estrella Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg har bestemt meg for å bli au pair et år etter vg2. Så tar jeg studiespesialiserendes påbygg når jeg kommer hjem igjen. Men jeg lurer på litt, og skulle se om dere kanskje visste litt? Jeg vet du kan melde deg inn i f.eks STS, men da du være ferdig med vg skole og ha lappen. Jeg har verken lappen eller er ferdig med vg skole når jeg skal være au pair, og jeg har sett litt rundt på nettet(har og meldt meg inn på ei side), men siden jeg ikke melder meg inn i noen organisasjon så bør jeg jo forholde meg til noen regler!? -Det er vel lurt og sette opp en kontrakt sammen med den familien, om hva som er mitt ansvar og hva som er dems sitt ansvar, hvor mye penger jeg skal få pr uke e/ pr mnd, hva jeg har lov til å gjøre osv.. ? -Jeg leste at her i Norge skal en au pair få minst 3000 kr i mnd, er det vanligt over alt i andre land og? Kan jeg forlange å få 3000 kr i mnd, eller må jeg forholde meg til det de sier? -Du skal som au pair få eget privat rom og vanligvis bad og, og familien betaler mat? -Fridager: leste at gjennom sts så får du 1 helg i mnd fri og en dag i uken? -Jobber ca. 40 timer i uken-hvor du tar deg av barnet/barna, og litt husarbeid, det høres vel "normalt" ut? Så er det litt andre ting: -Trenger jeg visum for å være i landet så lenge, er det mitt ansvar å fikse eller familien? -Jeg eller familien som betaler flyreisen? Etter au pair året mitt: -Da skal jeg jo begynne på skole igjen. Nå bor jeg i Bergen, men jeg flytter hjem igjen til Sandnes, så da må jeg jo søke meg inn på skole der. Skal jeg si ifra til de som har med skolegreiene i rogaland og gjøre, eller skal jeg bare søke meg inn helt vanlig når den tid kommer(skifter jo adressen tilbake til Rogaland i mellomtiden) ?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har bestemt meg for å bli au pair et år etter vg2. Så tar jeg studiespesialiserendes påbygg når jeg kommer hjem igjen. Men jeg lurer på litt, og skulle se om dere kanskje visste litt? Jeg vet du kan melde deg inn i f.eks STS, men da du være ferdig med vg skole og ha lappen. Jeg har verken lappen eller er ferdig med vg skole når jeg skal være au pair, og jeg har sett litt rundt på nettet(har og meldt meg inn på ei side), men siden jeg ikke melder meg inn i noen organisasjon så bør jeg jo forholde meg til noen regler!? -Det er vel lurt og sette opp en kontrakt sammen med den familien, om hva som er mitt ansvar og hva som er dems sitt ansvar, hvor mye penger jeg skal få pr uke e/ pr mnd, hva jeg har lov til å gjøre osv.. ? -Jeg leste at her i Norge skal en au pair få minst 3000 kr i mnd, er det vanligt over alt i andre land og? Kan jeg forlange å få 3000 kr i mnd, eller må jeg forholde meg til det de sier? -Du skal som au pair få eget privat rom og vanligvis bad og, og familien betaler mat? -Fridager: leste at gjennom sts så får du 1 helg i mnd fri og en dag i uken? -Jobber ca. 40 timer i uken-hvor du tar deg av barnet/barna, og litt husarbeid, det høres vel "normalt" ut? Så er det litt andre ting: -Trenger jeg visum for å være i landet så lenge, er det mitt ansvar å fikse eller familien? -Jeg eller familien som betaler flyreisen? Hvilket land har du tenkt deg til? Det er sikkert mulig å få jobb som au-pair i mange europeiske land uten førerkort, men muligens vanskeligere i USA. Jeg vil absolutt anbefale deg å reise gjennom et byrå. Da står du mye sterkere om du skulle få noe problemer. I tillegg er systemet i landet ofte veldig forskjellig fra i Norge. Man må ordne sykeforsikring, f.eks, og slike ting er det fint å få hjelp til. bare det å vite alt som må ordnes er en stor hjelp. Som au-pair bor du i en famile, og de skal betale mat, gi deg et rom osv, men du får ikke lønn, men lommepenger. Hvor mye lommepenger avhenger av hvilket land du kommer til og hvordan prisnivået er der. Du skal ha anledning til å gå på språkkurs, og i Europa skal du vanligvis ikke jobbe mer en ca. 30 timer per uke, men arbeidstiden kan være oppdelt i flere perioder. Dvs. litt om morgenen før barn eventuelt går på skole, deretter noen timer fri før de kommer hjem osv. Jeg vil anbefale deg å dra til et ikke-engelskspråklig land.
Nolita Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg hadde ikke turt å reise utenom et byrå med mindre jeg kjente familien på forhånd, rett og slett fordi jeg har hørt flere ville historier om hvilke familier (spesielt i Europa) som tar au pair, og at mange av jentene ble brukt som hushjelper fremfor det de egentlig skal. Det finnes regler på det uansett om man reiser gjennom et byrå eller ei, men det kan være godt å ha noen i ryggen, som man kan ta kontakt med hvis noe skjærer seg mellom deg og familien. Jeg tror programavgiften til de store byråene er rundt 1800 kr, og da får man kurs på forhånd der man møter flere au pairer, noe som er lurt, for da har man også et nettverk utenom familien i det landet man skal bo i. Det er i utgangspunktet familien som betaler billetten gjennom byråene iallefall, men vet ikke hvordan det er når man reiser privat. Da må man nesten bli enige selv tror jeg? Er ikke så inne på akkurat hvordan leke byrå selv Du må lese reglene til det landet du kommer til, ta kontakt med eventuell ambassade her i Norge er surf rundt på nettet. Kontrakt er alfa og omega, der dere skriver antall timer per uke sånn ca., hvordan de timene skal være fordelt, hva du skal gjøre av oppgaver, lommepenger osvosv.. Lykke til
estrella Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Jeg har funnet Scandinavian Au Pair Center, men der kan jeg ikke melde meg inn enda, må være 18, og de går bare frem til mars 2008 ang når en vil starte.. men er det et bra firma? Endret 24. oktober 2007 av estrella
estrella Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg fant også atlantis, det så veldig bra ut!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #6 Skrevet 12. mai 2008 Jeg reiser ut som au pair nå 1.juni faktisk. J Jeg får 200£ i mnd der jeg skal være (Tyskland) og det er etter tyske satser. Har underskrvet au pair kontrakt som er utarbeidet av staten i tyskland. Jeg har ett par ukers oppsigelse om jeg ikke trives, det samme har familien. Familien jeg skal være hos har bestilt alt av flybiletter til meg nå når jeg skal ned (trenger innlangs flyreise først, og så vidre til tyskland). og jeg reiser UTEN byrå....
estrella Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2008 Jeg reiser ut som au pair nå 1.juni faktisk. J Jeg får 200£ i mnd der jeg skal være (Tyskland) og det er etter tyske satser. Har underskrvet au pair kontrakt som er utarbeidet av staten i tyskland. Jeg har ett par ukers oppsigelse om jeg ikke trives, det samme har familien. Familien jeg skal være hos har bestilt alt av flybiletter til meg nå når jeg skal ned (trenger innlangs flyreise først, og så vidre til tyskland). og jeg reiser UTEN byrå.... Hvordan ordner du det med papirer og dokumenter som må til for at du kan være i Tyskland over lengre tid? Nå har jeg egentlig gitt opp au-pair drømmen min ..foreløpig iallefall!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå