Gå til innhold

For sent å klippe plenen?

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg ser at plenen er litt for lang, men vi er usikre på om det er for sent å klippe plenen, eller om det er greit.

Jeg legger til at vi bor i den varmeste sonen i Norge.

Noen som vet?

Skrevet

Tror ikke det gjør noen skade....

Skrevet

Siden jeg har hørt at gresset bør være litt langt før vinteren, så tror jeg ikke at jeg hadde klippet den. Jeg husker dessverre ikke årsaken til at den burde være lang.

Så lenge plenen er tørr, så går det sikkert greit om du klipper den.

Skrevet

Pappa klippet sin tidligere i uka. For ifølge mamma måtte den visst det for da ville det være mindre gress som frøys og ga frostskader?

Aner virkelig ikke, jeg har ikke gressplen, jeg har en moseflekk. (boktavelig takt. Der er ikke et gresstrå å oppdrive på "plenen" vår, men tykt lag med mose. skal gjøre noe med det, til våren kanskje?)

Men langt bake i hodet ligger det en gammel info om at "gresset må ikke være for kort til vinteren, gresset isolerer", men nå har de visst ombestemt seg, eller noe?

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg har allltid trodd at gresset må ha en viss lengde for å isolere bakken slik det ikke blir isbrann om våren. Om gresset er for høyt, er det bare å stille gressklipperen på et av de øverste stillene og klippe i vei. Da blir i alle fall ikke gresset for kort, og plenen blir fin!

Skrevet

Hva er isbrann?

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Det lurte jeg også på. :klø:

Endret av Helen Parr
Skrevet (endret)

Jeg fant det:

isbrann

isbrann, skade på planteveksten ved isdannelse ved skiftende mildvær og frost tidlig om våren. Opptrer i søkk på flat mark. Lyset slipper igjennom isen så plantene begynner å ånde, men is og vann hindrer lufttilførselen, så plantene kveles. Isbrann kan gjøre stor skade på eng, høstsæd og plener. Motvirkes ved god planering med avløp for overflatevann.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Har hørt at man senest skal klippe plenen i september fordi gresset skal forberede seg til vinteren.. så jeg ville ikke klippet det nå med tanke på at det er flere steder hvor frosten allerede har begynt å komme.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ifølge Hageselskapets grunnbok bør gresset være 4-5 cm høyt hvis det er mye barfrost og 3-4 cm høyt hvis det er godt snedekke.

Det har ikke noe å si når man klipper det om høsten, men det er viktig at man lar det vokse godt før man tar det første gang om våren. Man bør vente med å ta det til det er så langt at gressklipperen bare akkurat klarer det. Da har rotnettet gjenutviklet seg godt nok etter vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...