knudz3n Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg var i en barnedåp for litt siden.. Da var det en jente på 4-5 år som var litt urolig og da sier mor til jenta "Nå må du sitte i ro ellers kommer barnevernet å tar deg!!!" Hva mener dere om å skremme barn med barnevernet på denne måten? Barna lærer at barnevernet er farlig og at det er noe man skal passe seg for.. Noe man muligens tar med seg som en holdning når man blir eldre... Hva mener du??
Gjest imli Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Synes ikke det hørtes hyggelig ut! Huff. Særlig når ungen ikke vet hva barnevernet er. Hva med gode gamle "da får du ikke dessert" istedet?
Tusenfryd Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Hvorfor skremme barn i oppdragersk øyemed i det hele tatt? Tøys og tøv og ja, forkastelig som nevnt over, Forøvrig - i mine beste år - så brukte jeg den mot foreldrene mine... det er litt søtere men sikkert minst like skremmende...
Gjest Helen Parr Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Hva mener dere om å skremme barn med barnevernet på denne måten? Barna lærer at barnevernet er farlig og at det er noe man skal passe seg for.. Noe man muligens tar med seg som en holdning når man blir eldre... Hva mener du?? Jeg tviler på om det verste med dette utsagnet var at barnet fikk et negativt forhold til barnevernet. Det mest hårreisende var vel at moren fant på å si noe så idiotisk i utgangspunktet.
Gjest Eir Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 Like tåpelig som når man forsøker å oppdra ungene ved å true med at politiet kommer og tar de, eller at den store, stygge hunden biter de. Og med en gang ungene blir større og skjønner at det ikke er noen slik årsakssammenheng, så mister de også respekten for foreldrene sine.
Sans Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 Hva med denne: Hvis ikke du er snill kommer trollet i skogen og tar deg! (Ungen tør den dag i dag ikke gå alene i skogen, og hun er ikke lita lenger) Hvis du ikke hører på mamma, kommer uhyret i kjelleren og tar deg! (Ungen går aldri ned den trappa alene, åpner ikke døra en gang. Skrekken lyser) God oppdragelse......
Gjest Mayamor Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 Eller dersom du ikke slutter nå, hiver jeg deg ut av vinuet... Stopp med en gang ellers kater jeg deg i bosset rett før bossbilen kommer... Gjlr ikke du slik, er ikke du glad i mamma/pappa/betemor/annet... Skjær grimase slik og du kommer alltid til å se slik ut... Ikke lek med guttene, da får du baby i magen... Akk o ve jeg har tilfeldigvis hørt/hørt om mange dumme utsagn i mitt liv.
Gjest Silmarill Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Forkastelig å si noe sånt til barnet sitt Da jeg gikk i 4 klasse på barneskolen og passet lillebroren min som er 6 år yngre enn meg, skremte jeg han med at politiet, cowboyer og indianere kom å tok han om han ikke var snill... Han har fortalt meg i voksen alder at han var livredd, og drømte om det om natten
Far til 2 Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg var i en barnedåp for litt siden.. Da var det en jente på 4-5 år som var litt urolig og da sier mor til jenta "Nå må du sitte i ro ellers kommer barnevernet å tar deg!!!" Hva mener dere om å skremme barn med barnevernet på denne måten? Barna lærer at barnevernet er farlig og at det er noe man skal passe seg for.. Noe man muligens tar med seg som en holdning når man blir eldre... Hva mener du?? Dette viser 2 ting. 1. Foreldre håndterer ikke bestandig problemstillinger på riktig måte. Noen ganger gjør de vondt værre og barna blir skadelidende. 2. Barnevernet skremmer voksne, noe som gjør at etaten ikke kan komme inn å hjelpe de barna som trenger hjelp. Dette er ene og alene barnevernets skyld, og om etaten ønsker et annet "image" ??? bør de utbedre dette så fort som mulig.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. oktober 2007 #11 Skrevet 25. oktober 2007 Hjelpe meg, sånn snakker man ikke til barna sine. Det ene er dette med negative holdninger til barnevernet, men det mest alvorlige her er at hun truer med at barnet blir sendt bort hvis det ikke oppfører seg. Barn skal ikke være redd for å bli sendt hjemmefra.
Gjest Eir Skrevet 25. oktober 2007 #12 Skrevet 25. oktober 2007 (endret) 2. Barnevernet skremmer voksne, noe som gjør at etaten ikke kan komme inn å hjelpe de barna som trenger hjelp. Dette er ene og alene barnevernets skyld, og om etaten ønsker et annet "image" ??? bør de utbedre dette så fort som mulig. Hvor tok du dette fra? Som andre eksempler i tråden viser skremmer barnslige foreldre barna sine med alt fra søppelbilen til troll, betyr det at de også bør jobbe med imaget sitt? Endret 25. oktober 2007 av Eir
Gjest Helen Parr Skrevet 25. oktober 2007 #13 Skrevet 25. oktober 2007 2. Barnevernet skremmer voksne, noe som gjør at etaten ikke kan komme inn å hjelpe de barna som trenger hjelp. Dette er ene og alene barnevernets skyld, og om etaten ønsker et annet "image" ??? bør de utbedre dette så fort som mulig. Det er snarere de tabloide medier som må bære ansvaret for dette. Dette er ikke barnevernets skyld alene, etter mine begreper.
Gjest nimbus Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg tror ikke det alltid er så farlig. Min bestemor er skikkelig hissig, hun pleide å løpe etter oss og rope at hun skulle vri av oss hodet etc når vi var rampete. Min mor ble helt fra seg over at bestemor kunne si sånt til oss, men sannheten er at når mamma så trist på meg og sa at hun var skuffet, var det tusen ganger mer skremmende. Jeg har aldri vært redd bestemor jeg, hun er bare litt hissig... Men på den annen side sang vi lille petter edderkopp i barnehagen, og jeg hadde mareritt om edderkopper som klatret på meg, og har det til dels ennå... Poenget er at det er umulig å vite hva som skremmer et barn. Men: helt enig i at det er forkastelig å true med politiet/ barnevernet. Har også opplevd en mor som truet barnet (som var innlagt på sykehus) med at "hvis du ikke er snill kommer sykepleierene og stikker nåler i deg!"
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #15 Skrevet 25. oktober 2007 Å bruke bv som en trussel når barnet ikke gjør som det skal eventuelt er uforskammet eller rampete er jeg imot fordi det blir nesten det samme som å si "at dersom du ikke er snill så sender jeg deg vekk". Derimot har jeg ingen skrupler ellers mot å advare barnet mitt om hvor farlig bv er.Dette er noe jeg har sett meg nødt til å gjøre av hensyn til både mitt barns sikkerhet og min egen sikkerhet. Jeg har opplyst barnet mitt om bvs forferdelige ideologi som går ut på: "at den som selv har blitt slått av sine foreldre selv vil slå sine barn" og om hvor lav sikkerheten er dersom en uskyldig forelder blir meldt. Så ja,jeg har nok desverre sett meg nødt til å fortelle barnet mitt at det kan være risikofylt å gråte/skrike høyt dersom man er lei seg da dette raskt kan føre til bekymringsmeldinger ifra utenforstående som ubegrunnet kan få for seg at barnet gråter fordi det blir slått eller plaget fysisk,foreksempel naboer som bare hører skrikingen ,men som ikke aner grunnen til den og som melder av ren sensasjospreget krisemaksimering eller hevnlyst. Man bør nok dessverre advare barn mot bv, men ikke gjort i sinne på en primitiv måte fordi barnet ikke oppfører seg. Kan for ordens skyld opplyse om at jeg aldri har benyttet fysisk straff mot barnet mitt og at jeg er imot alle former for fysisk avstraffelse. Barnevernet er svært farlig så barn bør advares imot etaten så snart det er istand til å forstå hvordan deler av samfunnet er bygd opp.
Sans Skrevet 25. oktober 2007 #16 Skrevet 25. oktober 2007 Å bruke bv som en trussel når barnet ikke gjør som det skal eventuelt er uforskammet eller rampete er jeg imot fordi det blir nesten det samme som å si "at dersom du ikke er snill så sender jeg deg vekk". Derimot har jeg ingen skrupler ellers mot å advare barnet mitt om hvor farlig bv er.Dette er noe jeg har sett meg nødt til å gjøre av hensyn til både mitt barns sikkerhet og min egen sikkerhet. Jeg har opplyst barnet mitt om bvs forferdelige ideologi som går ut på: "at den som selv har blitt slått av sine foreldre selv vil slå sine barn" og om hvor lav sikkerheten er dersom en uskyldig forelder blir meldt. Så ja,jeg har nok desverre sett meg nødt til å fortelle barnet mitt at det kan være risikofylt å gråte/skrike høyt dersom man er lei seg da dette raskt kan føre til bekymringsmeldinger ifra utenforstående som ubegrunnet kan få for seg at barnet gråter fordi det blir slått eller plaget fysisk,foreksempel naboer som bare hører skrikingen ,men som ikke aner grunnen til den og som melder av ren sensasjospreget krisemaksimering eller hevnlyst. Man bør nok dessverre advare barn mot bv, men ikke gjort i sinne på en primitiv måte fordi barnet ikke oppfører seg. Kan for ordens skyld opplyse om at jeg aldri har benyttet fysisk straff mot barnet mitt og at jeg er imot alle former for fysisk avstraffelse. Barnevernet er svært farlig så barn bør advares imot etaten så snart det er istand til å forstå hvordan deler av samfunnet er bygd opp. Dette her skjønte jeg ikke. Jo, jeg skjønte meningen med innlegget. Men....... "Du må ikke skrike så høyt, da tror naboen at jeg slår deg, og da kommer barnevernet" ?? Hæ?
Far til 2 Skrevet 25. oktober 2007 #17 Skrevet 25. oktober 2007 Hvor tok du dette fra? Som andre eksempler i tråden viser skremmer barnslige foreldre barna sine med alt fra søppelbilen til troll, betyr det at de også bør jobbe med imaget sitt? Det er snarere de tabloide medier som må bære ansvaret for dette. Dette er ikke barnevernets skyld alene, etter mine begreper. Nå skal ikke jeg gjøre dette til en diskusjon om "barnevernet" (tråden var neppe ment som det). Men det er ingen tvil om at barnevernets overgrep de senere årene har skremt en del foreldre. En kan ikke skyve ansvaret for barnevernets handlinger over på andre, og dermed er det KUN ! "barnevernet", dvs "barnevernet" ALENE (samt enkelte uegnede fagfolk som benyttes som rådgivere) som må ta ansvaret for den mangel på tillit som finnes hos nærmere 50% av den voksne befolkningen (anslag fra meg). Noen foreldre vidreformidler denne redselen. Det er helt naturlig. Mange voksne som har flyskrekk, redsel for edderkopper, slanger, vannskrekk, etc, overfører dette til sine barn, selv om det ikke er noe mål i seg selv. Foreldre som forteller om overgrep som barnevernet gjør kan neppe beskrives som uegnet i sin rolle ettersom de bare vidreformidler den holdningen "barnevernet" har arbeidet så hardt for å oppnå. I så tilfelle må alle foreldre med en eller annen fobi bli kritisert. Når det er sagt mener jeg at kommentaren ikke skulle kommet, men hvilke foreldre har ikke kommet med en desperat uttalelse når barnet har oppført seg på en ufordelaktig måte. Utsagnet som trådstarter referer til er med andre ord ikke annet enn en holdning som "barnevernet" ønsker at folk flest skal ha til etaten. Hadde "barnevernet" ønsket enn annen holdning ute blandt folk hadde de ikke kjempet så hardt MOT en åpnere og mer kontrollerbar institusjon.
Sans Skrevet 25. oktober 2007 #18 Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Jeg forstår ikke en slik holdning til barnevernet. Selvfølgelig har de gjort ting som er helt på trynet gjennom tidene, det er jeg innforstått med. Men min erfaring med barnevernet (jeg har bare observert), har vært at barna ikke har hatt det godt der de var (type røykt hasj sammen med mamma og pappa fra de var 10, blitt slått osv), og at barnevernet ikke har stormet inn UTEN å gjøre research. At folk ikke alltid har tillitt til barnevernet, kan jeg godt forstå. Men å gi unger en slik holdning med vilje, fører ikke akkurat til samfunnsendringer. Barnevernet er nå en gang svært viktig, fordi det er viktig å ha en instans som verner barnet. Hvis man vil endre noe, er det lurt å begynne i en annen ende. Men dette var fullstendig utenfor det opprinnelige tema. Jeg synes det er feil å skulle skremme barn fra dårlig oppførsel med slike kommentarer. Derimot dømmer jeg ikke moren, for som Far til 2 sier; hvem har vel ikke sagt noe i fortvilelse over at barnet gjør noe galt? Endret 25. oktober 2007 av m@msen
vesle-milla Skrevet 25. oktober 2007 #19 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg synes det er veldig synd og uriktig av foreldre å komme med trussler om at barnevernet kommer å hente barn dersom de ikke oppfører seg. Barnet vil jo da lære at barnevernet er noe helt forferdelig. Holdningen til foreldre smitter lett over på barna, fordi foreldrene (først og fremst) er barnas rollemodeller. Det blir ganske feil av foreldre å komme med en slik trussel, fordi oppgaven til barnevernet går jo nettopp ut på å beskytte og verne barn der det er behov for det. Hilsen en barnevernstudent
Gjest imli Skrevet 25. oktober 2007 #20 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg tror ikke nødvendigvis det er ille å "true" med ting, men jeg tror ikke det er bra å true med å sende vekk barnet - det skaper uttrygghet. Jeg tror ikke det er holdningene til BV som er problemet, heller at barnet blir trua med å bli sendt vekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå