Rexina Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Hei:) Her kommer noen basic spm som jeg gjerne vil ha svar på (har søkt litt på KG men er fortsatt litt i tvil) 1. Hvis jeg bestiller fra StrawberryNet, hvor mye toll og MVA må jeg betale for noe som koster 333 kr? 2. Refunderer SN MVA og toll-avgifter? 3. Hvis ja på spm 2, hvordan gjøres dette? 4. Hvordan betaler man med Paypal? (Har akkurat fått det..) Er det så enkelt at man får en regning med varen og betaler via nettbank? Edit: 5. Hvis man har rabatter på SN så det koster under 200 kr, slipper man å betale MVA og toll da, selv om det i utgangspunktet skulle ha kostet over 200? Håper noen har mer greie på dette enn jeg har som kan informere meg litt:) Endret 24. oktober 2007 av Rexina
Malina Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Hei:) Her kommer noen basic spm som jeg gjerne vil ha svar på (har søkt litt på KG men er fortsatt litt i tvil) 1. Hvis jeg bestiller fra StrawberryNet, hvor mye toll og MVA må jeg betale for noe som koster 333 kr? Man må i allefall betale et gebyr på 90 kr, så er det vel 25% av kjøpsprisen? om jeg ikke tar helt feil :klø: 2. Refunderer SN MVA og toll-avgifter? Ja, det kan gjøre det som en ekstra service, men det er ikke noe de må gjøre. 3. Hvis ja på spm 2, hvordan gjøres dette? Eksempel: To whom it may concern in StrawberryNET I refer to your webpage where you say yourefund for VAT. I had to pay NOK ... for order nr......... I would like the money put on my account ... .. ... The receipt is attached. Yours sincerely navn ... adresse... e-mail ...... (fant dette i en gammel tråd) 4. Hvordan betaler man med Paypal? (Har akkurat fått det..) Er det så enkelt at man får en regning med varen og betaler via nettbank? Jeg har ikke brukt paypal selv, så kan desverre ikke svare på dette. Edit: 5. Hvis man har rabatter på SN så det koster under 200 kr, slipper man å betale MVA og toll da, selv om det i utgangspunktet skulle ha kostet over 200? Ja, toll kommer kun dersom det faktiske beløpet er over 200 kr Håper noen har mer greie på dette enn jeg har som kan informere meg litt:)
Rexina Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2007 Tusen takk for svar, Malina:) Da blir det nok ebay-shopping på meg framover:P
Parfumfreek Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 "Edit: 5. Hvis man har rabatter på SN så det koster under 200 kr, slipper man å betale MVA og toll da, selv om det i utgangspunktet skulle ha kostet over 200? Ja, toll kommer kun dersom det faktiske beløpet er over 200 kr" Dessverre går ikke dette lenger. Det har vært endel forandringer ved Strawberrynet i det siste, og de sender fra nye steder igjen. Jeg fikk pakke fra SN nå( sendt fra Singapore), med sminke som kom på kr 220,- Med rabatt ble det 198,- Verdien var skrevet til 220,- og det ble toll på den. Jeg så det allerede når jeg sporet pakken, at den var sendt til forenklet tollbehandling. Sendte mail m/ordrebekreftelse på rett beløp til EK Logistikk i posten. De faxet deretter til postkontoret før jeg hentet pakken. Fikk hente den ufortollet. Nå har jeg en pakke til fra SN på gang - parfyme (som er sendt fra et annet sted) Den kom også på under 200,- med rabatt, og jeg ser at også den er sendt til forenklet tollbehandling. Tenkte å gjøre det samme igjen, men når jeg ser på ordrebekreftelsen - kan jeg bare glemme det! Er spesifisert på helt feil måte, så jeg får heller betale tollen og få tilbake fra SN
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Skriv ut kvitteringen og ta den med på posten når du skal hente pakken. Ikke betal uriktig mva. Hvis du skal få tilbake uriktige betalt mva fra SN, fører det til dyrere varer for oss andre over tid.
Malina Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 "Edit: 5. Hvis man har rabatter på SN så det koster under 200 kr, slipper man å betale MVA og toll da, selv om det i utgangspunktet skulle ha kostet over 200? Ja, toll kommer kun dersom det faktiske beløpet er over 200 kr" Dessverre går ikke dette lenger. Det har vært endel forandringer ved Strawberrynet i det siste, og de sender fra nye steder igjen. Jeg fikk pakke fra SN nå( sendt fra Singapore), med sminke som kom på kr 220,- Med rabatt ble det 198,- Verdien var skrevet til 220,- og det ble toll på den. Jeg så det allerede når jeg sporet pakken, at den var sendt til forenklet tollbehandling. Sendte mail m/ordrebekreftelse på rett beløp til EK Logistikk i posten. De faxet deretter til postkontoret før jeg hentet pakken. Fikk hente den ufortollet. Nå har jeg en pakke til fra SN på gang - parfyme (som er sendt fra et annet sted) Den kom også på under 200,- med rabatt, og jeg ser at også den er sendt til forenklet tollbehandling. Tenkte å gjøre det samme igjen, men når jeg ser på ordrebekreftelsen - kan jeg bare glemme det! Er spesifisert på helt feil måte, så jeg får heller betale tollen og få tilbake fra SN Neei! Det høres tungvindt ut! Det har jo bestandig vært så greit å bestille derfra.
Parfumfreek Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Neei! Det høres tungvindt ut! Det har jo bestandig vært så greit å bestille derfra. Kjedelig, men holder vi oss under 200-grensa uten rabatt, går det bra (men noen ganger er det jo jo kjempekjekt når vi har sneket oss under 200,- etter at rabatten er trukket fra ..) Vi bør egentlig gjøre SN oppmerksom på dette. De har ikke helt kontroll, siden andre sender for dem nå. Jeg har gjort det tidligere, da de begynte å sende parfyme fra Usa. Det ble forandret da - og nå sendes parfyme fra et annet sted Endret 25. oktober 2007 av Parfumfreek
Parfumfreek Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 Skriv ut kvitteringen og ta den med på posten når du skal hente pakken. Ikke betal uriktig mva. Hvis du skal få tilbake uriktige betalt mva fra SN, fører det til dyrere varer for oss andre over tid. Jaha - tror du posten godtar dette: Caron - Nuit De Noel 214,- Shipping Cost 21,45 Subtotal 235,95 10% Loyalty Discount 21,45 Total: 214,50 Som sagt er kvitteringen spesifisert helt feil.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Jaha - tror du posten godtar dette: Caron - Nuit De Noel 214,- Shipping Cost 21,45 Subtotal 235,95 10% Loyalty Discount 21,45 Total: 214,50 Som sagt er kvitteringen spesifisert helt feil. Varens verdi er (214 – 21,45) = 192,55 Beløpene er spesifisert på kvitteringen og da burde det ikke være et problem for posten å godta dette.
Parfumfreek Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 Varens verdi er (214 – 21,45) = 192,55 Beløpene er spesifisert på kvitteringen og da burde det ikke være et problem for posten å godta dette. Aldri om de godtar dette. Det står ingen sted at varens verdi er under 200,- Synes liksom jeg ser for meg at de tar fram kalkulatoren og begynner å regne ...
Rexina Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 25. oktober 2007 Kan ikke si jeg skjønner så mye nå.. Har vunnet budrunden på ebay, og skulle til å bestale via paypal, men det klikka litt og jeg var plutselig utlogga fra paypal. Prøvde mange ganger men det så ikke ut som om det gikk. Så jeg lokka ebay og gikk inn igjen og nå finner jeg ikke ut av hvordan njeg kommer inn igjen på varen jeg skal betale for.. I tillegg lurer jeg på: hvor mye koster det å ha en vanlig paypal-konto?
Rexina Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 26. oktober 2007 Hvor legger ting man har vunnet på ebay, men ikke batalt for, seg? Hvis jeg ikke finner det, har jeg da betalt?
Gjest Advena Skrevet 26. oktober 2007 #13 Skrevet 26. oktober 2007 Kan ikke si jeg skjønner så mye nå.. Har vunnet budrunden på ebay, og skulle til å bestale via paypal, men det klikka litt og jeg var plutselig utlogga fra paypal. Prøvde mange ganger men det så ikke ut som om det gikk. Så jeg lokka ebay og gikk inn igjen og nå finner jeg ikke ut av hvordan njeg kommer inn igjen på varen jeg skal betale for.. I tillegg lurer jeg på: hvor mye koster det å ha en vanlig paypal-konto? Det skal være gratis. Hvor legger ting man har vunnet på ebay, men ikke batalt for, seg? Hvis jeg ikke finner det, har jeg da betalt? Du skal ha fått en mail ang. varen du har vunnet, der skal du kunne gå inn på den. Oppe i høyre hjørne skal det stå "My Ebay" ellerno? Der står det hvor mange varer du har betalt for, hvilke mangler betaling osv. Ebay er kanskje litt vanskelig i begynnelsen, men etterhvert funker det bra. Ang. å komme seg under 200grensa: Om du handler hos privatbruker på Ebay, kan du spørre vedkommende om h*n kan sende varen som gave (f.eks om du kjøper noe over 200kr). Da er visstnok tollgrensa 1000kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå