Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Når kan man åpne bsu konto? hva er reglene om alder, minste inskudd osv? Noen som vet?
Ueland Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har ikke fått info om minimumsinnskudd per år, derimot kan jeg sette inn maks 15 000 per år, så er det vel 100K som er maks man kan ha på kontoen om jeg ikke bommer helt.
Nala Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Her finner du nyttig informasjon om BSU Som du ser er det ingen krav til minste innskudd. Derimot kan du, som innlegget over påpeker, spare maks 15 000 per år og 100 000 til sammen på BSU-konto. Der er ingen nedre aldersgrense for sparing i BSU. Derimot er det en øvre grense. Men husk, BSU lønner seg først når du har skattbar inntekt. For skattefradraget på inntil 3000 kroner i året er selve godbiten med BSU-sparing. Endret 25. oktober 2007 av Nala
Gjest Helen Parr Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Men husk, BSU lønner seg først når du har skattbar inntekt. For skattefradraget på inntil 3000 kroner i året er selve godbiten med BSU-sparing. Ja, og det er kjempeviktig. Ikke sett noen penger inn på bsu-konto før du betaler minst kr. 3000 i skatt. Gavepakken fra staten er 3000 i direkte skattefradrag.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Så da kan jeg ikke opprette en bsu konto på min sønn på 14 år i hans navn, slik at han allerede nå kan starte å spare til bolig? Tenkte selvfølgelig på at vi foreldrene skulle sette inn penger til han, og når han ellers vil spare pengegaver.
Titta Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 Det kan opprettes en BSU konto til han, som flere har nevnt over her er det ingen nedre aldersgrense på opprettelse av BSU-konto. Men jeg vil fraråde deg det på det sterkeste. Hovedfordelen med BSU er jo nettopp skattelettet en får. Hvis han ikke har skattbar inntekt vil han derfor ikke få den fordelen. Det er et maksbeløp på 100.000 på innskudd på BSU, så det vil jo være dumt om dere "bruker" opp store deler av beløpet han kan spare før han kan dra nytte av fordelen med skattelette. Renteinntekten på en BSU-konto i forhold til en ordinær sparekonto er ikke så stor. Om dere ønsker å spare for han så anbefaler jeg dere å opprette en vanlig sparekonto og setter penger inn på denne. Når han kommer i skattbar jobb, det er vel gjerne ikke så mange år til, så kan dere overføre inntil 15.000 i året fra denne sparekontoen til en BSU-konto. På den måten kan starte sparingen nå, men ikke "frarøve" han for skattelette i fremtiden (noe som dere vil gjøre om dere sparer i BSU for han nå)
Gjest Helen Parr Skrevet 26. oktober 2007 #7 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg vil bare si jeg er veldig enig med Titta. Det er veldig dumt å spare på bsu-konto når man ikke har inntekt som genererer over 3000 i skatt. Det var også veldig lurt å spare på en annen konto og overføre til bsu etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #8 Skrevet 27. oktober 2007 Man får jo 20% skattelette uansett hvor mye man tjener, vel?
Bokormen Skrevet 27. oktober 2007 #9 Skrevet 27. oktober 2007 20 % av det man setter inn årlig ja, men man kan ikke få skattelette om man ikke tjener nok til at man faktisk betaler over 3000 i skatt
Gjest Helen Parr Skrevet 27. oktober 2007 #10 Skrevet 27. oktober 2007 Man får jo 20% skattelette uansett hvor mye man tjener, vel? Ja, men hvis du tjener så lite at skatten ikke engang er 3 000 kr pr. år, sånn som en del ungdommer har det, får man ikke fullt utbytte av skattefradraget. Man kan ikke overføre ubenyttet skattefradrag til senere år, så vidt jeg vet.
Nala Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 Man kan ikke overføre ubenyttet skattefradrag til senere år, så vidt jeg vet. Nei det er riktig, man får ikke overført det. Så for all del, om dere ønsker å spare til et barn som ikke har inntekt, gjør det med en annen spareløsning enn BSU. For om dere sparer i BSU uten at barnet får nyte godt av skattefradraget bruker dere faktisk opp barnets mulighet til å få det i framtiden.
Gjest Forrige Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #12 Skrevet 27. oktober 2007 Så hvis man tjener såpass at man har 3.000kr++ i skatt, men bare setter inn 10.000 på BSU, så får man 2.000 i skattelette og må dermed betale skatt som om man ikke hadde BSU minus 2000,- ? *forvirret*
Bokormen Skrevet 27. oktober 2007 #13 Skrevet 27. oktober 2007 Man betaler skatt helt som vanlig. Om man har betalt 10.000 kr inn på BSU foregående år, vil man da få 2.000 kr ekstra igjen på skatten. OM man har skattet inn mer enn 2.000 kr selvsagt. Om man betaler inn 15.000 kr, får man igjen 3.000, OM man har skattet mer enn 3.000 kr. Men altså: man skatter helt som normalt.
Hedda-78 Skrevet 27. oktober 2007 #14 Skrevet 27. oktober 2007 Ja, man skatter som normalt, forskjellen er at du får skatt til gode på ligningen. Vil bare nevne at det er fullt mulig å sette inn mindre enn 15 000 i året. Det første året jeg hadde sommerjobb, tjente jeg så lite at jeg ikke fikk 3000,- i skatt. Regnet ut at jeg kom tl å få ca 1500 i skatt, og satte inn 7500,- på BSU. Dermed kunne jeg få skattelette flere år. Maxgrensen på 100 000 gjelder sparebeløpet . Altså du kan sette inn 10 000 i ti år. På den tiden vil det jo ha blitt noen renter, men de blir ikke regnet med i beløpsbegrensningen. Så dersom du har fått 5000,- i renter, kan det stå 105 000,- på kontoen når den er full. Min BSU er full nå, men hvis jeg ikke bruker pengene ennå, vil jo beløpet på kontoen stige hvert nyttår, og jeg må jo ikke ta ut rentene og sette på en annen konto. Et tips: Mange setter inn 1250,- kr i måneden på BSU, altså 15 000,- til sammen. Men når du deler opp beløpet slik går du glipp av en del renter, fordi de siste 1250,- får du jo bare renter for 1 mnd på. I stedet er det lurt å spare 15000 på en annen konto året før, som du så overfører til BSU rett over nyttår. Da får du god rente på alle 15 000 hele året. Så jeg vil anbefale å heller opprette en vanlig sparekonto tl sønnen din, og så opprette BSU når han får skattbar inntekt. Da kan du flytte 15 000 fra sparekontoen til BSU hver januar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå