Gjest vilbetaleskattenmin! Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 Jupp, jeg har havnet i den situasjonen at jeg har sluttet i jobben og ville da ha tilsendt lønnsslippen, men arbeidsgiver somler, får aldri gjort det og til slutt har han den ikke lenger. Han sier han ikke får tak i informasjonen da han er "bare" daglig leder og det er et annet firma som tar seg av dette. Jeg har prøvd å søke opp firmaet, men finner det ikke i Gule Sider, så jeg kan ikke kontakte det heller. Jeg trenger tallene for å se hvor mye jeg har tjent på jobben, slik at jeg kan plusse på dagens inntekt frem til jul og se hvor mye skatt jeg skal betale. Jeg vil jo ikke ende opp med restskatt heller. Transaksjonshistorikken går bare tilbake med 3 mnd også, så jeg kan ikke sette meg ned og regne via den heller. Noen som vet hvordan man løser noe slikt? Har begynt å sette av litt penger på egen konto så jeg kan betale eventuell restskatt, men jeg vil ikke gå og være nervøs helt til neste sommer heller. Ville satt enormt pris på tips til hva jeg skal gjøre i en slik kinkig situasjon.
Gjest Gjest_Stjerne_* Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 Arbeidsgiver må vel ha kontaktinfo til firmaet som har håndtert lønnsutbetalingene?
Antoinette Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Dette er uholdbart, hvis daglig leder er sånn en slums så snakk med noen andre som jobber der, de har vel en lønnsslipp liggende og kan se hvem den er sendt fra?? Har vært borti noen sånne folk selv som ikke fikk sendt meg viktige dokumenter etc. men det løste seg ved personlig oppmøte. Kunne det vært noe å vurdere?
Oliven Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 Ta en tlf til ligningskontoret og meld ifra. Sånn at det er registrert at du ikke snyter på skatten på en måte. Så kan de ta tak i det. Ei jeg kjenner fikk lønnslipp og trodde alt var greit, etter et år gikk firma konk og det viste seg at skatten hennes ikke var viderebetalt. Litt kjipt for det var hun som måtte betale skatten en gang til for så å få den igjen etter rettsak og sånn som kan ta et par år.
Gjest trådstarter igjen Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Vil likningskontoret tro jeg snylter på skatten om jeg får restskatt? :klø: Det er snakk om "lite" penger i dette tilfellet, da det sikkert ikke er snakk om skatt for mer enn 20 000 om jeg feilberegner det dette året. Men skulle jo gjerne fått orden på det så jeg slapp å bekymre meg og slapp å leve trangt til jul fordi jeg må spare opp penger så jeg har dem i tilfelle restskatt. Jeg vet hvilket firma det er som har ansvaret for det, da jeg har en lønnsslipp fra tidligere i år hvor firmanavnet står på. Det eneste er at jeg ikke finner noe kontaktinformasjon..
Gjest trådstarter igjen Skrevet 23. oktober 2007 #6 Skrevet 23. oktober 2007 Etter nøyere undersøking på nett fant jeg ut at regnskapsfirmaet mest sannsynligvis blir drevet av h*n som eier bedriften. Det er bare et mobiltelefonnummer tilgjengelig. Er det ok å ringe h*n og spørre etter lønnsslipp der? Er fortsatt interessert i å høre om likningskontoret kan tro at jeg snylter på skatten fordi jeg muligens får restskatt.. Dette er snakk om en landsdekkende bedrift med mange eiere under seg (ala H&M, Esso, Rimi o.l.) så jeg ser på det som høyt usannsynlig at de ikke har trukket meg i skatt som de skal.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 Det er kanskje usannsynlig, men så lenge du ikke har papirer for å bevise det er det fremdeles lurt å snakke med ligningskontoret. Dette gjelder pengene firmaet skal ha trukket deg i skatt allerede (forskuddsskatten), det har ingenting med restskatten å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Transaksjonshistorikken går bare tilbake med 3 mnd også, så jeg kan ikke sette meg ned og regne via den heller. Tenker du på banken..? Det er garantert mulig å få utskrifter fra hele året (og enda lengre om nødvendig), jeg kan gjøre det via nettbanken i flere banker jeg har konto i, og ellers kan man gå i banken og spørre. Det blir riktignok litt usikkert ettersom det er nettobeløpet og i hvert fall jeg ikke ville tatt på meg å regne ut fra tabelltrekk osv, men en pekepinn er det jo, og hvis du gir tallene, samt det du evt har av lønnsslipper, til likningsmyndighetene eller nytt lønningskontor, bør de vel kunne få noe fornuftig ut av det? Ellers bryr vel ikke likningskontoret seg så mye om hvorfor du evt får restskatt så lenge du faktisk betaler... Noen velger å ha for lavt skattetrekk gjennom året som et "lån" om man holder på å pusse opp eller gjøre andre investeringer, andre feilberegner inntekten. Begge deler er lov.
Usikker Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 Tror loven sier at man skal oppbevare regnskapsmateriell i 10 år. Så arbeidgiver/regnskapskontor er pålagt å ha arkivert dette. Du har vel fått skattekortet ditt i retur? Det skal du jo ha når du slutter i jobben, slik at neste arbeidsgiver kan overta dette......... Merkelig firma
Gjest trådstarter igjen Skrevet 23. oktober 2007 #10 Skrevet 23. oktober 2007 Skattekortet har jeg heller ikke fått i retur. Jeg ba om det, men siden jeg ikke fikk det, så måtte jeg til slutt bestille selv. Og det var jo i forbindelse med skatteberegning at jeg gjerne skulle hatt siste lønnsslipp. Jeg har heller ikke fått sluttattest, selv om jeg har bedt om det skriftlig og over telefon. Jeg blir litt sinna Jeg har jo krav på sluttattest! Vil ikke henge dem ut her på nett, men det er en så stor bedrift at de burde ha (og sikkert har) faste rutiner når det gjelder hva som skal skje ved oppsigelse. De har ganske så gjennomtrekk.. Men jeg hørte at en annen kollega fra da jeg jobbet der hadde problemer også, hadde ikke fått sluttattest.
Gjest trådstarter igjen Skrevet 23. oktober 2007 #11 Skrevet 23. oktober 2007 Tenker du på banken..? Ja, det er det jeg tenker på. Er vel kanskje slik at jeg kan få en utskrift av tiden tilbake om jeg vil det ja.. Men jeg vet ikke om jeg får en bedre utregning enn den jeg har gjort i hodet selv, da det blir vanskelig å regne ut hva jeg fikk brutto. Men takk for tips
Oliven Skrevet 23. oktober 2007 #12 Skrevet 23. oktober 2007 De skjønte godt hun jeg kjenner sin sak, men siden de ikke hadde fått inn skatt fra henne måtte hun betale så lenge. Pengene fikk hun jo igjen når konkurs og rett vari orden. Dette var jo for nesten et helt år så det ble snakk om litt penger. Bare si ifra til ligningskontoret og spør om det er betalt inn skatt på deg så får du svar med en gang om alt er ok.
Wonders Skrevet 24. oktober 2007 #13 Skrevet 24. oktober 2007 Gi klar beskjed til ligningskontoret . Dette blir opp til dem, når du ikke kommer igjennom til din uduglige sjef!
Gjest Helen Parr Skrevet 24. oktober 2007 #14 Skrevet 24. oktober 2007 Gi klar beskjed til ligningskontoret . Dette blir opp til dem, når du ikke kommer igjennom til din uduglige sjef! Det er opp til hver enkelt å sørge for at skatten blir betalt inn til kemnerkontoret. Hvis du er usikker på hvor stort skattetrekk som er foretatt, eller om det er foretatt skattetrekk overhodet, kan du ringe kemnerkontoret i din kommune. Du kan også ta kontakt med likningskontoret for å få hjelp til å få et korrekt skattekort. De blander seg ikke opp i om du trekker for lite eller for mye.
Gjest Eir Skrevet 24. oktober 2007 #15 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Jeg ville kontaktet sjefen , og sagt at siden han nekter å gi ut lønnsslippen blir jeg nødt til å gå utifra at skatten ikke er betalt, noe som er ulovlig, og melde saken til politiet, skatteetaten og arbeidstilsynet. Og siden alt ekstrarbeidet bokettersyn mm vil føre til for han er mye større enn å bare fikse den lønnsslippen med en gang, så er sjansen stor for at han skjerper seg, dersom han skjønner at du mener alvor. Endret 24. oktober 2007 av Eir
Gjest trådstarter igjen Skrevet 24. oktober 2007 #16 Skrevet 24. oktober 2007 Takk for svar alle sammen. Jeg tenkte å ringe arbeidsgiver igjen i morgen og si at jeg må ha lønnsslipp (og sluttattest!), og at jeg må ta det videre om han ikke sender meg noe snart. Det er opp til hver enkelt å sørge for at skatten blir betalt inn til kemnerkontoret. Hvis du er usikker på hvor stort skattetrekk som er foretatt, eller om det er foretatt skattetrekk overhodet, kan du ringe kemnerkontoret i din kommune. Du kan også ta kontakt med likningskontoret for å få hjelp til å få et korrekt skattekort. De blander seg ikke opp i om du trekker for lite eller for mye. Lurt, men kan jeg ringe likningskontoret for å høre hvor mye som har blitt betalt inn i skatt? Jeg nemlig ikke om hvordan jeg kontakter kemnerkontoret (spesielt siden jeg skiftet adresse i juni i år og da betaler jeg vel fortsatt skatt til min gamle kommune?)
Gjest Helen Parr Skrevet 24. oktober 2007 #17 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg tror du må ringe kemnerkontoret, men du kan alltids forsøke likningskontoret også. Kemneren holder ofte til sammen med kommunen, så prøv direkte til kommunen. Det kalles enkelte steder også Kommunekassereren.
Sol79 Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 Det er opp til hver enkelt å sørge for at skatten blir betalt inn til kemnerkontoret. Hvis du er usikker på hvor stort skattetrekk som er foretatt, eller om det er foretatt skattetrekk overhodet, kan du ringe kemnerkontoret i din kommune. Du kan også ta kontakt med likningskontoret for å få hjelp til å få et korrekt skattekort. De blander seg ikke opp i om du trekker for lite eller for mye. Det er det vel ikke, det er arbeidsgivers ansvar. Noe av grunnen til at arbeidsgivere i Norge er pliktige etter lov å oppbevare skattetrekk på egne kontoer siden det er arbeidstakers penger. Med mindre bedriften TS jobber for har kun en ansatt (henne) så vil hun aldri få vite hvor mye skatt som har blitt betalt inn sånn midt i året. Forskuddstrekk betales inn etter beregning på terminoppgaver der det ikke spesifiseres per ansatt, men per skattekommune. Ligningskontoret kan heller ikke hjelpe deg med korrekt skattekort siden du ikke vet hvor mye du allerede har tjent.
Gjest Helen Parr Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Det er det vel ikke, det er arbeidsgivers ansvar. Noe av grunnen til at arbeidsgivere i Norge er pliktige etter lov å oppbevare skattetrekk på egne kontoer siden det er arbeidstakers penger. Jeg ser at jeg må modifisere noe av svaret mitt som du siterte, men selvom det er arbeidsgivers ansvar å betale inn forskuddsskatt, har også skattyteren ansvaret for at det blir trukket og betalt skatt av all skattbar inntekt. Sitat fra skattebetalingsloven: § 1. Enhver skattepliktig som ikke går inn under § 2, plikter å betale forskott på skatt i det kalenderåret som blir å legge til grunn ved inntektslikningen i det følgende år. § 4. Arbeidsgivere plikter av eget tiltak å foreta forskottstrekk etter reglene i dette kapittel. Fra § 3: Når arbeidstakere stilles til rådighet for andre, svarer både oppdragsgiver og oppdragstaker for at pliktene og ansvaret etter denne lov oppfylles. Link til hele skattebetalingsloven. Endret 7. februar 2008 av Helen Parr
Zero Skrevet 7. februar 2008 #20 Skrevet 7. februar 2008 Det var jeg som startet tråden for en god stund siden, og jeg ville bare si at alt har ordnet seg nå. Etter enda et brev fikk jeg for en uke siden tilsendt lønnsslipp og årsoppgave. Skatten er betalt Takk for alle svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå