Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg drikker sjelden, dermed er det en stor selvfølge at hvis jeg ikke er med kjæreste, venner og bekjente på fest uten å drikke, så er jeg sjåføren deres. Selv om de sier at jeg ikke trenger å kjøre (dette er nok bare noe mange av dem sier), så føler jeg at jeg må. Men jeg kjører ikke alltid, har oftere sagt nei nå enn tidligere. Når det er helg har jeg mye som bør gjøres i leiligheten. Passer på at det ser ok ut der, og at det ikke hoper seg opp med skittentøy f.eks. Bortsett fra det, hender det jeg møter en venninne eller to på kafè litt utpå kvelden, er ute på shopping, går eller jogger en tur, slapper av foran tv eller med en bok. Når jeg ikke skal noe "viktigere" enn det, er det forventet at jeg kjører. Jeg får ikke slappet av helt og får ikke så mye ut av tiden som jeg ønsker. Jeg vil velge når jeg skal gjøre ting, ikke måtte skynde meg eller utsette noe, fordi jeg "må" kjøre hit og dit. Jeg kjører gjerne en gang i blant. Bare hyggelig å stille opp, andre stiller opp for meg og. Men da blir det spurt en stund i forveien, så man vet ca klokkeslett og sånt. Det er av og til litt sånn at jeg nesten vil ta meg noen øl eller et glass vin, for å kunne si "nei, jeg har drukket litt" hvis noen spør om skyss. Mine nærmeste venner maser ikke eller blir misfornøyde når jeg sier nei til å kjøre, men jeg merker at en kamerat av kjæresten min reagerer på det. Han kjører så og si aldri når det er fest et sted, men drikker alltid. Det mest ille er at han virker minst takknemlig og. Skulle liksom bare mangle at ikke jeg kjører, jeg som bare sitter hjemme og sturer uansett liksom... Opp sent på natten må man av og til og, ut og kjøre i høstmørket... Jeg kan igrunn takke meg selv. Jeg har jo et valg... Men jeg er veldig lite flink til å si nei. Så det jeg lurer på er hva jeg kan si for å få folk til å forstå. Helga er min fritid og, selv om jeg driver med "kjedligere" aktiviteter og er kjørbar!
Antoinette Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 I alle dager du er jo ikke en gratis taxisentral?? Ingen tvil om at du blir utnyttet av vennene dine. Synes ikke du skal gjøre dette til et kjempeproblem, bare si at du ikke har mulighet til å hente/bringe og minn dem på at de kan ta taxi.
Fibi Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Hva er det vennene dine må forstå? Du skriver at de sier du ikke trenger å kjøre, mener du at du tilbyr deg? For meg høres det ut som at de forstår godt at du ikke vil kjøre hele tiden, og det skulle bare mangle. Hvis de ringer deg hver helg kun for å be deg om å være sjåfør skjønner jeg at det er irriterende. Men det er du som må sette grenser. Når det gjelder kameraten til kjæresten din tror jeg jeg bare ville oversett ham/ikke brydd meg. Det virker mer som om problemet ditt er dårlig samvittighet, og det skal du selvfølgelig ikke ha. Det er typisk kvinner å ha dårlig samvittighet for den minste ting. Jeg har desverre ikke noen råd om hvordan du kan bli kvitt den, men det har sikkert andre kloke sjeler her inne. Endret 24. oktober 2007 av Fibi
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Hallå, Fibi: "Selv om de sier at jeg ikke trenger å kjøre (dette er nok bare noe mange av dem sier), så føler jeg at jeg må." Jeg har ikke problemer med å skjønner deg, det tror jeg ikke vennene dine har heller, så lenge du sier ifra på en grei måte. Siden du stadig kjører dem, tror vel de at du vil det!
Gjest Liker ikke syting Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg drikker sjelden, dermed er det en stor selvfølge at hvis jeg ikke er med kjæreste, venner og bekjente på fest uten å drikke, så er jeg sjåføren deres. Selv om de sier at jeg ikke trenger å kjøre (dette er nok bare noe mange av dem sier), så føler jeg at jeg må. Men jeg kjører ikke alltid, har oftere sagt nei nå enn tidligere. Mine nærmeste venner maser ikke eller blir misfornøyde når jeg sier nei til å kjøre, men jeg merker at en kamerat av kjæresten min reagerer på det. Jeg kan igrunn takke meg selv. Jeg har jo et valg... Men jeg er veldig lite flink til å si nei. Hva er egentlig problemet her? Du motsier deg selv med at venner ikke maser, men du må kjøre kjæreste, venner og bekjente? Er det denne kameraten som er problemet da? Du sier jo også at de ikke engang forventer det, du syns bare selv at du må... Kom med et reelt problem i det minste hvis du skal ha sympati..
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Når du selv er med og kjører likevel synes jeg det kanskje er naturlig å ta med de som skal samme vei. Men at du skal sitte klar ved telefonen og holde deg i kjørbar (= våken og påkledd i tillegg til edru) tilstand når du ikke selv er med på arrangement er alt for mye for langt. Det er rett og slett frekt. Det er også frekt å forvente at du skal kjøre om Hutaheiti bare fordi du f.eks. har hentet kjæresten. Har du overtatt rollen til foreldrene deres slik at det bare er å ringe? Du må si nei - klart og tydelig nei - til taxivirksomhet fra nå av.
aline Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Så det jeg lurer på er hva jeg kan si for å få folk til å forstå. Helga er min fritid og, selv om jeg driver med "kjedligere" aktiviteter og er kjørbar! vel, det jeg synes du bør si, til det som(du føler) forventer at du er sjåfør også når du ikke skal være med på festen selv, er følgende: "Helga er min fritid og, selv om jeg driver med "kjedligere" aktiviteter og er kjørbar!" Si ifra, og etter det, sier svarer du "sorry, passer ikke!" når det ikke passer deg, og gjør det når du synes det er helt ok. KJenner igjen den med å ha vanskelig for å si nei, men det er faktisk noe du må jobbe med med deg selv, du lar andre være mot deg som du selv vil, og du lar dem utnytte deg, ta ansvar for å endre det hos deg selv.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 Hva er det vennene dine må forstå? Du skriver at de sier du ikke trenger å kjøre, mener du at du tilbyr deg? Jeg tilbyr ikke nei. De spør, og slenger på "du trenger ikke altså" eller "bare si nei", men det vises på mange at de ikke mener det. Jeg vil de skal forstå at jeg har ting å gjøre, selv om jeg ikke har viktige avtaler, og alt jeg gjør egentlig ikke trenger å bli gjort på et spesielt tidspunkt. Hva er egentlig problemet her? Du motsier deg selv med at venner ikke maser, men du må kjøre kjæreste, venner og bekjente? Kom med et reelt problem i det minste hvis du skal ha sympati.. Jeg skrev at mine nærmeste venner skjønner situasjonen bedre, enn andre venner og kjente. Jeg vil ikke ha sympati, men tips til hvordan jeg kan lære å si mer nei, og tenke mer på meg selv og hva jeg vil. Jeg vet at jeg må sette grenser. Som jeg skrev så har jeg jo et valg, men det er vanskelig å si nei. Må bli flinkere til å si nei uten å få dårlig samvittighet. Akkurat det er grunnen til at jeg skrev første innlegg. Og ja Blondie65... Å kjøre omveier for å kjøre hjem flere, er ikke særlig ønskelig når jeg avtalt skal hente noen. Men så er det den samvittigheten da. Jeg skal hente èn eller to, også står det to til der og fryser og snakker om at å vente på taxi kan ta oppmot en time osv, og derfor ber om at jeg kan kjøre de til "hutaheiti"...
LilleBille Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg skjønner problemet - og det å være dumsnill slår ofte hardt tilbake - da en del ikke tar fem øre for å utnytte at det er vanskelig å si nei. Ofte ser de på det som en billig måte å komme hjem på også. Så om de ikke betaler av seg selv - kan du jo si at "en taxit koster x-antall kroner for denne turen - nå har dere jo spart ventingen - men jeg regner med at dere betaler det samme som taxien ville kostet". Jeg kjører ofte på fest osv. Og tar da selvfølgelig med meg folk på veien til. Hjem får de sitte på - om de drar NÅR JEG VIL - men jeg kjører ikke land og strand rundt. Klart man stiller opp i krisetilfeller for venner og kjører dem - selv om man ikke skal - men det bør ikke misbrukes. Det eneste du kan gjøre er å være tøffere - si at du ikke kan/ikke orker. Evt. kreve betaling - for at de skal sjønne at de ikke skal utnytte deg. Og prøve å innse at det ikke er noen som helst grunn til at du skal ha dårlig samvittighet for at du ikke kjører folk.
aline Skrevet 24. oktober 2007 #10 Skrevet 24. oktober 2007 hvor viktig er det at disse andre, perifere, bekjente/vennene ikke synes du er teit? Jeg mener, så lenge du trosser deg selv og gjør dem til lags, vil de mest sannsynelig ikke tenke på deg i det hele tatt, det er vel ikke sånn at de forguder deg og er din beste venn siden du gidder kjøre dem? betaler de deg eller tilbyr de seg å betale deg for å kjøre deg utti huttiheita? du sier de ikke virker særlig takknemlige heller, hvorfor i alle dager bryr du deg da? Hvorfor er det viktig at ingen har noe å si som kan være i øyeblikket negativt?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Hvis det er ett menneske som blir sur på deg fordi du ikke vil kjøre, har du ikke et problem.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2007 #12 Skrevet 24. oktober 2007 Og ja Blondie65... Å kjøre omveier for å kjøre hjem flere, er ikke særlig ønskelig når jeg avtalt skal hente noen. Men så er det den samvittigheten da. Jeg skal hente èn eller to, også står det to til der og fryser og snakker om at å vente på taxi kan ta oppmot en time osv, og derfor ber om at jeg kan kjøre de til "hutaheiti"... Men jeg synes du skal slutte å kjøre på kvelden jeg. Det er ikke ditt problem at folk må vente på taxi og at det er vinter i Norge på denne tiden. Det er selvsagt snilt av deg å AV OG TIL gjøre deg umaken, men helt feil å bli brukt som du gjør. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke driver lokal-taxi, du skal kunne si nei med god samvittighet. Jeg kunne aldri funnet på en gang å ringe til en venninne med bil for å høre om hun kunne tenke seg å hente meg på et arrangement som hun ikke var på selv. Jeg forstår faktisk ikke logikken. Når du er ute og kjører kan jeg forstå at det er vanskelig å si nei til de som fryser, men jeg forstår ikke hvorfor du er ute på veien i første omgang i det hele tatt. Unntaket må være kjæresten din, en sjelden gang. Men selv her forstår jeg ikke at det skal være en selvfølge å bli hentet samt at man kjører halve natten for å være sikker på at halve bygden kommer hjem. Det er forskjell på å ønske kjæresten sin trygt og hel og tørr hjem mot å være gratis sjåfør for resten av gjenget. Når jeg er ute eller på besøk hos noen er det mitt eget problem og ansvar å komme meg hjem. Er det noen der med bil som jeg vet skal i min retning kan jeg selvsagt spørre.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #13 Skrevet 24. oktober 2007 Enten har du ikke ordlagt deg godt, eller så skjønner jeg bare ikke problemet. Det blir litt sånn,"han sier han elsker meg, men han mener det nok ikke, hva skal jeg gjøre?" Eller, "alle mine venner syns det er greit at jeg er vegetarianer, men en kamerat av kjæresten min reagerer litt på det" Hva vil du vi skal si egentlig? Stakkars deg! Du blir utnyttet! Dropp disse vennene og finn deg en kjæreste som kan stå opp for deg og si fra!.....
