Gå til innhold

Jeg fant 500 kroner

Fremhevede innlegg

Skrevet
Å? Jeg har alltid hørt at man må vaske seg grundig på hendene når man håndterer mye penger. Det lærte jeg i allefall da jeg jobbet i butikk. Penger er jo noe som folk tar på med fingrene sine, som skifter eier i ett sett, og som aldri blir vasket....

Ikke helt sant! Jeg så et program om folk som hadde OCD (obsessive compulsive disorder) og hun ene vasket faktisk pengene sine (lappene også :eeeh: ) i vaskemaskinen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mange år siden, så var det jo faktisk en reklamekampanje som gikk ut på dette. Tror jeg leste dette i "Ona fyr" (av Ingebrigt Steen Jensen, som eier ett eller annet reklamebyrå).

De hadde lagt ut ti stk 1000-lapper i produktet, uten å melde i fra om dette som en reklamekampanje. Resultatet var jo at når folk fant 1000lappene, så ble det noe medieoppslag og styr rundt dette, vinket som en morsom og positiv greie. Altså masse PR, som kun kostet 10.000 kr... I alle fall er det slik jeg husker historien :)

Mulig dette er noe av det samme?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva mener du at det ikke vaskes penger? Synes stadig jeg hører om både svarte penger og hvitvasking jeg asså ...

Seriøst: Meld fra til produsenten, kanskje det vanker flere goder? :). Dessuten får de sjansen til å fikse sine interne rutiner, for det skal jo ikke være slikt i matvarer.

Skrevet

1. Behold 500-lappen.

2. Saksøk produsenten-> bli millionær

3. Selg historien til høystbydende media

->bli enda mere millionær PLUSS kjendis!!

->tjen enda mere penger på kjendisstatusen din

->takk ja til et par filmroller og gjesteopptredener i div.

TV- serier, gi ut en plate...

og før du vet ordet av det er fremtiden reddet. :smoke:

Å, jeg glemte det viktigste: GIFT DEG MED MEG!! (kjønn er uviktig i denne sammenhengen :transe:)

Gjest Heloise
Skrevet
Du må si fra til produsenten ja! Fremmedlegemer skal overhode ikke finnes i mat!

Sorry, men dette er nok en myte. Ingen fukt i penger; ergo ingen bakterier. -Jeg jobber på microlab, og viser dette til alle lærlinger som kommer og tror dette er sant.

Etter å ha jobbet i kasse i butikk har jeg svært vanskelig for å tro at det ikke er en god del baselusker på penger 0_o

Jeg ville beholdt pengene og kontaktet produsent. Flaks eller? ;)

Gjest Heloise
Skrevet
Ikke helt sant! Jeg så et program om folk som hadde OCD (obsessive compulsive disorder) og hun ene vasket faktisk pengene sine (lappene også :eeeh: ) i vaskemaskinen!

OCD er ikke til å spøke med (Jo, sånn som du gjorde, hehe! men ikke å ha det..). Jeg lever med det hver dag da min kjære har det, og du skulle nesten ikke tro hva som blir vasket under springen og puttet i oppvaskmaskinen! Min kjære er ikke sånn når det kommer til penger men... :fnise: I alle fall har jeg ikke sett penger i oppvaskmaskinen enda... hmm.. kanskje glansemiddel gjør seg...

Skrevet

Nei, det å ha OCD er ikke noe gøy (kan jeg se for meg, jeg har det heldigvis ikke selv). Selv om de fleste som har OCD er enige i at det de gjør er helt latterlig, så klarer de ikke å stoppe. Det er, som navnet tilsier, tvangshandlinger.

Skrevet
Sorry, men dette er nok en myte. Ingen fukt i penger; ergo ingen bakterier. -Jeg jobber på microlab, og viser dette til alle lærlinger som kommer og tror dette er sant.

Myte og myte, spørs hva du mener med det. Man dør ikke av å håntere penger nei, men det gjør man heller ikke av en vanlig norsk bille. Men som du forhåpentligvis vet om du arbeider i mikrolab, så er det ulike vekst- og levevilkår for bakterier. Helt urimelig vil du kanskje synes, men en av de mest bakterierike plassene i dagliglivet er dørhåndtak. Og det enda dørhåndtakene henger i fri luft. Selv om det er et kjent uttrykk, så bruker ikke folk å henge opp sedlene sine til tørk. De går fra skitne hender til en lukket og kanskje småfuktig lommebok.

Filthy lucre - money is contaminated with bacteria

Oddly, studies of bacteria on money are few and far between. In 1972 a study in the Journal of the American Medical Association cultured bacteria from 200 coins and bills and found objectionable ones like fecal bacteria and Staphylococcus aureus on 13 percent of coins and 42 percent of notes. It concluded: "Money is truly dirty." In 1997 a study published in Infections in Medicine found 3 percent of coins and 11 percent of bills growing bacteria

Selv om nyere studier har vist at det er færre bakterier i penger enn hva man tidligere har fryktet, er det likvel bakteier på penger. Og som er også litt bekymringsfullt:

Low levels

The researchers found a range of organisms on coins and notes, including those that cause food poisoning or diarrhoea.

These included low levels of coliforms such as Escherichia coli, bacteria typically associated with the colon and generally linked with poor hygiene; Staphylococcus aureus, a common organism with some strains that can cause disease in susceptible people; and Bacillus cereus, which causes food poisoning if cooking does not kill its tough spores.

But what surprised the researchers was evidence of salmonella bacteria.

"It did worry me a bit," says Vriesekoop.

Also surprising was the number of bacteria that were resistant to one or more commonly prescribed antibiotics, like amoxycillin, roxithromycin and cefaclor.

"This was higher than I anticipated," he says.

En ting er i alle fall sikkert: Fremmede elemter i mat er en uting.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hm, lurer på om jeg ikke i en undersøkelse nylig at det var ganske mange prosent av pengesedler ett eller annet sted (Irland, Spania?) som inneholdt rester av kokain (og muligens også ecstacy og andre stoffer)..

Ellers hadde jeg beholdt 500 lappen, og sagt fra til produsenten!

Skrevet
Å? Jeg har alltid hørt at man må vaske seg grundig på hendene når man håndterer mye penger. Det lærte jeg i allefall da jeg jobbet i butikk. Penger er jo noe som folk tar på med fingrene sine, som skifter eier i ett sett, og som aldri blir vasket....

Bakterier og virus trives ikke på mynter, de dør fort eller klarer ikke "henge" seg fast. Men man blir jo utrolig skitten på hendene av å håndtere mynter, så god håndhygiene er nok på sin plass likevel. Usj, det er det verste jeg vet når 8-åringen går rundt og fikler med mynter.

Skrevet

Stønn.....forklare forklare: ingen penger eller dørhåndtak eller andre "ting" av metall er sterile. Det er ikke gode levevilkår for virus og bakterier der, og de dør...fort, og ja, jeg vasker dødhåndtak med klor når det er sykdom i huset. -Men, jeg bruker å ta litt hår og en mynt fra pengepungen å legger det på en agarskål. (Bakteriemat) Likeså fingeravtrykk. Tror ikke til dags dato det har vokst noe på mynten, men hår og fingre derimot....... Ok, jeg reformulerer meg; mynter er renere enn hår og fingre! Fornøyd nå?

:kaffe:

Skrevet
Hva mener du at det ikke vaskes penger? Synes stadig jeg hører om både svarte penger og hvitvasking jeg asså ...

:ler:

Skrevet
Var på butikken i sted å kjøpte meg mat, bandt annet sørlands chips.

Da jeg åpnet den nå nettopp så fant jeg 500 kroner i posen.

Men hva burde jeg egentlig gjøre? Ta det, eller melde fra? Det er jo en god del penger, men å finne den som mistet det er vel omtrent umulig.

Hva ville foresten du gjort?

Ta den, kos deg, kjøp noe du har lyst på:)

Skrevet

Fillern å, har nettopp stappet i meg en stor pose Kim`s, men ikke en skarve femtilapp engang :kjefte:

Skrevet

har du virkelig sammvittighet til å beholde 500 lappen?

tenk hvis det er frode eller vemund sin? det er greit nok hvis det er leif arne sin, for han er jo medeier bedriften, men vemund og frode har ikke så veldig godt betalt..

:ler:

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Hva ville foresten du gjort?

Tror nok ikke jeg hadde tatt meg bryet med å sende den tilbake til fabrikken. Jeg hadde nok sannsynligvis bare brukt den opp. Sikkert moralsk "galt" men det er nok dessverre hva jeg ville ha gjort..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...