Gå til innhold

Praha, Warszawa eller Riga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg (og kjæresten) vurderer å reise til Praha, Warszawa eller Riga i begynnelsen - midten av desember.

Jeg har vært i Praha, men på sommertid, og det falt i smak. Er det noen som har vært i disse byene på dette tidspunktet? Hva likte dere best? Hvordan er det med juleshopping?

Det hadde vært fint å få julestemning et annet sted, på en annen måte. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

praha :) alltid vakkert, flere julemarkeder, mange shoppingsenter, sjarm og romantikk, anbefaler :)

Gjest Mayamor
Skrevet

Skal til Praha med to andre i begynnelsen av desember. Har hørt mye fint om Praha sin unike julestemning og gleder meg til å oppleve dette. :jepp:

Gjest TravelDoll
Skrevet

Har vært i Riga i slutten av november. Syntes det var litt kjedelig der. Og i mye av byen er det bygårder som er helt tomme og ødelagte (aldri blitt restaurert). Dårlige butikker (litt mye suvernirer) men et kjøpesenter som forsåvidt var greit. Ellers var det ikke noe særlig syns jeg. Kan ikke sammenlignes med Praha i det hele tatt.

Ville heller reist til Warsawa da (enn Riga altså). Warsawa ble jo bombet under andre verdenskrig men de har bygget opp igjen gamlebyen og alt slik det var før krigen. Fin by synes jeg.

Men favoritten er Krakow. Minner meg om Praha slik Praha var for 15 år siden (dvs. billigere og mindre turister). Hel super by og den er ikke for stor heller. Gamlebyen er bare nydelig. Fine butikker (lekre sko!!!), fine restauranter (billig), koselige jazzklubber, kult å reise ut til saltgruvene utenfor byen. I det hele tatt en fin by. Det er julemarked og slik der før jul. Koselig å rusle rundt og mye og se og finne på.

Krakow vinterbilder

flere bilder

Gjest Karin_*
Skrevet

Henger meg på TravelDoll: Riga er kjedelig! Mange år siden jeg var i Praha, men den byen var nydelig, og hadde alt!

Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Jeg hadde det inntrykket av Riga, at det ikke er så mange som har likt den byen, etter hva jeg har hørt og lest på nettet. Billige flybilletter dit, ca. 550 tur/retur, men det er ikke verdt det alene. Dessuten koster flybilletter til f.eks Praha 800 kr tur/retur, så differansen utgjør ikke så mye.

Vel, Praha eller Warszawa da. Jeg har også tenkt på London, men er ikke helt sikker (har ikke vært der før heller). Uansett så blir det vel et av disse reisemålene.

Jeg har vært i Krakow, men det er noen år siden. Auschwitz, Saltgruven, vandre rundt og bli kjent med byen, shopping. Jeg har hele tiden sagt at jeg vil tilbake, og det skal jeg også, men vil gjerne tilbringe en ukes tid der, så det blir neste år en gang.

Å, vil ut og reise. :)

Skrevet
Takk for svar, alle sammen.

Jeg hadde det inntrykket av Riga, at det ikke er så mange som har likt den byen, etter hva jeg har hørt og lest på nettet. Billige flybilletter dit, ca. 550 tur/retur, men det er ikke verdt det alene. Dessuten koster flybilletter til f.eks Praha 800 kr tur/retur, så differansen utgjør ikke så mye.

Vel, Praha eller Warszawa da. Jeg har også tenkt på London, men er ikke helt sikker (har ikke vært der før heller). Uansett så blir det vel et av disse reisemålene.

Jeg har vært i Krakow, men det er noen år siden. Auschwitz, Saltgruven, vandre rundt og bli kjent med byen, shopping. Jeg har hele tiden sagt at jeg vil tilbake, og det skal jeg også, men vil gjerne tilbringe en ukes tid der, så det blir neste år en gang.

Å, vil ut og reise. :)

Bare et lite tips for neste gang du skal til Krakow. Vi var der i en uke og bodde å et hotel som heter Globetroter i gamlebyen Hvis du er der en uke betaler du for 6 netter selv om du er der 7. Hotellet selv er koselig men du kan også få leid en liten leilighet i nabogården til hotellet. Kostet ikke særlig mer enn vanlig hotellrom. Vi gjorde det og var veldig fornøyd. Han som driver hotellet er kjempekoselig og henter deg på flyplassen også om du vil.

Har også vært i Riga og syntes det var litt kjedelig. Kanskje greiere om sommeren, da kan man jo reise ut til kysten på spa.

Har lyst til å reise til både Praha og Warsawa. Hvis du velger det siste kan du ikke gi en liten tilbakemelding på hvordan det var? Skulle gjerne ha noen tips...

God tur!!! :goodbye:

Gjest Gjest_marre_*
Skrevet

Var bare nædt til å legge inn et svar her , etter å ha lest igjennom svarene med haken på knærne...... RIGA ER FANTASTISK !!!!!! På alle måter..... romantisk, billig og NYYYYYYYYYDELIG mat og drikke , gågater med smug i alle retninger, og alle bakgater skjuler hver sin lille "hemmelighet" , med hyggelige restauranter eller butikker ...... et shopping senter rett ved gågaten i flere etasjer som har alt...blandt annet et nydelig Spa i topp etasjen , og alle Spa behandling er så billig at det er latterlig :-) , i etasjene nedover ligger alt mulig av butikker, mye klær,sko og gullesmeder .....alt fra kjente kjeder som vi kjenner her hjemmefra Cubus, BIkBOk etc, til designer klær...... nede mot tog stasjonen ligger det også et STORT kjøpesenter, men dette likte jeg ikke spesielt godt , grunnet litt mer "jalla " butikker , .... men litt i utkanten av byen ligger et fantastisk gedigent flott senter(midt imellom flyplass og sentrum ) hvor de har ALT ..... ZARA , HM , LIndex, C&A, og mm........

Riga er utrolig ren og pen , folket er vennlig og service minded.... sentrum er ikke langt fra flyplass.... og hotellene er fantastiske.... selv billige hoteller er som klasse hoteller å regne .....

så vær så vennlig , tenk deg om enda en gang før du forkaster Riga planene dine ...... Jeg MÅ tilbake !!!

Ps: for at du ikke skal tro at jeg bare er en ussel liten turist som ikke vet hva hun snakker om , så skal det sies at jeg har jobbet i reiselivet i 7 år , både i inn og utland..... jeg har også vært i Praha og likte meg veldig godt der også .... men jeg ELSKET Riga ... :-) Lykke til !!!!

Skrevet

Av alle byer jeg har besøkt er Riga den som gav meg minst..

Velg Vilnius fremfor Riga (og gjerne fremfor Tallinn også) Den er litt mer "ekte" fortsatt, da det ikke er fullt så mange utdrikningslag der som Riga og Tallinn (enn så lenge vil jeg tro..). det er like billig, hyggelig osv.. Vilnius er en skatt i forhold =)

Her finner du en guide jeg brukte i Vilnius. De har på de andre byene også. http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Vilnius/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...