Gå til innhold

Sanghefte: Hvordan fester dere sammen?


brudjuni

Anbefalte innlegg

Skal lage sanghefte i A4 ved at forsiden blir et A4-ark, og sangene fortløpende bakover enten 1 pr ark eller på begge sidene, men jeg er usikker hvordan jeg skal feste sammen arkene. Stift og silkebånd synes jeg er kjedelig. Vurderer ringinnbinding, da jeg kan har disp. på innb.maskin gjennom jobben. TIps på hvordan jeg kan gjøre det ønskes? Kanskje kan silkebåndene knytes på en spesiell måte, og ikke enten på midten på venstreside eller oppe i venstrehjørne.

Tips ønskes! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om du kopierer det på et A3-ark og bretter det slik at det blir A4. Da kan du jo bare stifte det i ryggen som en avis. Det blir mye lettere å bla i, og du kan jo fortsatt feste på silkebånd eller hva som helst til pynt.

Bare et forslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal brette et A3 ark til A4 og legge sangene løst inni for vi vet at noen kommer med sanger dagen før og det er ikke dagen for å stifte sammen noe. Derfor ligger de bare løst med ulike farger på papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes upraktisk ut å bruke A3-ark. Det må da bli alt for stort å manøvrere ved et middagsbord? Jeg synes i alle fall at de A4-arkene som ble brukt i venners bryllup i fjor var mer enn store nok.

Vi har valgt å lage en "bok" av A4-ark. Dvs. at vi bretter A4-arket i to = A5. Vi skriver på alle fire sidene, men på forsiden skal vi ha spraylimt på et eget motiv. Vi har vurdert "sånn blankt plastikark" helt ytterst, men jeg tror vi slår det fra oss fordi arkene er rosa og det limte motivet svakt grått/rosa.

Videre skal vi "hefte" sammen sidene ved bruk av tråd kjøpt på Panduro og om nødvendig forsegle med litt spraylim akkurat i bretten. Tråden knyter vi rundt på midten av arkene - i stedet for en rygg på en bok. Spraylimet må vi evt. bruke fordi arkene sklir sidelengs.

Vi er ingen sangere, ei heller våre familier så det ser ikke ut til at det blir noen sanger i vårt bryllup. Utradisjonelt og litt leit synes jeg, men min kjære synes det er meget greit.

Vi skal ha plass til følgende i "borddokumentet":

1) Forside med navn, dato og velkommen

2) Meny

3) Bordplassering - over 2 sider

4) Presentasjon av alle middagsgjestene

5) Rekkefølge på talere i forhold til serveringene

6) Takk til (de som har hjulpet oss)

Dette er det plass til, men ikke god plass. Jeg har brukt noen timer i Word for å få alt til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes upraktisk ut å bruke A3-ark. Det må da bli alt for stort å manøvrere ved et middagsbord? Jeg synes i alle fall at de A4-arkene som ble brukt i venners bryllup i fjor var mer enn store nok.

A3 delt i to = A4 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over hvor store arkene er i forhold til hverandre!

Arkene som er brukt er uansett A3 - og må da være veldig uhåndterlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullstendig klar over hvor store arkene er i forhold til hverandre!

Arkene som er brukt er uansett A3 - og må da være veldig uhåndterlige?

Skjønner ikke helt hva du mener, da størrelsen på selve sangheftet blir akkurat like stort om du bretter et A3 ark eller om du legger A4 ark etter hverandre......

Vi har valgt å lage en "stiv perm" av hvit A3-kartong. Denne brettes slik at vi får et omslag til sangene som legges inni og stiftes i øvre venstre hjørne. Er ferdig med å lage alle omslagene, og må si meg meget fornøyd. Synes de ble stilige!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trykte sangene på A4 ark med et oslag rundt. Stiftet dem på den ene kortsiden og brettet dem til et hefte. Stiftene kom således på baksiden, og forsiden (som da ble i A5 str.) ble dekorert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi laget omslag av A3 ark - brettet rundt - og så lå sangene som var på A4 ark inni. Vi lagde omslagene, tostmaster la inni sangene, disse ville vi ikke se eller vite noe om, så der ble alt styrt av andre.

Omslaget var i samme designprofil som invitasjon og kirkeprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi knytte bare et sløyfebånd i heftene vi. Ikke spesielt spennende, men enkelt og praktisk. (Og ingen legger merke til hvordan heftene er brettet uansett…)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Synes det høres ut som en god ide å lage et omslag. Så kan sanger puttes inni i siste liten!

Men jeg tenkte jeg skulle tipse om hvordan vi gjør det med invitasjonene. Vi har nemlig 5 ulike ark, 15*15 cm, som vi syr sammen med symaskin øverst. Tror det blir kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helenius: Bruker du noen spesiell tråd når du syr sammen papir? Hvor kjøpte du det evnt.?

Kanskje det blir at vi syr sammen sangheftet istedenfor å ringinnbinde heftet!

Flere tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius
Helenius: Bruker du noen spesiell tråd når du syr sammen papir? Hvor kjøpte du det evnt.?

Kanskje det blir at vi syr sammen sangheftet istedenfor å ringinnbinde heftet!

Flere tips mottas med takk!

Jeg tenkte å bruke helt vanlig sytråd.

Jeg har gjort dette tidligere på en meny, med ett transparent papir øverst (med navnet på, så det fungerte som bordkort også) og to ark under. Da sydde jeg det for hånd, stakk først hullmed ca 1 cm mellomrom, og så sydde med vanlig lys grå sytråd. Men jeg orker ikke lage femogførti invitasjoner på den måten, så derfor blir det symaskin. Still inn på store sting og sy ivei. :)

Å sy blir i alle fall utrolig billig (du bruker sikkert bare en brøkdel av en trådsnelle, og stort mer enn det koster det neppe.) Det er utrolig hvor mye rart man kan sy på!

Og så kan du jo leke med fargen på tråden uten at det blir for prangende. Jeg skal la trådendene henge med noen cm på hver side.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gift 5 april

vi delte a4 ark i to, slik at et a4 ark ble to smale og lange ark. Tull at ingen legger merke til det, det ble kjempefint på bordet i forhold til å ha et stort a4ark liggende fremme... vi knyttet midt på toppen, med et tynt, svart silkebånd, med en liten sølvtråd i. Slik fikk vi tatt opp igjen fargen i bordkortene, svart og sølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte er kort 15*15 cm som omslag og bandt de sammen med en "tråddusk i ryggen. "Tråddusken ligner på slik dusk som mange bruker på gardinene, men i mye mindre format selvfølgelig.

Dette kortet hadde funksjon både som bordkort og sanghefte.

Vi hadde følgende inne i kortet:

1) Forside som bordkort med gjestens fornavn og mellomnavn.

2) Nederst på forsiden var også våre navn og dato

3) En side med litt om oss selv.

4) Velkommensang

3) Meny

4) Bordplassering - over 2 sider

5) En enkel presentasjon av alle middagsgjestene- over 2 sider

6) Takk for maten sang

7) Informasjon - Fri bar eller ikke osv.

Og det må jeg si at jeg fikk enorm god respons på dette. Og jeg tar det som et tegn på at gjestene likte det i og med at alle untatt to menn tok med seg disse bordkortene. Vi fikk også en del sanger i tillegg til dette, og de var det mange som ikke tok med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte innb.maskin til våre sanger i bryllupet. Har også fått innbundne sanger i andre bryllup jeg har vært i. Den største fordelen med dem er at du slipper å få brettede hjørner - dem holder seg finere ved oppbevaring. Dette pga at alle sangene blir liggende mellom kartongen på baksiden og plasten på forsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...