ikke akkurat livsglede.

Skrevet

Jeg vet at det ikke er bra. Men jeg klarer ikke se lyspunkt i et liv HELT uten godteri og kos. For da har jeg ingenting å glede meg til, noen gang, hvis jeg ikke noen ganger unner meg noe snop. Jeg er generelt veldig glad i mat, men spiser jo så sunt jeg bare greier til vanlig. Men søtsuget vil alltid være der, og unner man seg ingenting, så er det jo ikke noe moro.

Skulle uansett ønske at jeg ble kvitt søthungeren for godt da. For da hadde man jo sluppet å "sprekke". Men men... hvordan gjør man det da?? hehe

Gjest Badiane
Skrevet
Jeg vet at det ikke er bra. Men jeg klarer ikke se lyspunkt i et liv HELT uten godteri og kos. For da har jeg ingenting å glede meg til, noen gang, hvis jeg ikke noen ganger unner meg noe snop. Jeg er generelt veldig glad i mat, men spiser jo så sunt jeg bare greier til vanlig. Men søtsuget vil alltid være der, og unner man seg ingenting, så er det jo ikke noe moro.

Skulle uansett ønske at jeg ble kvitt søthungeren for godt da. For da hadde man jo sluppet å "sprekke". Men men... hvordan gjør man det da?? hehe

Jeg synes du har en sunn innstilling til kosthold og til livet generelt. Fortsett slik! :)

Gjest Peachbud
Skrevet

Du har helt rett. :)

Synes det er synd at en ikke kan nevne godteri her inne uten at folk begynner å rope om fedme. Dersom en spiser sunt til vanlig og trener, gjør det ingenting om en spiser litt snop et par ganger i måneden. Synes mange heller kan skjerpe inn når det gjelder alkohol. Når vi snakker om en sixpack eller drinker blir det virkelig mange kallorier. Det kommer i tillegg til alle de andre skadelige effektene av alkohol, som skader på leveren.

Skrevet

Jeg har nå kjøpt meg bok, om hvordan bli kvitt godtesuget. Hehe

Skrevet (endret)

Hvorfor skal alle på død og liv kalle godteri for "kos"?

"Jeg blir ikke lykkelig med mindre jeg unner meg litt kokain og kos". Tenk hvis jeg skulle tenkt slik da?

Godteri er en vane. Det går fint an å kose seg uten godteri. Det går fint an å leve lykkelig. Man kan ikke si at livet ikke er lykkelig hvis man ikke får styre det etter lysten.

Det er ihvertfall min litt bastante mening.

Jeg er forresten ikke i mot godteri, spiser det selv jevnlig.

Endret av Supraspinatus
Skrevet
Hvorfor skal alle på død og liv kalle godteri for "kos"?

"Jeg blir ikke lykkelig med mindre jeg unner meg litt kokain og kos". Tenk hvis jeg skulle tenkt slik da?

Godteri er en vane. Det går fint an å kose seg uten godteri. Det går fint an å leve lykkelig. Man kan ikke si at livet ikke er lykkelig hvis man ikke får styre det etter lysten.

Det er ihvertfall min litt bastante mening.

Jeg er forresten ikke i mot godteri, spiser det selv jevnlig.

Hvorfor man skal kalle godteri kos? Kanskje fordi det ER kos? Som så mye annet her i livet som forbindes med kos.

På den annen side ser jeg poenget ditt med at man ikke trenger å fokusere så mye på kos, og at det er fullt mulig å kose seg uten. Men eksempelet ditt med rus er jo egentlig veldig passende; tenk på alle de som gleder seg til fredagen, hvor de kan krype opp i sofaen med et glass vin, en joint, en pose smågodt eller hva de nå ønsker å kose seg med. Sånn er vi mennesker, tror jeg.

Lanalia, godt å høre at du ikke fikk dårlig samvittighet, det fører uansett ikke noe godt med seg!

Skrevet

Helt enig med trådstarter jeg.

Å unne seg litt av det usunne en sjelden gang tror jeg ikke

vi som er trening og kostholdfantaster(snakker nest for meg selv :ler: )har vondt av.

Godt å gi litt blaffen.Sånn sirka en gang i måneden :ler:

Skrevet

Jeg belønner meg selv med andre ting enn mat, f. eks. ved å gjøre noe jeg har hatt lyst til lenge eller kjøpe noe jeg har lyst på. Grunnen til det er at jeg ønsker å få maksimalt resultat av treningen min og holde lav fettprosent. Det er mer verdt enn noen minutter med godtespising, som også kan føre til karies m.m.

Gjest sjakina
Skrevet

Det er jo mengden av alt som er skadelig. Spiser du en sjokolade hver dag så er det selvfølgelig ikke sunt, og hvis du i tillegg ikke trener og spiser sunn mat så er det ikke godt for helsen i lengden.

Men spiser du to sjokolader i måneden og lever sunt og trener i tillegg så vil det ikke medføre særlig overvekt eller helseskader. Noen velger å droppe sjokoladen mens andre gjerne vil ha den som en del av livet av og til, helt greit begge deler. Skjønner ikke hvorfor det snakkes om fedme med en gang noen sier de har lyst på sjokolade, ikke å lenge det også nevnes at det gjelder av og til og ikke hver dag.

En kollega er superstriks på sjokolade for hun vil ikke bli feit, men en flaske vin både fredag og lørdag er helt greit. Det bare må hun ha, det er ikke helg uten å kose seg med vin må vite.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ble veldig glad når jeg leste innlegget ditt Lanalia, siden jeg vet hva du har slitt med av samvittighet tidligere når du har spist "feil". Det ER lov å kose seg når man spiser noe godt, også sjokolade.

Jeg spiser snop selv og KOSER meg med det en gang i uken. Det er ikke sånn at jeg MÅ HA sjokolade (eller vin) for å kose meg men det er noe jeg unner meg som kos i helgen.

Jeg synes det er flott når mat er kos og ikke et onde slik det ofte kan bli når man sliter eller tror man sliter med vekten.

Stå på Lanalia ... :) Klem.

Gjest Badiane
Skrevet

Jeg oppfattet startinnlegget som et innlegg mot hysteri når det gjelder sunn livsførsel, og mot det å få dårlig samvittighet hvis man spiser noe usunt en gang i blant. Det stiller jeg meg helhjertet bak!

Som på alle andre områder er det balanse som gjelder. Det er sammensetningen av totalsummen av det man får i seg som teller, og det er derfor plass til å skeie ut litt en gang i blant.

Gjest Elfrida
Skrevet

Enig - det må være lov å ta et kakestykke på noens bursdag eller en vaffelplate en lørdagskveld! Det bør INGEN har dårlig samvittighet for.

Ellers mener jeg at alle bør kose seg mer med den sunne maten! Mat er godt og mer enn noe man stapper i seg for å overleve. En deilig skive grovt brød med en røslig bit gravlaks og litt sennepssaus! En fersk fiken i båter! Stekte gulrøtter med safran og kummin! Nammenam!

Gjest lissi32
Skrevet

Hei, heter boken tenk deg slank? Jeg har også kjøpt den boken, samt at jeg har gått på kurs www.tenkslank.no

Helt enig at tingen er å endre måten man tenker på. Slik at du kan forbinde kos med en nydelig kopp te, noen knekkebrød med godt pålegg, under teppe i sofaen. Mange måter å kose seg på som flere nevner her. Kanskje finne en som lager balanse i kostholdet.

Jeg studerer som sagt ernæring, har gått ned 24 kg og holdt meg der et par år. Jeg har et sunt og balansert kosthold, og hver fredag spiser jeg litt potetgull om jeg har lyst på det. Ellers lager jeg sunn og god mat, og føler jeg koser meg med det også. Klart man ikke skal være helt hysterisk. Man skal finne en måte man kan leve på resten av livet. Å kose seg NOEN ganger bør være helt greit. :popcorn:

Gjest Blondie65
Skrevet
Enig - det må være lov å ta et kakestykke på noens bursdag eller en vaffelplate en lørdagskveld! Det bør INGEN har dårlig samvittighet for.

Ellers mener jeg at alle bør kose seg mer med den sunne maten! Mat er godt og mer enn noe man stapper i seg for å overleve. En deilig skive grovt brød med en røslig bit gravlaks og litt sennepssaus! En fersk fiken i båter! Stekte gulrøtter med safran og kummin! Nammenam!

Nybakt grovt brød med tomat og rødløk og litt grovsalt ...

Fylte paprika med fyll av enten grønnsaker i tomatsaus eller grønnsaker og kjøtt i tomatsaus, servert med eller uten ris. Nam ...

Skrevet
Jeg studerer som sagt ernæring,

Kan jeg spørre hvor du studerer "ernæring"?

Nekter å tro det er master ved Universitetet i Oslo du tar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...