Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å åpne en bankkonto til knirket mitt. Er det slik at både jeg og faren må være med da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg vet sikkert så tviler jeg på det. Jeg skiftet bank flere ganger mens jeg var mellom 12 og 18 år (dvs ikke myndig). Trengte bare å få underskrift av en av foreldrene såvidt jeg husker. Og de måte iallefall ikke møte opp i banken, kun undertegne.

MEN: det har blitt mye strengere regler for bankene de siste årene, så jeg hadde ringt til banken på forhånd!

Skrevet

Jeg anbefaler deg å åpne en fox og pia konto i dnbnor. Jeg tror du kan gå alene.

Skrevet

Begge må underskrive konto-avtalen. Dere må begge underskrive på hvem som skal disponere kontoen, en eller begge.

Men begge må ikke møte opp i banken altså -nok at den ene gjør det.

Hils den lille fra tante Usikker da ;-)

Skrevet

I henhold til Finansavtaleloven skal begge foreldre/foresatte møte opp sammen i banken for personlig å signere de nødvendige papirer ved opprettelse av konto til mindreårig.

Skrevet
I henhold til Finansavtaleloven skal begge foreldre/foresatte møte opp sammen i banken for personlig å signere de nødvendige papirer ved opprettelse av konto til mindreårig.

Og er du alene om foreldreansvaret må du ha med et papir fra folkeregisteret som bekrefter det.

Skrevet

Skal hilse jeg usikker ;)

Er kanskje litt forskjeller fra bank til bank her virker det som ja.

er kanskje mulig å få med seg papirne hjem også kan pappan skrive under de der?

*ringer banken^*

Skrevet
Er kanskje litt forskjeller fra bank til bank her virker det som ja.

er kanskje mulig å få med seg papirne hjem også kan pappan skrive under de der?

Om de gjør det er det en praksis som strider mot lovverket. De skal kjenne deg og pappaen godt for å tillate det i alle fall. For hvilken garanti har de for at underskrifta på papiret faktisk er pappaens underskrift?

Skrevet

Vi fikk akkurat papirer i posten til signering når vi opprettet konto til Maja. De skulle sendes tilbake pr brev, ingen av oss trengte å møte opp i banken. Kontoen er bestilt gjennom pappaen sin konto i DNB.

Skrevet

Både jeg og mormor har åpnet konto til Lilleeple uten at det ble noe som helst spørsmål om at faren (og jeg, i mormors tilfelle) måtte skrive under eller være til stede. Dette i to forskjellige banker.

Skrevet

NÅRVIHARÅPNEt konTo, har mannEn vært innE og åpnet konToen, mens jeg har sittet i bilen og ventet.

OGSÅHAR hAn Kommet ut med nOen papirer jeg har måtte unDerskrevet.

MENVI BOr i en veldig liten bygd hvor "ALLE KJennEr alle"DA

Skrevet

Begge må signere, og begge må legitimere seg i banken. For å legitimere deg må du møte personlig.

Men dersom dere begge har konto i samme bank fra før, vil begge være legitimert, og da holder det at begge signerer samme avtale - som dere da evnt kan sende i posten.

Skrevet (endret)

Vi har begge måtte skrive under. Men jeg har også signert på at mannen kan gjøre disponeringer på et fond uten min videre signatur (dvs. kjøpe, selge kan han vist ikke uten en ny).

Da Lillemann fikk en sjekk i sitt navn til dåpen var det et rent lite he... å få den hevet. Så ja det er strengt. Det artige er at om dere ikke er gift er det antagelig enklere.... og så er det sikkert vanskligere i store byer enn på små steder hvor alle kjenner alle.

Endret av Snuppelure

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...