Gå til innhold

Påkledning av fireåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg som verdens verste mor om dagen, fireåringen trasser meg i alt, også når det gjelder hva hun skal ha på seg om dagen. Når vi skal i bhg. er det ingen av de klærne som jeg legger frem som er bra nok, jeg har prøvd å la henne velge mellom eks. to- tre par skjørt eller eks. to par strømpebukser men det blir alltid feil, hun velger omtrent alltid noe som jeg ikke har foreslått.

Jeg har faktisk gått så langt som å nesten sette henne i bilen i bare t- skjorte og strømpebukse fordi hun nekter å godta/ finne klær å ha på seg. Noen ganger kjenner jeg at jeg blir litt gal og enkelte ganger blir jeg så frustrert at jeg ønsker å melde meg helt ut. Tror vi er kommet i en vond sirkel her fordi vi har konflikter hver dag. Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk hørt om de som har levert ungen i barnehagen i pysj, for å statuere et eksempel om at de ikke kan få viljen sin i alt..., ellers vet jeg sannlig ikek hva jeg skal foreslå, har aldri hatt det problemet med mine. Hva med å la henne få velge selv, 1 dag i uken, det betyr vel ingenting om plaggene ikke helt passer sammen den ene dagen, så inngår dere et slagt kompromiss.

Skrevet

kan du ikke bare la henne få velge selv? Det er sunt at barn vil bestemme, ikke sykeliggjør det!

Gjest Helen Parr
Skrevet

Kanskje det kan være en idé å legge frem tøy dagen før i fellesskap og "inngå" en avtale om at det ikke skal bli noen diskusjon om valg av tøyet om morgenen?

Jeg tror for øvrig det ikke er lurt å gi for mange valgmuligheter - de finner likevel noe annet de vil ha. Vær bestemt og ikke gi deg, men snakk med henne. Det er etter mine erfaringer mulig å snakke nokså fornuftig med en fire-åring.

Gjest Helen Parr
Skrevet
kan du ikke bare la henne få velge selv? Det er sunt at barn vil bestemme, ikke sykeliggjør det!

Problemet er at de ikke alltid ønsker å bestemme på grunn av annet enn at de vil trasse - det er ikke greit hos oss. Ved å finne dette ut i fellesskap når man har bedre tid enn man har om morgenen, fjerner vi en kilde til frustrasjon om morgenen iallefall.

Innenfor rimelighetens grenser er jeg enig i at det er bra at barna er med og bestemmer - men det er ikke alltid greit med sandaler i januar.

Skrevet

Jeg har levert dattera min ibarnehage i pysj (med ugredd hår i tillegg...) fordi jeg ikke gadd diskusjoner og hyling om morgenen.

Ellers så godtar jeg at antrekk ikke 'ser ut' - dvs at hun setter isammen utfra visse retningslinjer - hvis hun skal ha skjørt på vinterstid må hun ha bukse under skjørtet. Strømpebukse er også en selvfølge når det er kaldt. Ellers har jeg liten formining om hva hun tar på seg. Det er en kamp som ikke er verdt å ta!

Hva er problemet hos deg? At hun ikke vil ha på seg klær, eller at hun ikke vil ha på seg det du har funnet frem? Dersom det er det du finner frem som er feil, så kan hun velge selv. Er det klær i seg selv må du vurdere om de kler henne hensiktsmessig - tar du f.eks på henne klær som er altfor varme? som klør i halsen? som stikker? stive dongeribukser når hun heller vil ha treningsbukse? skjørt når hun vil bruke bukse? Som 4 åring kan dere snakke isammen (i en rolig situasjon) og prøve å lage en avtale angående bekledning. Kanskje et belønningssystem for hver dag hun kler seg uten å mase (et klistermerke?)

Lykke til!

Gjest ikke-kg-korrekt-gjest
Skrevet

Jeg har en datter på 8 nå som var akkurat som din jente da hun var 4. Sta som et esel i meningene om hva hun skulle ha på seg. Mange morgenstunder med ufattelige kamper. Problemet var ikke at hun ville ha en rød genser istedenfor en rosa genser. Der var det for såvidt greit at hun tok valget og det anser jeg som bagateller. Problemene kom mer frem når hun feks ville ha sommerkjole på seg og det var -10 grader ute og småsko når det var sørpeføre.

Vel, av og til fikk hun viljen sin. Av og til kjempet jeg og vant (med en skrikende unge). Det hendte også hun ble kjørt i barnehagen med nattdrakten på (etter at det kokte fullsendig over for meg).

I dag er det hun som bestemmer hva hun skal ha på seg når hun går til skolen. Hun er veldig flink. Både i å se hva som er praktisk og hva som er estetisk. Av og til spør hun meg om råd, og hører ofte på hva jeg sier. Hun bryr seg ikke om moter og merker men jeg har lagt merke til at hun har en fantastisk egenskap med å sette sammen ulike klær, farger og detaljer.

Jeg vil bare med dette trøste deg og si at trassen går over og at du har med en unge som kanskje har spesielle interesser innenfor klær og design.

Skrevet

Her finner 4-åringen selv fram klær og tar dem på seg før vi drar til barnehagen. Innimellom prøver hun seg med at hun vil ha skjørt eller andre upraktiske klær på seg, men hun vet av erfaring at vi bare får dårlig tid om morgenen om hun krangler om klær :)

På vanlige dager legger jeg meg ikke opp i fargevalg og om klærne matcher, så lenge de er varme nok. Skal hun pynte seg bestemmer jeg.

Skrevet
Jeg har levert dattera min ibarnehage i pysj (med ugredd hår i tillegg...) fordi jeg ikke gadd diskusjoner og hyling om morgenen.

(et klistermerke?)

milde himmel. er det virkelig opp til ungen å bestemme sånne. ting. hvem av dere to er det som har styringen hjemme...

tenker du på hvilke signaler du sender ut til henne når hun kan trasse seg til å gå ut i pysjen bare fordi du ikke GIDDER å ta den kampen...

Skrevet

Jeg lar henne hovedsaklig få velge antrekk selv, hun nekter å ha på seg bukser så hun fikk være med å velge seg noen skjørt i butikken. Greit d, men nå er d bare to skjørt hun ønsker å bruke av de fire hun har, og av og til er de til vask...de to andre skjørtene ligger ubrukte, vinterskoene som jeg kjøpte til henne til over 500 kr nekter hun også å ha på seg. Jeg lurer litt på hvor grensen går, hvor mye jeg skal la henne styre..synes d er bittert også at det ligger så mange bukser og skjørt som ikke blir brukt. Jeg er ikke redd for å ta henne med i bhg. bustete og i bare strømpebuksene, men jeg håper ikke hun vil la d gå så langt. Takk for alle svar :)

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Hovedgrunnen her er vel at hun får så mange valg selv at det blir vanskelig for henne å bestemme seg. Du kan foreksempel si at hun har kun to valg.og det er å ta på seg de klærne du legger frem og eventuellt et annet klesplagg. Hun kan ikke bytte på det som ligger i skapet.Kun det du har lagt frem.Viktig å få frem at det er du som bestemmer og at hun ikke har andre valg enn nettopp det. Du må ikke gi etter for da finner hun smutthull hun benytter seg av senere. Det er viktig å være konsekvent.Om hun ikke velger klær, så får hun ikke bestemme det selv neste dag.

Hun blir sikkert usikker når hun får mange valg og da er det trygt med en som bestemmer, selv om det ligger i ungenes natur og protestere.Når hun da finner ut at det ikke nytter å protestere så går det som regel bra etter noen runder

Skrevet
milde himmel. er det virkelig opp til ungen å bestemme sånne. ting. hvem av dere to er det som har styringen hjemme...

tenker du på hvilke signaler du sender ut til henne når hun kan trasse seg til å gå ut i pysjen bare fordi du ikke GIDDER å ta den kampen...

Huntrasset seg ikke til å gå i pysjamas... Her kommenterer du uten å kjenne situasjonen. Saken var nemlig den at jeg ikke gav henne rom til å trasse - da begynte å slå seg vrang sa jeg bare - OK - da går vi. Det ble ingen krangling eller høye hyl av det! Metoden ble brukt for å bryte mønster (kom-nei-kom-nei-grining- kjefting etc.)

Forresten hadde vi avtale med barnehagen om å gjøre det på denne måten, og metoden ble anbefalt av en observatør fra en kommunalt kontor (begynner å bli noe år siden, så jeg husker ikke hvilket det var - jeg tok selv kontakt fordi ungen var utrolig vanskelig, og slet meg helt ut).

Gjest Gjest_Hildur_*
Skrevet
Problemene kom mer frem når hun feks ville ha sommerkjole på seg og det var -10 grader ute og småsko når det var sørpeføre.

Akkurat det problemet kan da løses enkelt ved å rydde bort sommerklærne når sommeren er over. Har dere alt av både sommer- og vinterklær hengende i klesskapet til ungen året rundt?

Skrevet

Hos oss har jeg merket at det funker å ta på det sammen hver dag på gutten vår. Hver dag er det mørkeblå høyhalser og mørkeblå strømpebukse før barnehagen, nesten som en uniform. han har enda ikke trasset etter jeg begynnte med det. Men det er sikkert stor forskjell på en gutt på 2,5 og en jente på 4.

Skrevet

Si at du må bestemme når dere skal i barnehagen, men at hun skal få velge neste gang dere skal i butikken el.l. Ev en mild trusel om at "hva tror du .... i barnehagen sier når du kommer uten strømpebukse nå som det er så kaldt?". Ofte har de mer respekt for andre voksne enn deg.

Skrevet

Vis at du bestemmer. Kle på henne det du har bestemt om hun så skriker til stemmen blir borte. Til slutt skjønner hun at du bestemmer. Klem og trøst henne til slutt for å vise at du kun er bestemt og fremdeles glad i henne. Du kommer til å få en bortkjemt liten prinsesse til slutt hvis hun begynner å styre morgenene deres allerede som en fireåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...