Honey Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg synes i utg.pkt. at det bare er brudgom som skal holde tale til bruden, men jeg vil høre hva som er mest vanlig i dag før jeg bestemmer meg? Jeg er av den typen som tar veldig lett til tårene og jeg vil ikke bare stå å gråte uten å få ut et ord foran 45 mennesker. Alternativet er sang som er skrevet til han, men det blir jo litt feigt i forhold kanskje? Andre alternativer? Noen med forslag?
jannamor Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg synes i utg.pkt. at det bare er brudgom som skal holde tale til bruden, men jeg vil høre hva som er mest vanlig i dag før jeg bestemmer meg? Jeg er av den typen som tar veldig lett til tårene og jeg vil ikke bare stå å gråte uten å få ut et ord foran 45 mennesker. Alternativet er sang som er skrevet til han, men det blir jo litt feigt i forhold kanskje? Andre alternativer? Noen med forslag? jeg er sanger og skal synge. så for meg er det naturlig valg, og veldig personlig synes jeg jeg skal og holde tale for er en sånn tale type, men tar og lett til tårene men det gjør min familie og og spesiellt hans så da kan vi gråte og kose oss hele gjengen kjærlighetsbrev er bra, dikt er veldig bra og personlig, uten at man må utlevere det innerste i seg selv så ja jeg tar hele pakka og smekker til hehe
rusketulla Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg er også en av de som strigråter til vanlig, men i vårt bryllup gjorde jeg det ikke. Det ble selvfølgelig noen tårer, men jeg gråter faktisk mer når jeg ser romantiske bryllup på tv Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at jeg var så fokusert på det som skjedde, og så opptatt av å virkelig være tilstede. Og jeg var bare lykkelig :love: Men jeg holdt ikke tale til mannen, og det angrer jeg ikke på. Jeg valgte å ikke skrive sang heller, for meg var det tale eller ingen ting. Mannen min er en fantastisk taler, og jeg hater å holde taler Hvis du tror du kan få skrevet en bra tale, så gjør det hvis du føler for det, men ingen vil reagere hvis du dropper det
Gjest Gjest_Brura_* Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Hvorfor er det egentlig sånn at brudgommen "skal" holde tale? Det er jo like mange menn som kvinner som har taleskrekk? Og det er jo faktisk en ganske vanlig fobi.
Marge Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Ja, jeg skal holde tale. Den blir nok ikke lang, og jeg kommer ikke til å legge opp til en veldig romantisk senanse der jeg forteller alt om hvor mye han betyr for meg etc etc, for da kommer det bare til å stokke seg for meg... Jeg tar en litt morsom vri - sier litt selv og har et innslag av humoristisk art i tillegg. Hvis du gruer deg for å holde tale, så trenger du jo ikke gjøre det. Du kan jo lage en "video" med bilder, tekst og musikk i Windows moviemaker for eksempel, lese et dikt eller skrive en sang (selv om jeg ikke egentlig er så glad i slike sanger - de blir fort litt banale fordi alt skal rime), det er vel egentlig bare fantasien som setter grenser Lykke til!
No Shorty Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg synes selv at jeg ikke er noe god til å lage sanger med mening på norsk (ikke så god på engelsk heller, men det føles ikke så korny). Jeg har lyst til å holde tale, og jeg veit at jeg kommer til å strigråte, men jeg jeg har så lyst til å si noe om "the matters of my heart"... Samboeren vil egentlig ikke holde tale, for han mener at han ikke er så flink til å snakke med folk, men jeg synes han i hvertfall burde si to ord eller noe sånn. Av andre talere så vil jeg heller at mama skal holde tale for oss enn pappa, fordi pappa glømte å lage tale til meg i min konfirmasjon. Men der får jeg nok ikke viljen min...
Gjest Deborah Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg trives godt med å snakke i festlige lag, det gjør ikke han. Derfor gjør vi det slik at han holder en forholdsvis kort tale mest rettet mot meg, mens jeg retter oppmerksomhet mot hovedsaklig familie og venner i min tale.
Betsy Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har lyst til å si noen ord, ja! Synes egentlig det er litt festlig å holde tale foran mennesker jeg kjenner godt! Jeg har lyst til å holde en liten, humoristisk tale til mannen, er ikke så veldig begeistret for sånne "sentimentale greier". Og det er uansett ikke han heller. Sang er helt utelukket. Faktisk synes jeg at hjemmesnekrede sanger i bryllup (og andre festlige lag) ofte er helt forferdelig (mulig jeg er litt grusom som sier dette, men det mener jeg virkelig)... Det blir for meg litt sånn: "Så tar vi den rosa sangen, dere! Den roooosa sangen!!"
jannamor Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 i tradisjons norge er det nå engang sånn at det er mannen som holder tale INGEN forventer at bruden skal gjøre det
jente 79 Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 Vi holdt begge tale i vårt bryllup. Det var nok verst for mannen, men han gjorde det kjempebra. For meg hadde det vært helt feil å lage sang. Ikke er jeg musikalsk og enig med de andre over at jeg har ikke så sansen for mange sanger. De bør i tilfelle være bra, og det hadde ikke jeg fått til... Jeg er stort sett veldig lettrørt, så hadde sett for meg en tåredryppende seanse. Men det gikk veldig bra. Jeg hadde en mer humoristisk tone på talen, dermed slapp jeg unna tårene. Dessuten var alt greit når jeg reiste meg. Jeg hadde gruet meg veldig. Spesielt siden min far hadde stjålet en del av mine poeng i sin tale. Men når jeg først var i gang, så klarte jeg å bytte om på talen. Det var jo bare familie og venner der, så var naturlig å holde talen da. Men skal du holde tale og er usikker så tren litt først. Har vært i bryllup hvor bruden like gjerne kunne lest bingotallene som talen til brudgommen... Det ble ikke så veldig bra...
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #11 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg synes i utg.pkt. at det bare er brudgom som skal holde tale til bruden, men jeg vil høre hva som er mest vanlig i dag før jeg bestemmer meg? Jeg er av den typen som tar veldig lett til tårene og jeg vil ikke bare stå å gråte uten å få ut et ord foran 45 mennesker. Alternativet er sang som er skrevet til han, men det blir jo litt feigt i forhold kanskje? Andre alternativer? Noen med forslag?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #12 Skrevet 25. oktober 2007 Siden du spør, føler du kanskje at du må gjøre et eller annet? Det må du selvfølgelig ikke, du skal ikke ødelegge dagen med å grue deg til en tale du ikke har lyst til å holde. Men det er nå vanlig at bruden også gjør noe, og en sang er absolutt ikke feigt, det synges i nesten alle bryllup her i landet. Unasett hva du velger, vil du føle deg sikrere med en god tale/sang. Sjekk leverandørguidene hos f.eks. Bryllupsdagen, Bryllupsweb, Ditt Bryllup osv. Du kan sende en helt uforpliktende mail en en skribent og be om hjelp til en personlig sang eller tale, det er mange som gjør dette.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #13 Skrevet 25. oktober 2007 i tradisjons norge er det nå engang sånn at det er mannen som holder tale INGEN forventer at bruden skal gjøre det Er egentlig ganske uenig med deg. Hvis du tenker på at foreldre og besteforeldre ikke forventer at bruden skal holde tale, er jeg enig. Men av alle mine venner (+/- 30) er det faktisk også forventet at bruden holder tale. Hvorfor skal ikke hun også gjøre det? Fordi hun ikke liker tale, og lett tyr til tårene? Det blir rett og slett en alt for enkel unnskyldning. Av totalt 14-15 bryllup jeg har vært i, var det kun 1 brud som ikke har holdt tale. Det synes jeg var rart
Gjest Nextlife ikke innlogget Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg synes ikke at man skal "forvente" en tale fra noen som absolutt ikke liker slikt. Dette må være frivillig, og lystbetont, uansett om det er brud eller brudgom som skal tale. Jeg er "taletrengt", mens mannen er det overhodet ikke. Vi avtalte ikke noe før bryllupet, men jeg regnet ikke med noen tale fra han, og han hadde vel en svak mistanke om at jeg ville holde tale. Jeg er også av den lettrørte typen, så dette var jeg bevisst på nåe jeg skrev talen, prøvde å holde meg unna, eller skrive rørende emner på en slik måte at jeg skulle greie det uten for store følelsesmessige utbrudd. Det gikk faktisk kjenmpebra, talen var fin, personlig, litt humoristisk, og litt alvorlig. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå