Mediocre Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg skal gi blod i morgen (for første gang! ), det står på www.giblod.no at man helst skal unngå hard fysisk aktivitet den dagen man gir blod, andre steder har jeg lest at man kan trene før blodgiving, men ikke etter. Noen her som vet? Gjør det noe om jeg trener i morgen tidlig (skal gi blod kl 3) ?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg skal gi blod i morgen (for første gang! ), det står på www.giblod.no at man helst skal unngå hard fysisk aktivitet den dagen man gir blod, andre steder har jeg lest at man kan trene før blodgiving, men ikke etter. Noen her som vet? Gjør det noe om jeg trener i morgen tidlig (skal gi blod kl 3) ? Har aldri hørt det om at en ikke skal trene FØR blodgiving tidligere, så det vet jeg egentlig ikke noe om - annet enn at jeg ikke har noe tro på det. Når det gjelder trening ETTER blodgiving så må du bare se det an, folk reagerer forskjellig. Jeg dropper kondisjonstrening etter blodgiving fordi jeg kjenner at jeg har lite å gi, mens styrketrening stort sett går bra. Pleier å ta det litt mer med ro hvis jeg trener styrke i bena da siden det er ei såpass krevende økt. Oppsummering: tren som du føler for - bare med litt mindre intensitet.
Gjest Gjest_Frk Åberg_* Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har aldri hørt om det med å ikke trene før blodgivning, men jeg skal ikke si noe sikkert. Kan du ikke bare ringe dem? Eventuelt trene forsiktig hvis du må trene? Nå er ikke jeg noen lege, men vil tro at disse rådene handler mer om velvære enn at det er farlig å ikke følge dem. De sa f.eks. til meg at man blir ekstra slapp hvis man gir blod under menstruasjon, men at man fint kan gjøre det (jeg unngår det imidlertid, siden jeg ble ekstra slapp den gangen jeg hadde mensen samtidig). Når det gjelder trening etter, så gjør jeg ikke det samme dag. Og jeg merker at formen er noe svekket på trening de påfølgende dagene.
Saeria Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 En bør hvertfall holde seg unna trening etter en har gitt blod. Da kan en rett og slett gå rett i bakken. En skal helst unngå å gjøre noe så enkelt som å stå på bussen hvis en tar den hjem etter blodgivningen er over. Så lenge treningen din om morgenen ikke er hard, så går det nok greit. Mange er avhengig av en kjapp joggings om morran.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg ville ikke planlagt å trene samme dagen jeg har gitt blod første gang. Du vet ikke hvordan du vil reagere. Første gangen jeg ga gikk det helt fint, men da hadde jeg ingen spesielle planer etterpå. Andre gangen stressa jeg rett avgårde på jobb, hvor det var full fart, og holdt på å både svime av og kaste opp. Det gikk bra, men jeg innså kjapt at jeg ikke kunne holde noe særlig høyt tempo på jobb akkurat den dagen. Siden det har det gått greit, men så har jeg lært leksa mi
venus* Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Å trene før blodgivning går nok greit, men ikke etter. Bare husk å spise og drikke rikelig før du gir blod.
Mediocre Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. oktober 2007 Da var det overstått! Går greit foreløbig iallefall, har ikke kjent noe ubehag. Jeg spurte hun som stakk om det, og hun mente trening før gikk greit, men at man burde ta det litt med ro etterpå (iallefall første gangen siden man ikke vet hvordan man reagerer). Men noen som vet hvordan det er med alkohol? Kan jeg ta en øl i morgen kveld f.eks?
venus* Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 Men noen som vet hvordan det er med alkohol? Kan jeg ta en øl i morgen kveld f.eks? Alkohol vil ikke være noe problem imorgen kveld. Eller idag kveld for den saks skyld
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #9 Skrevet 26. oktober 2007 Alkohol vil ikke være noe problem imorgen kveld. Eller idag kveld for den saks skyld Bare husk at du trolig ikke trenger like mye alkohol før du kjenner det! Kan egentlig ikke forstå hvorfor dere får (rolig) trening til å virke som noe negativt etter blodgiving mens med drikking er det bare å kjøre på!? Hvorfor ikke "Ja takk - begge deler!" ... så sant man ikke er så ferdig etter blodgiving at man ikke har noe overskudd, men da bør man kanskje også holde seg unna boozen.
venus* Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Bare husk at du trolig ikke trenger like mye alkohol før du kjenner det! Kan egentlig ikke forstå hvorfor dere får (rolig) trening til å virke som noe negativt etter blodgiving mens med drikking er det bare å kjøre på!? Hvorfor ikke "Ja takk - begge deler!" ... så sant man ikke er så ferdig etter blodgiving at man ikke har noe overskudd, men da bør man kanskje også holde seg unna boozen. Det tar ca en time til kroppen har produsert blodet som ble tappet. Derfor blir man ikke fortere full, selv om det er en populær og ufarlig myte For trening er det annerledes. Grunnen til at man ikke kan gi blod mer enn 4 ganger i året er at det tar lang tid å bygge opp hvite blodlegemer. Så man får litt dårligere kondis.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå