Gå til innhold

Vil ikke at kjæresten skal kjøpe ny maskin

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kjæresten min vil kjøpe seg ny laptop?? Den gamle er ett år gammel og han bruker den ikke til noe han trenger en bedre maskin til som spill osv. Han bare lager regneark og skriver dokumenter.

Hvordan kan jeg argumentere for å beholde den gamle? Miljøprat virker ikke, desverre. Alle arbeidkollegaene fornyer jo slikt med jevne mellomrom. Han argumenterer sterkt for at han får bedre ytelse og jeg har forstått det slik at han virkelig tror seg selv når han sier at han behov for en ny maskin.

Videoannonse
Annonse
Gjest Morgan le Fay
Skrevet (endret)

Han kan ikke bare kjøpe mer RAM og evt. skifte til en større harddisk, da?

Endret av Morgan le Fay
Skrevet

Han trenger virkelig ikke noe bedre maskin :) Tror det er det å kunne vise frem ny PC på jobben som er motivet.

Men kanskje det er veien å gå, hjelpe han å forbedre maskinen. Kan hende han blir mer positivt innstillt til den "gamle" maskinen da, og det er jo ikke fullt så miljøfientlig som å skifte hele lap toppen.

Skrevet

Går ut i fra at han er en mann som liker gadgets. Om han trenger ny maskin spiller ingen rolle. Han VIL ha ny maskin.

Hvorfor vil du ikke at han skal kjøpe seg ny maskin? Hva om han selger den gamle?

Gjest Blondie65
Skrevet

Her skal du få argumenter som en MANN vil høre på:

Hvis han insisterer på at den nye også skal være en Laptop så er det feil tidspunkt å kjøpe den nå. Hvorfor? Jo for det er dårlig med Pentium Quad prosessorer til Laptop nå, mens de finnes til vanlige stasjonære. Så var jeg han ville jeg ventet et år i alle fall.

Skrevet

Han er ikke noen gadges mann, har ikke peiling på data, og mister innteressen etter fem min. Jeg er opptatt av miljøet, og syenst all slik unyttig forbruk er idiotisk. Og selv om han selger den gamle har han kjøpt og tilført en ny på markedet helt uten å trenge det.

Jeg setter meg ikke på bakbeina, eller stopper han å gjøre som han vil, men om noen har gode argumenter som støtter at den gamle er bra nok er det fint.

Skrevet

Takk Blondie. Skal lese litt mer om den prossessoren, ogslippe informasjonen under middagen i dag :jepp:

Skrevet

Hvem er det som har "lurt" han til å tro at han trenger en ny en da?

Skrevet

Hvorfor skal du hindre han i å gjøre det, så lenge han bruker sine egne penger på det?

Skrevet

Dersom den nye er en Mac er det greit, for de er så lekre.

Antar at du kjøper noe tilsvarende dyrt om han kjøper laptop?

Og om miljøet er hovedpoenget er det antageligvis bedre å droppe feriereisene et par år enn å la være å fornye arbeidsverktøyet.

Skrevet

Det er like ille samme hvem sine penger han bruker, det er det å kjøpe noe man ikke trenger jeg har problemer med. Da er det samme hvor lekkert det er, har man kjøpt noe får man bruke det og beholde det til det er ødelagt, samme hvor mye penger man har. Får prøve å overbevise ham i alle fall, kanskje han utsetter PC kjøpet for min skyld :love: .

Den han har fungerer som skrivemaskin, til sending av mail og regneark, så det å ha oppdatert arbeidsverktøy er bare tull, maskinen hans er bra nok til alt han vil bruke den til.

Tror han har en gadgetmann til arbeidkollega, denne har akkurat kjøpt ny data :)

Skrevet

Rart at du er så sterkt miljøbevisst at du føler du skal "lure" mannen din til å skjønne at han ikke trenger maskinen. Hvis det er miljøet du vil spare, så si det da vel. Skulle tro at han visste om dine sterke meninger rundt sløsing siden han engang er mannen din.

Skrevet

Han vet mine standpunkt, og han er veldig flink med miljøet på mange områder. Dette er for å respektere mitt syn, ikke fordi han mener det samme. Han har sterke meninger, men de er ikke forenelige med mine meninger når det kommer til forbruk.

Når det kommer til dataen vet jeg at lysten på ny kommer til å være glemt om ikke lenge. Og det er nok for meg i denne omgang, vet det kan høre hyklersk ut. Men sånn er det.

Skrevet

La nå mannen få bruke sine penger på det han vil.

Skrevet
Han kan ikke bare kjøpe mer RAM og evt. skifte til en større harddisk, da?
Laptoper er som regel spesialdesignet for en type maskinvare, og man kan som regel ikke oppgradere til noe særlig bedre. (RAM kan man jo som regel oppgradere til en 2ish GB)
Skrevet

Nei :erter:

Vil at min mann skal søle verden mins mulig til for alle andres barn. Men det han som bestemmer. Spurte bare om råd for å få ham til å forstå at han ikke trenger ny PC. For det gjør han ikke.

Skrevet

Først av alt vil jeg si at jeg er veldig miljøbevisst.

Men ærlig talt, du kan da ikke bestemme over din mann.. Du har allerede lagt frem dine argumenter, nå må du la han velge selv.

Skrevet

Har du forsøkt å snakke med han om hvilke behov han har som ikke den maskinen han har dekker?

For han bør jo kunne spesifisere hva han trenger, hvis han absolutt trenger ny!

(Jeg klarte å utsette PC-kjøpet til min mann i et halvår med denne argumentasjonen. Men så gikk den gamle i stykker, så da måtte han jo få ny.)

Det går jo an å hinte om noe annet han ønsker seg, som han trenger mer, og heller bør bruke pengene på. Legg det fram slik at disse tingene måles opp mot hverandre. Aller helst bør den andre tingen være mye billigere, slik at han klarer å se PC som en unødvendig dyr utgift.

Skrevet

Min mann skulle absolutt ha ny stasjonær-pc, selv om den gamle fungerte utmerket! Jeg prøvde alle argumenter jeg hadde på lager, men han ville ikke høre. Men det ble vel en mellomting til slutt - han kom hjem med ny pc fra jobben, så den ble gratis. Var litt snurt en god stund etterpå, særlig siden den nye pc'en viste seg å ikke være så fantastisk han skulle ha det til, men den fungerer..

Skrevet

Kan det tenkes at han faktisk trenger en ny maskin fordi:

- En ny maskin med høyere ytelse vil gjøre han bedre rustet mot oppgraderinger som en nødt til å komme og kommer (f.eks. oppgradere fra XP til Vista)

- For å kunne være kompatibel med systemet på jobb

- For å være bedre rustet mot sikkerhet og mangelhet på dette i sitt arbeid.

- Fordi den forrige han kjøpte var ikke nødvendigvis "state of the art" da slik at den allerede da var ganske "utdatert"

Nye regneark programmer og andre kontorprogramer trenger oppsiktsvekkende høy ytelse for å fungere optimalt.

- Fordi han er mann, og glad i nye duppeditter.

Forøvrig kjempeflott at du er miljøbevist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...