Gå til innhold

Kollektivtrafikk og NSB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stort sett forholdsvis tålmodig, men NSB er i ferd med å gjøre meg sprø om dagen. Jeg er en av dem med månedskort, og tar med andre ord toget til og fra jobb hver eneste dag.

Jeg skal prøve å forklare en, for meg, vanlig arbeidsdag:

* Gå hjemmefra (15 min å gå til tog)

* Fremme på perrong. Må finne frem månedskortet og vise frem for å komme på perrongen.

*Fryser etter gå-turen. Tog forsinket p.g.a. ditten og datten

* Toget ankommer 15 min forsinket, i et annet spor. Er ikke blitt ropt opp, så jeg "beiner" over dit

* Alle er lettere irriterte når toget endelig kommer. Alle vil ha plass, og knuffer og puffer seg frem til døren. De som skal AV, kommer seg nesten ikke av

* Tog fullt. Må stå i midtgangen, under armen på en 140-kg voksen, svett mann (el. evt. ledig plass, men fullt av tyggis i setet)

* Kontroll. Må vise månedskortet igjen. Selvsagt rett etter jeg endelig hadde sovnet

* Toget kjører i 30 km/timen fordi vi ligger bak et lokaltog.

* Endelig tid for å gå av. Kommer nesten ikke av pga de som skal PÅ.

* Skal gå til t-banen. Blir omtrent løpt ned av andre passasjerer allerede i rulletrappen

* Må vise månedskort for å komme ned på t-bane perrongen (3'de gang!!)

* Vente på t-bane. T-bane forsinket.

* T-bane kommer endelig, men er fullt. Kommer ikke inn dørene. Må vente på neste. Neste kanskje også forsinket.

* Neste t-bane nesten like full, men kommer inn. Problemet er å komme seg ut. Må dra meg sidelengs ut gjennom "sild i tønne". Bare flaks at jeg har vesken over skulderen når jeg kommer ut

* Snart fremme, nå. Bare den lange rulletrappen opp, og så noen skritt.

* RULLETRAPPEN STÅR!!!

...og når det gjelder hjemveien, er det bare å begynne å lese fra bunnen av. Lenge leve NSB og kollektiv-trafikken.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

nå er ikke t-banen nsb sitt problem da..

jeg synes lokaltogene her omkring oslo fungerer ok..

det er verre med de nye systemene for langdistanser..

da er det alltid bedre med buss:

-alltid studenrabatt

-fast pris for fast strekning

-ingen reservasjonsplikt

-du får alltid være med (er det fult, kommer ny buss)

-gratis kaffe

så selv om bussen er litt treigere.. og jeg blir litt mer reisesyk.. så tar jeg aldri mer tog nordover etter Dovrebanen på vei "hjem".. det blir buss.. helt til jeg forhåpentlig snart får meg fast jobb og kan kjøpe bil.. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal prøve å forklare en, for meg, vanlig arbeidsdag:

* Gå hjemmefra (15 min å gå til tog)

* Fremme på perrong. Må finne frem månedskortet og vise frem for å komme på perrongen.

*Fryser etter gå-turen. Tog forsinket p.g.a. ditten og datten

* Toget ankommer 15 min forsinket, i et annet spor. Er ikke blitt ropt opp, så jeg "beiner" over dit

* Alle er lettere irriterte når toget endelig kommer. Alle vil ha plass, og knuffer og puffer seg frem til døren. De som skal AV, kommer seg nesten ikke av

* Tog fullt. Må stå i midtgangen, under armen på en 140-kg voksen, svett mann (el. evt. ledig plass, men fullt av tyggis i setet)

* Kontroll. Må vise månedskortet igjen. Selvsagt rett etter jeg endelig hadde sovnet

* Toget kjører i 30 km/timen fordi vi ligger bak et lokaltog.

* Endelig tid for å gå av. Kommer nesten ikke av pga de som skal PÅ.

* Skal gå til t-banen. Blir omtrent løpt ned av andre passasjerer allerede i rulletrappen

* Må vise månedskort for å komme ned på t-bane perrongen (3'de gang!!)

* Vente på t-bane. T-bane forsinket.

* T-bane kommer endelig, men er fullt. Kommer ikke inn dørene. Må vente på neste. Neste kanskje også forsinket.

* Neste t-bane nesten like full, men kommer inn. Problemet er å komme seg ut. Må dra meg sidelengs ut gjennom "sild i tønne". Bare flaks at jeg har vesken over skulderen når jeg kommer ut

* Snart fremme, nå. Bare den lange rulletrappen opp, og så noen skritt.

* RULLETRAPPEN STÅR!!!

...og når det gjelder hjemveien, er det bare å begynne å lese fra bunnen av. Lenge leve NSB og kollektiv-trafikken.

Men arbeidsdagen, da? :o

Det var jo den du sa du skulle skrive om... :ler:

Skrevet

Ok, formulerte meg litt feil der. En vanlig start og slutt på en arbeidsdag, kanskje... Ingen sympati å få her? Bare kommentarer som hører til i avsporingstråden? :ler:

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg støtter deg!!! Tar også toget til og fra jobb hver dag, og er helt avhengig av NSB for å komme meg til og fra. Jeg er dog litt heldigere enn deg, trenger ikke transport videre med t-banen.

Hender jeg kommer på jobben og er nokså sint ja, i tillegg til alle de gangene jeg kommer for sent.....

Det verste er nesten at sånn har det "alltid" vært. Har i løpet av de siste 20 årene pendlet i perioder på samme strekning som jeg gjør nå - og det blir ikke bedre.

Egentlig er det en fin strekning å ta toget hver dag, en liten halvtime til en bok/en avis/soving til å fra jobb er ikke å forakte. Mye bedre enn bil i rushtiden. "Alle" er jo også enige om hvor miljøvennlig etc. det er å ta toget, så jeg kan ikke fatte og begripe at de ikke får det til.

jaja - prøver å ikke irritere meg altfor mye over det, men det har blitt en del hissige e-poster til NSB i det siste halvåret. (som om det hjelper....)

Skrevet

Det verste er nesten at sånn har det "alltid" vært. Har i løpet av de siste 20 årene pendlet i perioder på samme strekning som jeg gjør nå - og det blir ikke bedre.

Nei, det har blitt verre. Og prisene stiger og stiger og stiger.....

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg irriterer meg grenseløst over at man må vise mnd. kort på visse store stasjoner FØR man går på toget. Jeg har mnd kort bla for å SLIPPE billettstyr, og så må jeg grave det frem fra laaangt nedi veske og lommebok hver gang. Er jo like langt, da!

..men så skal det ikke så mye til for å hisse oppm meg da! :ler:

Gjest Madison ikke innlog.
Skrevet

*kremte*

hvem skal da sjekke mnd kortet ditt du siste..?

kond har ikke sjans i verden å sjekke alle i rushen.. er en grunn til at det settes inn ekstra.. ikke for å være "dust" mot kunder det..

Ja nsb kan bli bedre..og sporveien må bli bedre..

men har noen egentlig forlag til hvordan? tror ikke det nei..aldri hørt om noen..

kollektiv transport får og unødvendig mye kjeft.. ting som skjer er ikke alltid "deres feil"..

strømstans f.kes.. fatter ikke at noen gidder å hisse seg opper det. Bruke energi på det.. sånt skjer.. ikke noe noen gjør for å være drittsekk mot kunden..

eller at man ser billetten 2 ganger..uffameg.. finnes ikke værre ting..?!

(er forresten veldig godt gjort å sove som en stein på et fullt svett tog på under 10 min...)

Blir litt(veldig) provosert "andre veien" her..

klart man blir oppgitt over forsinkelser og slikt, de fleste gjør det når det skjer ofte.

men hvor reiser dere egentlig.. ting HAR blitt bedre...

At folk er utrolig utålmodige og livredde for ikke å få sitteplass, er vel kundens egen feil.. kan da ikke skylde på nsb og sporveien at folk går bananas..(for det GJØR de ofte..)

Dette VET jeg.....-nemlig-

:D

Gjest Poirot
Skrevet
*kremte*

hvem skal da sjekke mnd kortet ditt du siste..?

kond har ikke sjans i verden å sjekke alle i rushen.. er en grunn til at det settes inn ekstra.. ikke for å være "dust" mot kunder det..

Er det ikke derfor de har egne vogner for folk med mnd kort??

Skrevet

Jeg slipper heldigvis toget nå, men tidligere opplevde jeg det samme.

Tror ikke at det var en eneste dag at toget kom til "avtalt tid".

De siste årene har jeg tatt bussen. Samme greia der... alltid minst 15 minutter forsinka.

Ettersom prisen har gått opp og jeg bruker 1/3 av tiden med bil, så har jeg sluttet å ta bussen jeg. Miljø får være miljø.. jeg tar bilen. Det er ikke mange kronene dette koster ekstra heller og det er verd hver krone. Jeg kan dra hjemmefra senere og kommer meg hjem på et blunk, kan stoppe i butikken, slipper å tenke på å rekke bussen hjem osv.

Om det hadde vært billigere og raskere, så hadde jeg nok brukt bussen de fleste dagenel.

Skrevet

For meg er det rimeligere å kjøre med min egen bil til byen, parkere og betale for det, og kjøre hjem igjen - enn å reise kollektivt.

Jeg bor midt i et av Sporveiens knutepunkter og har ikke månedskort.

Skal man forlange at folk skal bruke kollektivtrafikk, må man levere godsakene - sånn er det bare.

Hadde du ikke klaget hvis du hadde kjøpt et par sko med hæl bare på en av skoene? Eller en genser som rakner ved førstegangsbruk? Nei, selvsagt, du hadde ikke funnet deg i det. Det hjelper ikke når du kjøper samme genser for femte gang at den ikke rakner så mye som første gang. Men når du ikke har andre gensere å kjøpe, da blir du forbanna! Sånn er det bare.

Man burde satse vesentlig mer på kollektivtrafikken her i landet og her i byen (Oslo) - så kanksje folk bruker den også, og vi sparer miljøet for vestentlig forurensing. Jeg er pro-kollektivtrafikk. Likevel bruker jeg nesten bare bil. For det blir billigere for meg. Hadde billettene kostet halve prisen, hadde det ikke vært spørsmål.

Hva gjør man i Oslo - jo man legger ned det rimeligst og mest miljøvennlige vi har, som betyr at de som bor på Kjelsås i hvert fall må bruke bil, og bor enda mer usentralt i forhold til Oslo sentrum enn de som bor på Skedsmokorset.

Jeg synes det er på tide at folk blir forbanna jeg! Og forlanger å få det de faktisk har kjøpt og betalt. Og synes at flere skulle klage og flere skulle skrike og at de som er ansvarlige skulle bli stilt mer til veggs. At det er bedre nå, er tøv! For det første er det ikke det. For det andre - i hvilken annen sammenheng er det godt nok? Og hvor ellers er kundene så fromme at de finner seg i nesten-løsninger.

Bare å kjøpe trikker og tog som ikke funker når det er minus 10 og litt snø? Hallo? Hva er det for noe da? Vi bor i Norge! Og er nordmenn som finner oss i alt for mye.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja ting kan bli bedre, det kan det alltid..

Men det er litt rart da..for man har faktisk mange kunder som er VELDIG fornøyd..og som sier det..

Er de helt syke kanskje? :ler:

nei kunne vært mye værre, er vel heller det.

Pris kan vi diskutere i det uendelige. JA det er dyrt.. men hadde det vært billigere, så ville nok tilbudet vært enda dårligere..

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Prisnivået i Norge er høyt, ergo er det det for kollektivtrafikk også. Det er naturlig. Problemet oppstår når det faktisk blir billigere å bruke bil enn å bruke kollektivtrafikken. Hvis det da i tillegg er sånn at man ikke kan stole på kollektivtilbudet (må regne med at det er forsinkelser) og det er tildels direkte ubehagelig å bruke det (altfor fullt), ja da foretrekker de fleste av oss selvsagt bilen. Hvis vi har den muligheten da.....

Jeg har ikke bil - ergo må jeg bruke NSB til og fra jobb. I perioder går det greit (får stort sett sitte, toget er kun mellom 5-10 minutter forsinket) men så kommer det lange perioder hvor det er mye lengre forsinkelser og stort sett masse rot. Alle forstår at det kan oppstå komplikasjoner som er helt utenfor NSBs kontroll til tider (jfr. brannen på Sjursøya tidligere i vinter). Da kan man og være litt overbærende i forhold til forsinkelser og annet ubehag. Problemet oppstår når man må REGNE MED at det er forsinkelser. Når jeg går fra jobb for å rekke toget, så er jeg alltid forberedt på forsinkelser. Og altfor ofte har jeg rett....

Det verste er vel egentlig at man venner seg til det. Jeg er enig med Tusenfryd i at vi burde protestert mye mer. Men, hvem orker det over tid? Jeg gjør det dessverre ikke, bl.a. fordi jeg føler at NSB stjeler altfor mye av tiden min som det er. Hvis jeg i tillegg skal bruke tid på telefoner/e-poster til NSB OG den enorme irritasjonen som følger med, ja da blir det ikke mye tid igjen til andre ting:-)

Skrevet

Nå er jeg heldigvis ikke avhengig av tog i hverdagen, for jeg er enig i at jeg var litt oppgitt i vinter når nærtoga stoppa fordi det var kommet snø på linjene....

Men T-banen, at den kan være forsinka er sant, men herrejemini, den går jo så ofte at det er sjelden man trenger å stå lenge å vente der selv om både en og to baner er forsinket! Ihvertfall dersom vi snakker om de mest traffikerte tidene altså rushen!

Jeg tar T-bane til og fra jobb hver dag, og jeg må bare få si det, at klart ting kunne vært bedre, ting kan alltid være bedre! men jeg har sjeldent vært nødt til å vente mer en 15 min på en bane, og da synes jeg ikke jeg har noe å klage over!

Prisene på ett mnd kort innen oslo synes jeg er laaaaangt i fra dyre! Herregud, det koster meg ca 13 kroner dersom jeg KUN kjører til og fra jobb + drar til byn i helga! Jeg synes overhode ikke det er uforskammet mye penger jeg. Dessuten så kan jeg dra akkurat når det passer meg, for jeg VET at jeg ikke trenger å vente mer en maks 15 min til det kommer en bane! På kvelden er det litt sjeldener, da kanskje jeg må vente en halvtime, men frem til klokka er halv ett, så kommer jeg meg hjem også for 13,-

Jeg bodde i Tromsø en stund, der var jeg også avhengig av å kjøre kollektivt for å komme meg til og fra jobb hver dag. For det første så måtte jeg stå ute å vente i uværet... det gikk stort sett buss hver halvtime i rushen, og kanskje en gang i timen ellers, til klokka åtte eller ni... Bussen var så godt som alltid forsinka. Og dette var bare innenfor øya. Mndskort kosta 780,- tror jeg? altså mer en mndskort i oslo koster, og i tillegg var tilbudet betraktelig mindre.

Allikevel så har jeg aldri hørt noen klage så mye over kollektivtrafikken så mye som akkurat i oslo! :roll:

Har også bodd andre steder "litt utenfor" storbyene, hvor det både koster mer og er dårligere tilbud, men hvor det er langt mindre syting en i oslo!

Og dersom det er så skrekkelig dårlig tilbud, og vi er så skrekkelig missfornøyde, hva kommer det da av at banen min er stappfull omtrent alle baner mellom kl halv åtte og halv ni? og mellom halv fire og halv fem?

Synes oslo sporveier er helt ok jeg! Hadde selvsagt ikke sagt nei dersom det kom tilbud som "natt t-baner" eller at det ble billigere, eller at de plutselig hadde penger til å kjøre enda flere vogner på togene slik at man alltid fikk sitte etc. men klage synes jeg ikke jeg kan.

Skrevet

Jeg tar tog og tbane for å komme meg til jobben. Som regel går det greit, men det er i perioder veldig slitsomt. Ihvertfall når man MÅ rekke en tbane slik at man rekker toget. Om man ikke rekket toget er det "bare" 30 minutter til neste. Og det stresser nesten livet av meg, for jeg har to hunder hjem som venter på tisseturen sin og de liker ikke at mor kommer 1/2 time senere ..... Så man blir veldig avhengig av klokka. ( ihvertfall blir jeg det ) og i tillegg så blir humøret på bånn når tog er innstilt/forsinka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...