Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 Nå er jeg vanvittig lei av alle dere trangsynte småbarnsmødre og andre mødre der ute Selvfølgelig er man glad i barnet sitt og vil det det aller beste men herreguuud våkn opp av ammetåka og kom ned på planeten jorden!! barna knuser ikk om de faller og slår seg. de dør ikke om de suttter på votten og det er sand på den de blir ikke dårlige mennesker fordi du sier nei til barna så lenge du forklarer hvorfor barn blir ikke nødvendigvis engstelige hvis dere ikke bærer de 24/7 De hater dere ikke mindre når de blir store om de får alt de har lyst på De dør ikke av litt sukker det er ikke farlig med nugatti på brødskiva det er ikke nødvendig å måtte bruke lue fast på en 7 åring fra august uansett, så lenge barnet er ute ingen barn dør eller blir syke av å bli våte på beina for så å være det i 5 min til man får skiftet De blir ikke utrygge barn av anderledes dag rytme, så lenge den er stabil og trygg De blir ikke skada for livet hvis de ikke vil ha på sseg votter fordi det er vanskelig å leke med sanden da Dere trenger ikke hisse dere opp som noen forvokste hormonepler og skjelle ut gud og hvermannsen fordi ungen deres aldri har gjort noe galt og det har selvfølgelig ikke dere heller!!! la barn være barn. slapp av kos dere slutt å gledre så j.... for alt og definitivt ingenting
venus* Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg tror ikke barn har godt av en mor som irriterer seg så mye over andre mødre
Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg tror ikke barn har godt av en mor som irriterer seg så mye over andre mødre si det til de som oppfører seg sånn.. å gud jeg blei så irritert nå. måtte få ut frustrasjonen
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 Kanskje ikke det nødvendigvis er disse mødrene du snakker om som bør jobbe litt med seg selv? Ærlig talt...
Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Kanskje ikke det nødvendigvis er disse mødrene du snakker om som bør jobbe litt med seg selv? Ærlig talt... å ja!! så jeg må jobbe med meg selv, fordi jeg kritiserer overhysteriske mødre... norge har ytringsfrihet. jeg bruker den det sier ingenting om meg annet enn at jeg synes slike mødre er irriterende... veldig irriterende.. de har en tendens til å vri og vrenge sannheten tilbake på den som stiller spørsmål ved deres adferd?? høres det kjent ut??
Gjest StockDama Skrevet 23. oktober 2007 #6 Skrevet 23. oktober 2007 Er enig med TS jeg.... er mange overhysteriske mødre som virkelig burde roe ned noen hakk. Tenk, før i tiden gikk barn på rulleskøyter UTEN hjelm og beskyttelse, barn kunne klatre i trær, sykkle, leke i sandkassa uten 100% tilsyn....de vokste nå opp de også.
jannamor Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 mener du dette?? hva har du opplevd?? herlighet
jannamor Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Er enig med TS jeg.... er mange overhysteriske mødre som virkelig burde roe ned noen hakk. Tenk, før i tiden gikk barn på rulleskøyter UTEN hjelm og beskyttelse, barn kunne klatre i trær, sykkle, leke i sandkassa uten 100% tilsyn....de vokste nå opp de også. er forsåvidt sant de har bedre helse enn dagens ungdom ofte og
foxy09 Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 litt enig med ts jeg... ehe jeg har ikke barn selv, men har jobbet mye i barnehage og på skole. e mange hysteriske foreldre der ute. ungene har godt av å klatre i trær, å renne på akebrett, å slå hull på knærene. de har godt av å gå i barnehagen uten å bli pakka full av klære, å ende opp med masse varmeutslett. men det er mange flinke flotte, fornuftige mødre også, virkelig!
Gjest Marillia Skrevet 24. oktober 2007 #10 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har møtt mange mødre (og fedre for den saks skyld) som har hatt mange rare holdninger, men jeg har enda ikke møtt en mor som gjør samtlige ting trådstarter ramser opp. Heldigvis
Susan Sto Helit Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Nå er jeg vanvittig lei av alle dere trangsynte småbarnsmødre og andre mødre der ute Selvfølgelig er man glad i barnet sitt og vil det det aller beste men herreguuud våkn opp av ammetåka og kom ned på planeten jorden!! barna knuser ikk om de faller og slår seg. de dør ikke om de suttter på votten og det er sand på den de blir ikke dårlige mennesker fordi du sier nei til barna så lenge du forklarer hvorfor barn blir ikke nødvendigvis engstelige hvis dere ikke bærer de 24/7 De hater dere ikke mindre når de blir store om de får alt de har lyst på De dør ikke av litt sukker det er ikke farlig med nugatti på brødskiva det er ikke nødvendig å måtte bruke lue fast på en 7 åring fra august uansett, så lenge barnet er ute ingen barn dør eller blir syke av å bli våte på beina for så å være det i 5 min til man får skiftet De blir ikke utrygge barn av anderledes dag rytme, så lenge den er stabil og trygg De blir ikke skada for livet hvis de ikke vil ha på sseg votter fordi det er vanskelig å leke med sanden da Dere trenger ikke hisse dere opp som noen forvokste hormonepler og skjelle ut gud og hvermannsen fordi ungen deres aldri har gjort noe galt og det har selvfølgelig ikke dere heller!!! la barn være barn. slapp av kos dere slutt å gledre så j.... for alt og definitivt ingenting Må bare si at jeg synes dette ble litt hysterisk også. Noen av disse poengene er forsåvidt bra, men andre blir bare tatt veldig ut av sammenhengen. Nei, det er ikke farlig med litt sukker, men de aller fleste barn i Norge idag får i seg altfor mye sukker, og står dermed i fare for å få dårlige tenner, bli hyperaktive eller bli overvektige, litt avhengig av gener. Jeg vil nok komme til å være restriktiv på sukker til mitt barn, fordi han er hyper nok som han er. Synes ikke automatisk at jeg er hysterisk for det! Han må gjerne løpe rundt, falle og slå seg, spise litt sand, og ta av seg votter og lue. Men da er det også min jobb som forelder å si ifra til han at han må ta på seg vottene og lua igjen, selv om han ikke vil. Og si nei til han hvis han gjør noe galt, da helst med en forklaring, hvis han ikke vet hvorfor det er galt. Og det er også min jobb å nekte han nugatti på brødskiva hver dag, selv om det er det han vil ha. Ingen har godt av et ensidig kosthold, og det finnes mye annet godt pålegg som inneholder mindre tomme kallorier enn nugatti. Mulig jeg i din definisjon er hysterisk, men jeg synes du irriterer deg over unødvendig mange detaljer rundt hvordan andre oppdrar sine barn. Er forøvrig enig i at en del unger får sydd litt vel mye puter under armene av foreldrene sine, men synes ikke alle punktene dine har noe med det å gjøre.
Gjest Helen Parr Skrevet 24. oktober 2007 #12 Skrevet 24. oktober 2007 Må bare si at jeg synes dette ble litt hysterisk også. ... Er forøvrig enig i at en del unger får sydd litt vel mye puter under armene av foreldrene sine, men synes ikke alle punktene dine har noe med det å gjøre. Jeg er veldig enig i innlegget ditt, Susan, selv om jeg har forkortet det. Mulig det er mange hysteriske foreldre der ute, men det er jammen mange slepphendte også. Jeg vet ikke hva som er verst, og man kan iallefall ikke kategorisere foreldre etter listen til trådstarter. For øvrig følte jeg meg ikke særlig truffet av poengene i listen, bortsett fra det med sukker og nugatti. Heller overhysterisk enn overvektige barn med dårlige tenner.
Gjest Marillia Skrevet 24. oktober 2007 #13 Skrevet 24. oktober 2007 For øvrig følte jeg meg ikke særlig truffet av poengene i listen, bortsett fra det med sukker og nugatti. Heller overhysterisk enn overvektige barn med dårlige tenner. Signerer denne. Jeg vet jeg er ganske streng her, men jeg har sett så alt for mange tilfeller der overforbruk av sukker (og generelt dårlig kosthold) gjør med barns vekt og tenner.
Gjest Esther Skrevet 24. oktober 2007 #14 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg skjønner poenget til TS her. Det er vel ikke slik at man har alle disse tingene i lista for å være hysterisk. Personlig har jeg 3 barn og er veldig enig med ts. De har falt ned fra trær, tryna på sykkelen, fått skrubbsår og på snart 15 år med barn har vi hatt ett armbrudd. Mine barn har vært de siste til å begynne med strømpebukse og vinterjakke i barnehagen, men er minst syke. Jeg sier ikke at jeg har oppskriften på friske og fine barn, men jeg vil gjerne si at å bekymre seg overstadig over ting man ikke kan kontrollere, det gagner ingen. Ikke den som er bekymret, og ikke den som er bekymringen. Jeg synes også at mange som blir mødre nå går så opp i materielle ting. Det er forholdsvis små avgjørelser hva slags vogn man skal ha, eller hva slags bilsete. Det er så lite fokus på samhold i familien (mulig det foregår i praksis, men det er jo omtrent ingen som snakker om det), jeg hører ofte at mødrene snakker om hvor slitne de er.. og da tenker jeg at hva trodde de, at det skulle være en dans på roser? Tidene har forandret seg. Og ikke nødvendigvis til det bedre. Jeg vet jeg kommer til å få kritikk for dette - bring it on! (PS: Nei, barna mine får ikke nugatti og søtsaker i uka. Brus er til helga og det er forskjell på hverdag og fest. Vi har ikke så mange regler, men de vi har blir praktisert. Barna er ikke perfekte, og ikke vi voksne heller.)
Caramba Skrevet 24. oktober 2007 #15 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Jeg er så lei av alle forståsegpåere som kaller mødre hysteriske uansett hva de gjør. Det må være det mest forslitte ordet her på KG. Foreldre vil stort sett bare barnas beste og gjør så godt man kan. Vi er voksne og har ansvar for denne lille skapningen vi har satt til verden. Jeg er ikke "hysterisk", men jeg bryr meg om barnet mitt og vil at han skal ha det bra. Dermed så passer jeg på kosthold, at han har på seg nok klær (blir lett forkjølet), ikke får i seg mange liter med sand når vi er ute (kan være litt tøft for magen) og at han har en stabil og god døgnrytme med nok søvn. Nugatti synes jeg er skikkelig søppelmat. Jeg fikk det aldri selv da jeg vokste opp og savnet det ikke heller. Ellers var innlegget ditt litt fullt av skrivefeil så jeg tror de andre poengene dine om hysteriske foreldre forsvant litt. Endret 24. oktober 2007 av Caramba
Jens Skrevet 24. oktober 2007 #16 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Nå er jeg vanvittig lei av alle dere trangsynte småbarnsmødre og andre mødre der ute Selvfølgelig er man glad i barnet sitt og vil det det aller beste men herreguuud våkn opp av ammetåka og kom ned på planeten jorden!! barna knuser ikk om de faller og slår seg. de dør ikke om de suttter på votten og det er sand på den de blir ikke dårlige mennesker fordi du sier nei til barna så lenge du forklarer hvorfor barn blir ikke nødvendigvis engstelige hvis dere ikke bærer de 24/7 De hater dere ikke mindre når de blir store om de får alt de har lyst på De dør ikke av litt sukker det er ikke farlig med nugatti på brødskiva det er ikke nødvendig å måtte bruke lue fast på en 7 åring fra august uansett, så lenge barnet er ute ingen barn dør eller blir syke av å bli våte på beina for så å være det i 5 min til man får skiftet De blir ikke utrygge barn av anderledes dag rytme, så lenge den er stabil og trygg De blir ikke skada for livet hvis de ikke vil ha på sseg votter fordi det er vanskelig å leke med sanden da Dere trenger ikke hisse dere opp som noen forvokste hormonepler og skjelle ut gud og hvermannsen fordi ungen deres aldri har gjort noe galt og det har selvfølgelig ikke dere heller!!! la barn være barn. slapp av kos dere slutt å gledre så j.... for alt og definitivt ingenting Dårlig dag idag??pass på at det ikke går uttover ungen din da..Det kan være svært skadelig for barnet... Endret 24. oktober 2007 av Jens
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #17 Skrevet 24. oktober 2007 Dårlig dag idag??pass på at det ikke går uttover ungen din da..Det kan være svært skadelig for barnet... Hvor har dere fått det fra at TS har barn?? Har ikke sett det stå noe sted, jeg..
Jens Skrevet 24. oktober 2007 #18 Skrevet 24. oktober 2007 Hvor har dere fått det fra at TS har barn?? Har ikke sett det stå noe sted, jeg.. Hvis TS ikke har barn, vet hun ihvertfall ikke hva hun snakker om..Da sier jeg bare, get a life.
Gjest Helen Parr Skrevet 24. oktober 2007 #19 Skrevet 24. oktober 2007 Esther. Jeg er til dels enig i det du skriver. Barneoppdragelse handler også for meg om en del av de viktige tingene du skriver om, som samhold i familien, tid med barna, ikke lange barnehagedager for små barn. Det er også av og til på sin plass å fastslå at fargen på barnevognen ikke er avgjørende for barnets fremtid, at ikke ungene har vondt av fysiske utfordringer, at det er greit med frihet under ansvar og at det skal være lov til å følge egne teorier fordi man er den som kjenner sine barn best. Det er mange (og da særlig gjester) som slenger ut av seg "uansvarlige mødre" uten at de har særlig mer kunnskap om vedkommendes foreldregjerning enn et kort innlegg i en debatt. Det er vel heller disse jeg ville kategorisere som hysteriske foreldre. Jeg har også tre barn og leter hele tiden etter den perfekte balansen mellom "hysterisk" og avslappet. Jeg befinner meg nok i den avslappede enden av skalaen, men har også mine kjepphester. Det har nok de aller fleste, på hver sine områder.
Tusenfryd Skrevet 24. oktober 2007 #20 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg ville kanskje ordlagt meg litt annerledes, men ellers nikker jeg svært gjenkjennende til ts sitt innlegg. Og svarene som kom var også ganske forutsigbare - rett i forsvar! *humrer* KG er nå KG da Ellers tror jeg generelt at vi alle er forskjellige, barna våre er forskjellige og fortjener og skal ha forskjellig behandling, oppvekst og omsorg her i livet og at de som som regel vet best er foreldrene. La oss ha respekt for det. Min unge trenger ikke ha på seg strømpebukse i 10 varmegrader, kanskje din gjør pga forkjølelse eller noe annet jeg ikke vet om. Osv osv osv...
Anbefalte innlegg