Gå til innhold

Bytte etternavn?

Anbefalte innlegg

Gjest Deborah
Skrevet

Jeg og kjæresten forlovet oss 12/7-07. Vi planlegger å gifte oss om tre år ettersom jeg er ferdig med grunnutdanningen min da. Han er da utdannet inginør og det er først da vi har råd til å finansere en fest på den størrelsen vi ønsker.

Begge foreldrepar, spesielt hans foreldre er veldig opptatt av formaliteter. Skal jeg bytte etternavn, eller ikke?

Jeg har et meget delt syn på dette. Det virker meget koselig at mann, barn og kone har noe felles, nemlig et etternavn. Samtidig er mitt etternavn enklere enn hans, klinger fint og jeg har et mellomnavn fra før som jeg ikke ønsker å knytte meg med.

Hva har dere valgt, eller velger dere å gjøre. Og hvorfor, eller hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

v tar begges navn vi, jeg ville ha med mitt for det er bare jeg i familien som kan bringe navnet videre.

er ingen som sier at du MÅ ta mannen din sitt.

hva mener han om dette?

Gjest Deborah
Skrevet

Han sier at det er opp til meg hva jeg ønsker å gjøre. Han er ganske feministisk og ønsker vel egentlig at jeg skal beholde pikenavnet mitt. Men han har også påpekt at han synes det er "søtt" at jeg er villig til å skifte etternavn.

Så i bunn og grunn er det mitt valg, han har ingen spesielle synspunkter for eller imot.

Skrevet

Kan ikke han ta navnet ditt da?

Skrevet

Jeg tenker masse på akkurat de samme greiene, er jo litt koselig å ha et felles navn! Jeg har hatt lyst til å beholde mitt, men samtidig så er forloveden min sitt mye sjeldnere enn mitt.. Vanskelig greie, men som pappa sier; det er jo bare et navn, det forandrer jo ikke hvordan man er og hvem man er! Likevel, jeg har ikke bestemt meg jeg heller.. Skal følge med på denne tråden fremover for å se om det kommer frem noen glupe ideer/meninger!

Gjest Deborah
Skrevet

La Luna: Det er dessverre uaktuelt. Familienavnet betyr mye for han og hans familie og han tar sikte på å ende opp som en sentral person i en familiebedrift med samme etternavn etter hvert.

For noen uker siden skisserte jeg en løsning hvor vi tok mitt navn som mellomnavn og hans navn som siste etternavn, men den ideen likte han ikke.

Han mener at enten tar jeg hans navn, eller så bytter ingen av oss navn.

Skrevet

Jeg skal beholde mitt som mellomnavn og ta hans som etternavn. Det blir det samme som med datteren vår. Jeg synes det er en del av ekteskapet å ha fellesskap i navnet. Men det er bare min mening, og det må selvsagt sees i hver enkelt sammenheng. Jeg synes forøvrig det kan bli litt mye snobberi i fht til etternavn osv enkelte ganger. Gå for magefølelsen!

Skrevet

Jeg beholder mitt eget etternavn. For meg føles det unaturlig å skulle bytte etternavn nå... hadde jeg gifta meg yngre så hadde saken kanskje vært en annen

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg byttet og byttet tilbake igjen da jeg ble skilt. Jeg skulle aldri ha akseptert navnebytte den gangen men det øret ville han ikke høre på. Det navnet jeg har nå er meg.

Skrevet

Ingen av oss byttet. Vi har begge relativt uvanlige etternavn og er knyttet til dem så det var ikke aktuelt for noen av oss å bytte.

Skrevet

Vi heter det samme som før vi giftet oss. Manen ville helst at jeg skulle skifte navn, men det var ikke aktuelt for meg.

Vi har da ting til felles og er en familie god som noen selv om vi bærer ulike etternavn.

Skrevet

Jeg tok mitt pikenavn som mellomnavn og hans navn som etternavn da vi giftet oss. Dette fordi hans navn er veldig sjelden mens jeg har et kjedelig - sen navn. Sønnen vår har og begge våre navn som mellom - og etternavn.

Skrevet
Jeg og kjæresten forlovet oss 12/7-07. Vi planlegger å gifte oss om tre år ettersom jeg er ferdig med grunnutdanningen min da. Han er da utdannet inginør og det er først da vi har råd til å finansere en fest på den størrelsen vi ønsker.

Begge foreldrepar, spesielt hans foreldre er veldig opptatt av formaliteter. Skal jeg bytte etternavn, eller ikke?

Jeg har et meget delt syn på dette. Det virker meget koselig at mann, barn og kone har noe felles, nemlig et etternavn. Samtidig er mitt etternavn enklere enn hans, klinger fint og jeg har et mellomnavn fra før som jeg ikke ønsker å knytte meg med.

Hva har dere valgt, eller velger dere å gjøre. Og hvorfor, eller hvorfor ikke?

Ingen av oss bytter navn. Hvorfor skulle vi det?

Jeg ville aldri ha byttet navn bla pga karrieren min, folk kjenner meg som Hansen ikke Olsen.

Skrevet (endret)

Jeg valgte den "tradisjonelle løsningen", mitt pikenavn som mellomnavn, og hans etternavn. For meg var det naturlig. Men jeg er litt glad jeg ikke allerede hadde et mellomnavn, for da hadde jeg fått problemer... SÅ mange navn vil jeg ikke ha, men jeg hadde neppe klart å stryke noe.

(Mamma's pikenavn, som er det jeg evt hadde hatt som mellomnavn, er det 18 stykker i landet som har som etternavn, et slikt navn er ikke så lett å stryke...)

Min mann hadde ingen meninger, og mente dette var helt opp til meg hva jeg ville gjøre. (Hans mor byttet ikke navn, og han har faktisk sin mors navn, så tradisjonsbundet på denne fronten er han ikke) Men jeg valgt utifra hva som føltes naturlig for meg.

Og det synes jeg alle må gjøre. Gjøre det som er naturlig for dem. Deter ikke noe som er universielt rett eller feil her, gå etter magefølelsen.

Endret av Malama
Skrevet

Jeg byttet ikke navn. Han har et vanlig -sen navn, mens jeg har et mer uvanlig navn. Han hadde ikke lyst til å bytte navn, så da beholdt vi våre navn.

Hva du gjør må føles riktig for deg. Men enig med Blondie65 som sier det om å bytte tilbake igjen. Nå skal en jo ikke tenke skilsmisse når en gifter seg, men mange skiller seg jo. Så kan bli mye navnforvirring på den måten...

Skrevet

Det er jo faktsik helt mulig å ombestemme seg, så om en er i tvil, og velger å ikke bytte, og senere angrer seg, kan man bytte da. (og motsatt, bytte tilbake om man angrer på navnebyttet, skillsmisse eller ei. Men det kan bli litt mye navnerot da ja)

Skrevet

For meg er det naturlig at en familie har samme etternavn, så i utgangspunktet ønsker jeg at min mann og jeg skal hete det samme når vi blir gift.

Men, det sitter litt langt inne. Både mitt mellomnavn og etternavn er det under 100 stk i Norge som heter, mens begge sambo sine navn er helt ordinære navn. Hadde nok likt best at han tar mitt navn, men det tviler jeg på at han går med på. At vi har samme navn er vel forsåvidt viktigere for meg enn hva vi heter, så det blir vel til at jeg bytter..

Gjest Deborah
Skrevet

Titta:

Det ser ut til at vi er i samme båt. For meg betyr det mye at alle i familien har samme navn. Mest sannsynlig føler vi den "tradisjonelle" modellen, jeg beholder mitt navn som mellomnavn og tar hans etternavn.

Skrevet

Hmm, jeg er også usikker på dette. Jeg har pappa sitt mellomnavn, som er et -sen navn, det er tusenvis som heter det og jeg føler ingen tilknytning til det. Etternavnet mitt, som kommer fra mamma sin side, er imidlertid et sjelden slektsnavn, vi er bare 23 som heter det. I utgangspunktet kunne jeg ikke tenke meg å bytte, da navnet er endel av min identitet, og et navn jeg føler tilknytning til.

Jeg kan evt stryke mitt nåværende mellomnavn og ta forloveden min sitt etternavn som mellomnavn. Han vil imidlertid ikke ta mitt navn som etternavn, og han vil at fremtidige barn skal ha hans navn som etternavn, så problemet blir jo egentlig hva barna skal hete, om vi begge lander på at vi beholder hver våre navn, og vi begge vil at barna våre skal ha vårt eget navn som etternavn....hehe...men men, vi finner nok en løsning på det, har litt tid å tenke ennå ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...