Gjest Gjest -Meg Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 alternativene står mellom : 1) pergo natural touch laminat. ( dette har vi i stuen i lyst tre og vil passe inn med resten av interiøret) - er redd for dette med fuktighet og pergo. 2) Fliser : men er redd det skal virke veldig kaldt og hardt. noen som har innspill på hva jeg bør velge. har skikkelig beslutningsvegring her og syns det er en "stor" avgjørelse å ta... gulvet må tåle litt juling og hyppig vask. parkett er uaktualt da vi har hund. svært taknemmelig for alle med litt erfaring som kan komme med noen innspill....
Rødvinspiken Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 Fliser tåler vel mer vann enn pergo/laminat (som forøvrig også er kaldt) Men du skal vel ikke bruke så mye vann når du vasker gulvene? Begge deler tåler vel litt "røff bruk". Men laminat er vel en del billigere. Det finnes forøvrig laminat som ser ut som fliser også. Jeg hadde nok gått for laminat pga prisen.
Fakse Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg tror jeg hadde valgt laminatbelegg av god kvalitet i en nøytral farge. Pergo-laminaten du snakker om er vel ikke særlig egnet for vasking, og fliser er veldig hardt å stå på når man jobber.
Octavia Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 På kjøkkenet mitt har jeg en blanding av fliser og parkett. Fliser under kjøkkenbenk og en rad foran (30 cm), parkett resten. Fungerer utmerket, og jeg synes det er kjempefint!
Gjest Tulipa Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg hadde valgt parkett eller fliser .. jeg har parkett over hele huset - selvom jeg har hund - har ingen problemer med det. Men så synes jeg at ekte tre er det aller fineste .. og skikkelig eikeparkett er veldig hardfør .. hund er ihvertfall ikke noe problem.
Mini_me Skrevet 23. oktober 2007 #6 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg tror jeg hadde valgt fliser. Det er så mange lekre fliser å velge mellom...
Arkana Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Problemet med fliser er at alt du mister på dem knuses. De tåler jo vannsøl bedre, men på den annen side er det vel ingen som lar søl ligge bare fordi de har gulv som tåler det, alt tørkes jo opp med en gang uansett hva slags gulv man har så det er neppe noe problem. Da vi pusset opp boligen vi hadde før valgte vi laminat, noe vi var fornøyd med. Nå har vi parkett (det var slik da vi flyttet) og det ser fremdeles pent ut flere år etter. Jeg ville helt klart valgt parkett igjen, også fordi jeg synes det ser penere ut når det er samme gulv overalt.
Gjest Vinduskarmen Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) I tillegg til at alt som mistes på fliser knuses, trekker fuger til seg fuktig småsøl såfremt du ikke er flink til å vaske opp med en gang (min erfaring er at man ikke alltid ser at man søler når man lager mat, slik at det kan bli liggende noen minutter). I tillegg misfarges fugene med tiden. Endret 24. oktober 2007 av Vinduskarmen
Gjest s.n Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg ville valget laminat. Enkelt å holde rent.
~umulia~ Skrevet 24. oktober 2007 #10 Skrevet 24. oktober 2007 Vet at det ikke er det du spør om, men jeg ville ikke valgt noen av delenen. Jeg syns fliser blir for hardt, og jeg får i hvertfall vondt i knær og rygg hvis jeg står for mye på fliser. Laminat tåler vel ikke så mye søl?? Jeg ville ha valgt kork. Kork er mykt og behaglig å stå på, samtidig som det er varmt.
Fakse Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Laminat tåler vel ikke så mye søl?? Laminatbelegg er det som tåler aller mest søl dersom det er lagt riktig. Men du tenker kanskje på klikk-laminat, altså parkett-etterligning, og det tåler vel ikke særlig mer søl enn parkett tenker jeg. Overflaten er muligens litt mer motstandsdyktig, men fukt vil jo trenge ned i alle sprekker om det blir liggende.
Gjest -eline- Skrevet 24. oktober 2007 #12 Skrevet 24. oktober 2007 Laminatbelegg er det som tåler aller mest søl dersom det er lagt riktig. Men du tenker kanskje på klikk-laminat, altså parkett-etterligning, og det tåler vel ikke særlig mer søl enn parkett tenker jeg. Overflaten er muligens litt mer motstandsdyktig, men fukt vil jo trenge ned i alle sprekker om det blir liggende. Du tenker kanskje på vinylbelegg? Altså banebelegg, der det også finnes belegg som kan sveises og brukes på bad? Jeg personlig liker best at det er likt gulv over hele flaten med mindre det ikke er en svært stor leilighet det er snakk om. Kjøkken er vel strengt tatt ikke et sted man ikke vil tørke opp søl med en gang, og er absolutt ikke karakterisert som et våtrom. Andre alternativer er feks gummigulv eller linoleum, sistnevnet finnes både i fliser (også med klikk) og i banebelegg, og i utrolig mange farger (Forbo har feks over 200 farger, inkludert en utrolig tøff serie kalt Dutch design.) Begge disse gulvbeleggene er naturmaterialer (med unntak av at det finnes noen syntetiske gummibelegg), linoleum er mer miljøvennlig enn gummibelegg, men likevel er begge deler bedre enn vinyl og laminat (feks ved brann så slippes det ikke ut like mange farlige gasser ved bruk av linoleum/gummi- dette er en av årsakene til at disse gulvene brukes mye i offentlige miljø - sånn i tillegg til slitestyrke).
Gjest Gjest-Meg Skrevet 25. oktober 2007 #13 Skrevet 25. oktober 2007 så utrolig bra svar man får her inne !!! dere er helt supre altså. Jeg har ikke bestemt meg ennå, men tror fliser er lit uaktuelt.Syns det er flere ulemper enn fordeler så langt. ellers lurer jeg på hvordan man vasker et kork gulv?
Fakse Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 Du tenker kanskje på vinylbelegg? Altså banebelegg, der det også finnes belegg som kan sveises og brukes på bad? Nei, jeg mener faktisk linoleum. Sånn er det å være dyslektisk vet du, begynner jo på L begge deler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå