Gå til innhold

Oppskrift på grove OG fine scones

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker scones, både fine og grove, men det er evigheter siden jeg har lagd det selv.

Noen som har noen autentiske og gode oppskrifter på det? :)

Skrevet

Grove scones

4 dl hvetemel

3 dl sammalt grov hvete

0,5 dl hvetekli

0,5 dl havregryn

0,5 ts salt

4 ts bakepulver

4 dl yoghurt eller lettrømme

Form til 3-4 runde, ca 1,5 cm tykke kaker og snitt kryss halvveis gjennom. Stekes på 225 grader i ca 12 minutter.

Jeg tar alltid utgangspunkt i denne oppskriften og lager de grove eller fine etter ønske. Sikkert greit å ikke ha mindre enn 4 dl siktet hvetemel, men ellers kan de varieres i det uendelige. Dette er typisk "det-som-fins-i-skapet-mat" for meg så jeg har brukt både kesam, fruktyoghurt og litt av hvert blandet med litt melk/fløte/smør for å få nok væske. Det har fungert helt fint!

Skrevet

Her er min favorittoppskrift på fine scones. :)

Scones (ca 12 stk)

350 g hvetemel

3 ts bakepulver

6 ss sukker

½ ts salt

100 g kaldt smør

1 ½ dl melk

1 egg

Bland sammen det tørre og smuldre inn smøret. Tilsett melk og egg. Rør deigen sammen. Kjevle ut deigen til en rund leiv ca 2 cm tykk. Stikk ut rundinger med et glass og legg på stekebrett. Stek på nederste rille ved 200 grader i 14-20 minutter.

Skrevet

Forsøk fine scones med hakkede coctailbær og rosiner til kaffen. Noe min kjære har fra ett eller annet sted. Det funker faktisk :)

• 11 måneder senere...
Skrevet
Grove scones

4 dl hvetemel

3 dl sammalt grov hvete

0,5 dl hvetekli

0,5 dl havregryn

0,5 ts salt

4 ts bakepulver

4 dl yoghurt eller lettrømme

Form til 3-4 runde, ca 1,5 cm tykke kaker og snitt kryss halvveis gjennom. Stekes på 225 grader i ca 12 minutter.

Jeg tar alltid utgangspunkt i denne oppskriften og lager de grove eller fine etter ønske. Sikkert greit å ikke ha mindre enn 4 dl siktet hvetemel, men ellers kan de varieres i det uendelige. Dette er typisk "det-som-fins-i-skapet-mat" for meg så jeg har brukt både kesam, fruktyoghurt og litt av hvert blandet med litt melk/fløte/smør for å få nok væske. Det har fungert helt fint!

SKjønte ikke helt. Hvor mange scones blir dette? 3-4? Eller flere?

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Sissel_*
Skrevet

Er der noen som har oppskrift på scones som er i NÆRHETEN av de som Kaffebrenneriet har i salg.For DE er fantastiske. Ønsker meg det til jul: En scones-oppskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...