Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener en del kondisjon. Håper så smått å gjennomføre halvmaraton neste høst :sjenert:

Spørsmål: Hvor fort bør man klare å gjennomføre en mil?

Er 24 år og springer nå 8-10 km 3 ganger i uka. Merker jo at formen blir bedre, men sliter med å holde en hastighet på mer enn 9 km/t over lang tid. (Springer på mølle stort sett)

Da kommer jeg i mål på mila etter 1 time og 6-7 min.

Hva bør jeg strekke meg etter tidsmessig? Hva er realistisk?

Har lyst til å klare halvmaraton på 2 timer :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg begynte å jogge i sommer. Gjennomførte halvmaraton for to helger siden.

Jeg brukte 1 time 54 min. og 53 sek. på 2,1 mil. Jeg regner med at jeg løp den første milen raskere enn den andre. Du bør vel strebe etter å greie en mil på 55 min de gangene du kun løper én mil.

Lykke til. :)

Skrevet

Takk for svar :)

Crap, er kanskje i litt dårligere form en jeg trodde...

Får håpe kontinuitet gir resultater framover.

Skal klare den mila på under en time snart :)

Skrevet

Hei

Jeg løp også halvmaraton i Oslo for noen uker siden og løp på akkurat 2 timer. Da hadde jeg aldri løpt så langt, var fornøyd for jeg bestemte meg for å melde meg på kun 4 uker før start. På hjemmesiden til Oslo Maraton i alle fall ligger det treningsopplegg som du kan følge de siste 8 ukene. Det er delt i to, en del for de som skal gjennomføre med stil og de som har ambisjoner om å gjennomføre under 2 timer. Jeg fulgte opplegget til 2 timer de siste tre ukene, var en uke på ferie oppi det hele også.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Hvis du løper en mil på 55 minutter er det ikke veldig fort, men det er en begynnelse. Etterhvert bør du sikte mot fem minutter pr. kilometer, dvs femti minutter på mila (som forsåvidt ikke er veldig fort det heller). Da setter du tredemølla på 12 kilometer pr. time.

Dette vil tilsvare en tid på 1 time og 45 minutter på halvmaraton, som du absolutt kan være fornøyd med.

For å få opp dampen, kan du løpe en rolig langtur (12-16 kilometer) i løpet av uka, legge inn en intervalltrening og en til to turer i vanlig tempo i ca 7-8 kilometer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...