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #14 Skrevet 24. oktober 2007 Og til Blondie65, kunne du virkelig ikke finne på å ringe en venn å spørre om han har mulighet til å kjøre eller hente deg et sted? Hvis det er frekt så er jeg selveste frøken frekk tror jeg... Jeg er glad jeg har venner jeg kan ringe når jeg står et eller annet sted og ikke kommer meg hjem... (og, nei, selvfølgelig ikke hver helg)
aline Skrevet 24. oktober 2007 #15 Skrevet 24. oktober 2007 Og til Blondie65, kunne du virkelig ikke finne på å ringe en venn å spørre om han har mulighet til å kjøre eller hente deg et sted? Hvis det er frekt så er jeg selveste frøken frekk tror jeg... Jeg er glad jeg har venner jeg kan ringe når jeg står et eller annet sted og ikke kommer meg hjem... (og, nei, selvfølgelig ikke hver helg) ikke at jeg er Blondie65, men jeg kunne faktisk aldri funnet på å ringe en venn å spørre om å bli hentet pga at jeg hadde valgt å dra på en fest jeg ikke visste måter å komme meg hjem på. Om jeg blir syk eller trenger skyss pga ting jeg aldri kunne ha forutsett, så har jeg venner jeg kunne ringt og ville ringt dersom det ikke fantes andre måter å komme meg hjem på (ville prøvd taxi og alt annet først), men ikke etter en fest, midt på natta, aldri. skal jeg på fest, sørger jeg for at jeg vet måter å komme meg hjem på etterpå, ellers drar jeg ikke rett og slett.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #16 Skrevet 24. oktober 2007 Bestevenninna mi og jeg ringer hverandre rett som det er og spør om den andre kan kjøre/hente. Noen hganger kan man og andre ganger ikke. Synes det er godt å ha noen å spørre, vi. Vi gjør det selvsagt bare hvis vi kan og ingen av oss er redde for å si nei.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2007 #17 Skrevet 24. oktober 2007 Og til Blondie65, kunne du virkelig ikke finne på å ringe en venn å spørre om han har mulighet til å kjøre eller hente deg et sted? Hvis det er frekt så er jeg selveste frøken frekk tror jeg... Jeg er glad jeg har venner jeg kan ringe når jeg står et eller annet sted og ikke kommer meg hjem... (og, nei, selvfølgelig ikke hver helg) Nei det kunne ikke ramlet meg inn å ringe venner midt på natten og snøvlet over telefonen om at jeg måtte ha transport hjem. Nå hører det med til historien at jeg ikke har bil og er vant til at skal man fra A til B og retur så må dette planlegges mhp. offentlig kommunikasjon som buss og taxi - inkludert hvordan man kommer til busstopp og når siste buss går hjem. Det hender også selvsagt at jeg spør venner med bil om de kunne tenke seg en tur på IKEA, men da er dette planlagt på forhånd slik at ingen sitter og stirrer i veggen i gru for at jeg skal ringe akkurat denne lørdagen.
aline Skrevet 24. oktober 2007 #18 Skrevet 24. oktober 2007 Nå hører det med til historien at jeg ikke har bil og er vant til at skal man fra A til B og retur så må dette planlegges mhp. offentlig kommunikasjon som buss og taxi - inkludert hvordan man kommer til busstopp og når siste buss går hjem. Det hender også selvsagt at jeg spør venner med bil om de kunne tenke seg en tur på IKEA, men da er dette planlagt på forhånd slik at ingen sitter og stirrer i veggen i gru for at jeg skal ringe akkurat denne lørdagen. da kan det nok ha noe det tror jeg, for jeg har heller ikke bil og er vant til å planlegge når jeg skal noe. Om jeg trenger skyss er dette noe jeg sørger for i forkant og det av folk som skal dit selv uansett, ellers løser jeg det på andre måter.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #19 Skrevet 24. oktober 2007 Nei det kunne ikke ramlet meg inn å ringe venner midt på natten og snøvlet over telefonen om at jeg måtte ha transport hjem. Hvem sa noe om å ringe midt på natta og snøvle? Du snakker om å legge det verste i det. Jeg snakker om å be om en vennetjeneste. Regner med at du aldri spør venner om barnepass, hjelp til flytting, dugnad på huset osv heller da.... Du kan jo bare ringe en barnepasstjeneste/flyttebyrå/maler....
Nabodama Skrevet 24. oktober 2007 #20 Skrevet 24. oktober 2007 Hvem sa noe om å ringe midt på natta og snøvle? Du snakker om å legge det verste i det. Jeg snakker om å be om en vennetjeneste. Regner med at du aldri spør venner om barnepass, hjelp til flytting, dugnad på huset osv heller da.... Du kan jo bare ringe en barnepasstjeneste/flyttebyrå/maler.... Er det en vennetjeneste, så går det begge veier, det er hver sin tur til å stille opp. Da er det noe annet enn det trådstarter beskriver, for hun blir jo aldri kjørt eller hentet. Hun har ikke behov for det. Og da er det ikke ok å bli ringt til i tide og utide for å be henne om å kjøre eller hente. De får heller bytte på å kjøre, de som trenger tjenesten. Ellers er jeg lik Blondie65 og Aline på dette punktet. skal jeg noe sted, planlegger jeg også transporten. Har ikke for vane å ringe venner for å be dem hente eller kjøre meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå