Gå til innhold

P-piller til hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det av en eller annen merkelig grunn ikke er mulig å kastrere hunder i Norge, finnes p-piller eller sp som alt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hundeeier
Skrevet

Har du spurt veterinæren din??

Det finnes veterinærer som steriliserer hunder, og det er langt å anbefale fremfor regelmessigbruk av sprøyter som hindrer løpetid.

Skrevet

Såvidt jeg vet finnes ikke p-piller til hund, men det finnes p-sprøyte. Som innlegg over her, vil jeg også fraråde bruk av slikt da det (i hvertfall før) var stor kreftfare forbundet med slikt. Jeg kjenner to tipser som fikk kreft og måtte avlives etter bruk av p-sprøyte.

Skrevet
Såvidt jeg vet finnes ikke p-piller til hund, men det finnes p-sprøyte. Som innlegg over her, vil jeg også fraråde bruk av slikt da det (i hvertfall før) var stor kreftfare forbundet med slikt. Jeg kjenner to tipser som fikk kreft og måtte avlives etter bruk av p-sprøyte.

Ikke dermed sagt at det er noen som helst sammenheng.

Skrevet

Jeg tror ikke prevensjonspiller til hunder er å anbefale, da det er svært kreftframkallende. Det er nok bedre å bare holde henne unna hanhunder, eller evt kle på henne noe mens hun er inne sammen med hanhunden, og at han i tillegg bruker f.eks markørtruse.

Skrevet

Vel kunne godt tenke meg å slippe blodsøl i huset når tispa har løpetid. Eller er det faktisk en smal sak å få sterilisert hunden?

Skrevet
Ikke dermed sagt at det er noen som helst sammenheng.

Men sammenheng har det. det gir økt risiko for livmorbetennelse, kreft og jursvulster - noe enhver vetrinær vil opplyse deg om hvis du spør.

Skrevet
Vel kunne godt tenke meg å slippe blodsøl i huset når tispa har løpetid. Eller er det faktisk en smal sak å få sterilisert hunden?

Vel, hvis du synes det er en smal sak å la bikkja gjennomgå et større kirugisk inngrep med tilhørende narkose bare for din egen bekvemmelighet så er det sikkert det...

Skrevet

Du kan jo kjøpe en slik "bleie"-anordning som du fester på tispa med et bind i. Så slipper du blodsøl på gulvet.

Ellers er jeg enig med Frey ang. kirurgisk inngrep.

Skrevet
Vel, hvis du synes det er en smal sak å la bikkja gjennomgå et større kirugisk inngrep med tilhørende narkose bare for din egen bekvemmelighet så er det sikkert det...

Med tanke på at det faktisk elimenerer risikoen for brystkreft, livmor-, livmorhals- og eggstokk-kreft, livsfarlig betennelse av livmoren for å nevne noe, så er det faktisk noe og en hver brude tenke over!!!

Skrevet
Men sammenheng har det. det gir økt risiko for livmorbetennelse, kreft og jursvulster - noe enhver vetrinær vil opplyse deg om hvis du spør.

Akkurat som hos mennesker er faktisk en slik sammenheng meget omdiskutert, men det vet jo de fleste.

Skrevet (endret)
Med tanke på at det faktisk elimenerer risikoen for brystkreft, livmor-, livmorhals- og eggstokk-kreft, livsfarlig betennelse av livmoren for å nevne noe, så er det faktisk noe og en hver brude tenke over!!!

Ja, for det er jo noe alle hunder får :klaske: Kanskje du kan komme med noen tall på hvor sannsynlig det er at slikt skjer?

Akkurat som hos mennesker er faktisk en slik sammenheng meget omdiskutert, men det vet jo de fleste.

Nå er det jo slik da at p-sprøyte for hund ikke er like godt utviklet som det er for mennesker. Det var helt andre og mye sterkere bivirkninger når de først kom for mennesker også. Det kommer nok til å bli bedre etterhvert og da vil det nok bli langt mer vanlig å bruke det også.

Edit: sammenhengen når det gjelder p-sprøyte for hund er faktisk ikke spesielt omdiskutert..

Men hvorfor ikke kjøpe seg hannhund isteden da? Så slipper dere de uønskede elementene som følger løpetid hos tisper?

Endret av Frey
Skrevet
Ja, for det er jo noe alle hunder får :klaske: Kanskje du kan komme med noen tall på hvor sannsynlig det er at slikt skjer?

Kreft er en av de vanligste årsakene til at eldre hunder blir avlivet eller dør. Studier har vist at opp imot 50% av aller hunder som blir 10 år eller eldre dør på grunn av en eller annen form for kreft.

Hentet herfra

Og som du ser her er tisper mer belastet av kreft enn hannhunder.

Som du også kan lese over er jurkreft den nest vanligste krefttypen hos hunder, jurkreft kan forebygges helt dersom tispen steriliseres før første løpetid.

Her bekreftes enda en gang at kreft som kan forebygges ved sterilisering er mest vanlig.

Ps, har snakket med den dyrlegen vi kommer til å bruke på tlf i dag og han er villig til å sterilisere tispen vår før hennes første løpetid. Noe jeg er glad for etter tidligere ha mistet et par tisper til sykdommer som kunne unngås om de var sterilisert!

Skrevet

Da vet du kanskje også at kreft gjerne er raserelatert? F eks Berner Sennen er en rase som langt oftere enn andre får kreft. Disse rasene er med på å trekke opp denne prosentsatsen.

For andre raser er det unntakstilfellene at de får kreft. Hvis du har en rase som ikke er belastet med kreft så er det ingen grunn til å la bikkja gå igjennom et slikt inngrep.

Men denne tråden handlet jo i utgangspunktet om p-pille/sprøyte. Og så lenge denne faktisk kan øke sjansen for kreft unngår man jo i alle fall dette :)

Skrevet
Da vet du kanskje også at kreft gjerne er raserelatert? F eks Berner Sennen er en rase som langt oftere enn andre får kreft. Disse rasene er med på å trekke opp denne prosentsatsen.

For andre raser er det unntakstilfellene at de får kreft. Hvis du har en rase som ikke er belastet med kreft så er det ingen grunn til å la bikkja gå igjennom et slikt inngrep.

Hvis du gidder lese artikkelen så ser at Berner Sennen slettes ikke er mest belastet og at kreft gjelder de aller fleste hunder.

Skrevet

Hvilken del a "f eks" er vanskelig og forstå? Det er faktisk velkjent blandt berner-eiere at rasen er mer disponert for kreft enn mange andre raser og det jobbes for å opprette et eget kreftregister for rasen.

I tillegg så står det (dog uten å nevne spesifikk rase) i den ene artikkelen du henviser til at "den rasemessige disposisjonen for svulster kommer klart frem"...

Skrevet

Hvis løpetid to ganger i året (= ca to uker med blødninger) høres uoverkommelig ut, ville jeg faktisk vurdert å ikke skaffe meg hund i det hele tatt. Jeg har hatt tre tisper, og det er svært begrenset med blodsøl, selv fra store leonbergere. De aller fleste tisper er flinke å holde seg rene, ellers kan du bruke tispebind. Selvsagt kan det bli grisete hvis du lar hunden få ligge i sofa eller seng, men det er enklere og mer skånsomt å lære en valp til å holde seg unna nevnte møbler enn å sette i gang med sterilisering...

Skrevet
Siden det av en eller annen merkelig grunn ikke er mulig å kastrere hunder i Norge, finnes p-piller eller sp som alt?

For å svare på spørsmålet: finnes ikke p-piller til hunder i Norge. Finnes p-sprøyte som ingen oppegående veterinærer lengre anbefaler pga stor kreftfare.

Tilfeldig eller ikke; min svigermor har hatt hunder hele livet, og brukt p-sprøyte på alle tispene (unntatt den hun har nå). 90% av de har måttet blitt avlivet pga kreft...

Hvis du virkelig vil kastrere hunden din, er det nok ikke så vanskelig selvom det ikke er lov. Har du hørt med dyrlegen? De fleste klarer å finne en medisinsk grunn...

Vi har selv kastrert tispa vår, hadde store hormonelle problemer som ga utslag i hudeksem i tillegg til innbilte svangerskap. Hudproblemene er nå borte, og en bonus er at løpetida ikke kommer.

Men ville personlig ikke kastrert en tispe kun pga løpetida. En liten tispetrusa er oftest hva som skal til. Men kan skjønne at det kan være større problemer. Vår lille hund på 5 kg måtte vi bruke vanlige newborn-bleier på fordi hun blødde så mye...(men som sagt, hun hadde en hormonelt problem)

Skrevet

Det er så vidt meg bekjent kun ulovlig å sterilisere/kasterer hannhunder i Norge, så det burde ikke være noe problem å få gjort det på en tispe.

P-sprøyte brukes kun i svært liten grad på hund, f eks på tisper som har hatt livmorbetennelse og som derfor ønsker å unngå løpetid.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Er p-sprøyte det samme som man kan bruke for å utsette løpetid hos tisper?

Vet at sprøyter som utsetter løpetid er vanlig å bruke på jakthunder i området..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...