Ut i det fri Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Når jeg baker brød heller jeg i ingredienser av vane, bruker ikke oppskrift, men deigen eltes ca like lenge hver gang og ender opp i samme passe faste konsistens. Som regel blir brødene kjempefine, men noen ganger ryr de. Tips for å unngå det?
Ut i det fri Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2007 Eh... det møller. Brødet er "løst" og smuler... Hvordan sier man slikt?
Gjest hyggelig Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 ha i en dæsj sirup eller en neve kokt ris! risen inneholder stivelse som får brødet til å "holde sammen". smaker ikke ris av brødet eller noe;) jeg bruker som oftes begge deler, og jeg baker brød på samme måte som deg:)
Brunhilde Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 At det smuler? Jeg vet ikke hva det kan komme av, mulig at deigen er for lite knadd, eller at du har for lite fettstoff i brødet. Årsaken kan også være for stor andel grovet mel, tror jeg ihvertfall.
Gjest lillebøll Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 Sirup og en god dæsj olje pleier løse det problemet. Butt ut sukker med en skje sirup og hell i olje i deigen.
Cata Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 Kan bli sånn hvis du har oppi litt for mye grovt mel i forhold til fint. Dessuten lurer jeg på om det ikke kan "ry" dersom deigen ikke forheves lenge nok :klø: . Når jeg baker, forhever jeg i ca. 2 timer og mine ryr nesten aldri. (Bruker forøvrig "slump" metoden på samme måte som deg. )
Ut i det fri Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2007 Ok, da bytter jeg ut en dæsj sukker med en dæsj sirup. Deigen knas og heves like lenge hver gang, så her vet jeg ikke om det er noe. Bruker mindre enn 1 ss olje i deigen - skal øke denne mengden også, og se hva som hender da. Tror ikke det i mitt tilfelle er pga for mye grovt mel, da jeg stadig tenker jeg skulle hatt i mer grovmel...... Ris og ev grøtrester havner i deigen om sånt fins i hus. Frokostblanding er kjempegodt
Gjest lillebøll Skrevet 26. oktober 2007 #9 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg bruker nok ganske mye mer olje. Kanskje en halv dl?
Cata Skrevet 26. oktober 2007 #10 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg bruker nok ganske mye mer olje. Kanskje en halv dl? Det er omtrent det jeg bruker også.
Bjørn-Tore Skrevet 26. oktober 2007 #11 Skrevet 26. oktober 2007 Hvor lang tid elter du? Fikk tips av en baker en gang om å elte minst 20 minutter. Riv i noen kokte poteter kan kanskje hjelpe? Han sa også at hvis jeg hadde god tid til å elte, kunne jeg bruke væske uten å varme den opp, og elte ekstra lenge, iberegne ca 1/2 grads økning pr minutt med elting... dvs elte i 30 minutter som har du en temperaturøkning på 15 grader og en god og seig deig.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #12 Skrevet 26. oktober 2007 mine brød er supergrove, og drysser ikke etter at jeg økte oljemengden fra 5 ss til 1 dl.
Gjest Mea Culpa Skrevet 26. oktober 2007 #13 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg bruker ofte kesam når jeg baker brød, syns brødene blir mye saftigere da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå