Gå til innhold

Gjeldfrie eller penger i banken?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La hans studielån bli stående.. Det er kjekt å ha en skikkelig slump penger på konto til ferier og andre "ekstraordinære" ting! =)

I alle fall når dere uansett må ta opp lån, ettersom studielånet er et veldig "godt" lån!

Gjest Jenna88
Skrevet
La hans studielån bli stående.. Det er kjekt å ha en skikkelig slump penger på konto til ferier og andre "ekstraordinære" ting! =)

I alle fall når dere uansett må ta opp lån, ettersom studielånet er et veldig "godt" lån!

Synes renta på studielånet er høy, jeg! 4,9 eller noe?

Skrevet
Synes renta på studielånet er høy, jeg! 4,9 eller noe?

Nå er det vel ikke først og fremst renten som gjør at studielånet er et gunstig lån (5,3% som fytende rente hos Lånekassen er nå er ikke spesielt bra nei, men noenlunde sammenlignbart med et helt gjennomsnittelig boliglån innenfor 80%).

Det som gjør at studielån regnes som et gunstig lån er at det er et personlig lån (altså om du dør så slettes hele lånet, i motsetning til et hvilket som helst annet lån), samt gode muligheter for rentefritak, betalingsutsettelse osv. hvis du er f.eks. blir arbeidsledig eller har lav inntekt. Det er også en rekke andre ting som kan gi rentefritak. Det er også muligheter for å få lånet helt eller delvis slettet hvis en blir ufør.

Jeg ville også nedbetalt boliglånet og ditt studielån men latt din mann sitt stå igjen. Helt gjeldfri vil dere jo ikke bli uansett i og med at dere snart skal ta opp et nytt boliglån, sa da ville jeg heller sittet igjen med studielån og litt boliglån enn bare ett større boliglån.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg ville også gjort som siste innleggsskriver.

Så lenge innskuddsrenten er lavere enn lånerenten er det ikke noe vist i å ha penger på konto. Skattemessig blir det det samme uansett.

Skrevet

jeg ville gjort som de andre; nedbetalt huslån+ditt studielån og spart resten. Gjerne i BSU.

Skrevet

Jeg ville også betalt ned alt unntatt hans studielån... avhenger vel litt av hvem det var som arvet pengene... (?)

På den måten slipper dere å betale abdrag/ renter, og kan spare de pengene..

deretter ville jeg investert pengene i fond e.l

dersom dere en gang trenger pegner , kan dere jo ta opp et lån. Dere har jo boligen..

Skrevet

Betal gjelden!

Og så begynner dere å spare alle de pengene dere før brukte på å betale på lånene. Da har dere snart bra med penger på bok også :)

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...