Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 jeg har gitt opp hudpleiere... de sier jo hva som helst for å få solgt en dustekrem til 700 kroner. jeg trenger noen som faktisk kan hjelpe meg med mitt kviseproblem før selvtilliten daler ytterligere. noen med erfaring fra hudlege? må man få en henvisning fra fastlegen, eller kontakter man hudlegen direkte? er det lang ventetid? noen som vet om en dyktig hudlege? mange spørsmål... håper inderlig på svar. jeg har fått sosial-angst av dette... vil ikke at folk skal se på meg, og det fæle ansiktet mitt. sukk... jeg var jo så pen før. så skjer dette i voksen alder...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Private hudleger må du vel betale for selv, men det er vel en del kortere ventetid hos dem. For å komme til en hudlege (hudavdeling/poliklinikk) som er tilknyttet sykehuset, må du ha henvisning. Jeg tror jeg ville tatt raskt kontakt med fastlegen din og fortalt problemet! Så kan evt han vurdere om han kan gjøre noe selv eller henvise deg videre. Men det er lang ventetid. 3-6 mnd kan jeg tenke meg du må vente for å få en vurdering. Her er en link som kanskje kan hjelpe. kviser Kan tenke meg fastlegen din vil prøve flere alternativer før han evt henviser deg videre! Lykke til
Saeria Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Fastlegen vil nok prøve flere alternativer. Det kjenner jeg selv godt til. Det eneste preparatet du trenger en hudlege til er roaccutan. Dette er siste ledd på behandlingsstigen og et veldig sterkt preparat med MANGE og til dels alvorlige bivirkninger. For en god del kan kremer og linimenter hjelpe. Det kommer litt an på typen kviser. Dette gjelder oftest hudormer og kviser som kommer som følge av hudormer eller sånne småkviser som avgir puss. For de som har en del av de som ligger under huden og som ikke utvikler gul tupp, men bare er full i væske eller blod, kan tablettkur med tetracykliner hjelpe. Har en ekstremt gjenstridige kviser eller et veldig alvorlig kviseproblem (kviser som er store, knudrete, gir arr etc.), kan en ha indikasjoner på roaccutan. Dette er siste utvei. Særlig forsiktig er de med å gi det til kvinner i fertil alder. Kvinner må levere graviditetstest for hver ny pakke med tabletter (1 gang i måneden) da tablettene kan gi alvorlig forsterskade dersom en er gravid. En bør også helst bruke to typer prevensjon. Kvinnens egen pluss kondom (dersom en har mannlig partner). Så ta turen til legen. Du kan i tillegg kjøpe basiron på apoteket uten resept som du kan bruke i ansiktet. Får du noe annet av legen, så hør med han/henne om du kan fortsette med basironen.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg jobber som sekretær på et privatpraktiserende hudlegekontor i Oslo. Vi har ca 6 mnd ventetid på nye pasienter. Du trenger henvisning fra fastlege, men legen har trygderefusjonsavtale, dvs. at du kun betaler for vanlig spesialistkonsultasjon, 280 kroner. Med frikort er det selvsagt gratis. Vi har mange med acneproblemer, men som nevnt ovenfor, Roaccutan brukes kun i forholdsvis ekstreme tilfeller. Mange foretrekker hudlegevurdering til acne uansett, da får de en grundig vurdering av problemet.
SnillMito Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Fastlegen vil nok prøve flere alternativer. Det kjenner jeg selv godt til. Det eneste preparatet du trenger en hudlege til er roaccutan. Dette er siste ledd på behandlingsstigen og et veldig sterkt preparat med MANGE og til dels alvorlige bivirkninger. For en god del kan kremer og linimenter hjelpe. Det kommer litt an på typen kviser. Dette gjelder oftest hudormer og kviser som kommer som følge av hudormer eller sånne småkviser som avgir puss. For de som har en del av de som ligger under huden og som ikke utvikler gul tupp, men bare er full i væske eller blod, kan tablettkur med tetracykliner hjelpe. Har en ekstremt gjenstridige kviser eller et veldig alvorlig kviseproblem (kviser som er store, knudrete, gir arr etc.), kan en ha indikasjoner på roaccutan. Dette er siste utvei. Særlig forsiktig er de med å gi det til kvinner i fertil alder. Kvinner må levere graviditetstest for hver ny pakke med tabletter (1 gang i måneden) da tablettene kan gi alvorlig forsterskade dersom en er gravid. En bør også helst bruke to typer prevensjon. Kvinnens egen pluss kondom (dersom en har mannlig partner). Så ta turen til legen. Du kan i tillegg kjøpe basiron på apoteket uten resept som du kan bruke i ansiktet. Får du noe annet av legen, så hør med han/henne om du kan fortsette med basironen. Bivirkningene på Roaccutan er sterkt overdrevet. Det er trist at det ikke gis tidligere til pasienter med store hudproblemer - det kunne økt livskvaliteten betydelig for mange.
Saeria Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Der er jeg enig med deg Mito. Mange leger er skeptisk til å i det hele tatt sende rekvisisjon til hudlege. Selv hadde jeg en lege som mente jeg godt kunne vente med å gjøre noe, for jeg var jo enda ung. (Jeg var og er 27) Alderen min er en god grunn for å gjøre noe med problemet. Jeg er enda forholdsvis ung og vil gjerne kunne gå kledd i singleter om sommeren og tusle i bikini på stranda. Bivirkningene er mange med Roaccutan, så at det ikke er et førstevalg er forståelig. Jeg mener man skal være litt varsom med bruk av roaccutan, men ikke at folk skal gå på tetracykliner i to-tre år før en tar det hele ett skritt videre. Man har da gjerne enda et år eller to med utprøving av andre midler som kremer og linimenter. Det er ille at en skal måtte vente så lenge.
Gjest ts Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 seks MÅNEDER??? men i alle dager... skulle ønske jeg visste det for seks mndr siden jeg føler ikke at fastlegen min tar meg på alvor i det hele tatt. hun sier bare "njaaa, det er ikke så veldig mye, da...". vel, det er mye for meg. det setter ned min livskvalitet drastisk. det stanser mitt sosiale liv. det har ødelagt et kjærlighetsforhold, og hindrer meg fra å begynne et nytt. jeg får nok ikke roaccutan, og alt fastlegen skriver ut, har bare gjort meg myyye verre. ødelegger min oversensitive hud fullstendig. men tusen takk for svar. skal få meg en time i april, jeg da... sukk. i mellomtiden har jeg kjøpt meg noen milde saker fra clinique. det forbedrer ingenting, men det forverrer ikke noe heller.
Saeria Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Du kan komme fort til hudlege om du har et volvat senter nær deg. Det koster mer da. Om du har fet hud, kan jeg anbefale produkter fra MD og Dermalogica. Dermalogica har små reisesett for alle hudtyper. Har du tendenser til acnebyller i fjeset er nok acne prone tingen. Er huden fet med småkviser og hudormer, så kan du prøve den for fet hud...osv. Har du tendenser til å bli blank i ansiktet er Dermalogicas oil contol lotion genial. Når det gjelder krem for huden er det viktig å gi den fukt dersom den er fet. Masse god fukt. Ikke fett. Produktene fjerner nok ikke hele problemet dersom det er omfattende, men kan bedre situasjonen litt og gi huden litt av det den trenger. Du finner masse stoff om disse produktene hvis du søker på velværeforumet. Endret 24. oktober 2007 av Saeria
Gjest ts Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 md har jeg prøvd uten hell... dermalogica har jeg ikke prøvd enda. skal bruke clinique litt, men kan vurdere derma når jeg går tom. det rare er at huden min blir fullstendig perfekt hvis jeg overhodet ikke rører den... lå syk i to uker, og dusjet ikke (grøss!), eller tok på noen kremer, eller noe. og når jeg ble frisk, var huden min helt fantastisk! men straks jeg dusjet og klinte på en krem, satte helvete igang. og nå har ikke jeg mulighet til å ligge i sengen uten dusjing bare for å få fin hud... dessverre. mener å ha hørt lignende historier før... og moren min sier at hun får kviser av å rense huden, men ingen av å bare bruke vann og fuktighetskrem. damn. er ikke noe gøy med stygg hud. føler meg så frastøtende!
Saeria Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 Kan hende du rett og slett har en veldig sensitiv hud som reagerer lett. Noen reagerer gjerne med å bli rød og tørr, andre får gjerne kviser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå