Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 bl a fraktkostnader. skulle bestille en dvdpakke hvor det ble opplyst på forsiden at shipping kom på 3 dollar. da jeg kom til kassa sto det derimot 13 dollar. dermed droppa jeg handelen, siden det ville blitt over 200 kr, og dermed toll osv. spørsmålet er, hvor finner jeg utav fraktkostnader før jeg evt bestiller? dette blir jo fryktelig tungvint, først logge inn osv, og så helt til slutt vite fraktkostnadene. og hvordan var det med bøker og toll? ingen toll, eller moms?
Antoinette Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Bestill fra Play.com, de sender gratis.
Nilma Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Når det gjelder frakt fra Amazon betaler du et "startgebyr" pr. forsendelse, deretter et mindre beløp pr. ting du bestiller. De har en side der dette står, og hva det koster til forskjellige land. Når det gjelder 200-kronersgrensen: Hvis varen i seg selv koster under 200, og det er portoen som gjør at totalsummen bikker over, er det ingen grunn til bekymring. Dessuten vil ikke 13 dollar bli over 200 kroner, det er jo ikke stort over 70 kroner. Som Antoinette sier har Play.com gratis porto, men de har dårligere utvalg enn Amazon (i hvert fall når det gjelder bøker), derfor veksler jeg mellom de to.
Nilma Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Det glemte jeg: Det er ingen toll på bøker, så det kan du bestille av hjertens lyst.
Gjest -eline- Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Hvis varen alene koster under 200 kr så er det ikke moms (merverdiavgift), men dersom varen koster over 200 kr så regner man moms av hele summen, altså varen+frakt. I tillegg må du betale fortollingsgebyr (det er vel 90 kr hvis jeg ikke husker helt feil dersom varen koster under 1000 kr). Det kan være lurt å bruke Tollvesenets omregningskurser, da det er disse de går ut fra. De blir kun oppdatert en gang i uken. Bøker er momsfritt (og ingen toll, det er kun et fåtall varer, feks klær, som er tollbelagt). Enhver nettside operere stort sett med egne kurser på frakt, så disse finner du nok ikke ut uten å må i kassa. Mer om dette finner du på toll.no
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 takk for svar folkens! dvdpakken kosta 175 kr, så da er det vel bare å bestille i vei. så det er sånn det er altså; så lenge varen koster mindre enn 200 kr trenger jeg ikke tenke på toll osv. har bestilt fra play.com før, men i dette tilfellet var de dyrere. tenåringen skal ha heroes... men altså, amazon, er det et slags ebay?! det kommer jo opp ørten selgere! det står at dvdpakken er ny, så vi må vel bare ta sjansen.
Anglofil Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Amazon er både slik som ebay, det vil si at man kan kjøpe brukt (eller nytt) fra selgere eller så kan bestille nytt fra amazon, som fungerer som en hvilken som helst annen nettbutikk. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå