Gå til innhold

Halloweenfest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sønnen min på 9, skal ha halloweenfest neste onsdag.

Bortsett fra å kle seg ut, gå knask eller knep, og se film, skulle vi gjerne hatt forslag til skumle greir.

Vi skal dekorere leiligheten med spindelvev og anne pynt. Vi har planer om å ha bøtter med diverse kliss i, som barna skal gjette hva er.

Men er det noen som har ideer på mere vi kan gjøre?

:klemmer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Har ikke noen forslag, men det høres veeeeldig gøy ut!!!

:heks::gresskar::kosteskaft::heks::gresskar::kosteskaft:

Skrevet

Prøv å få tak i svarte lyspærer. Om du har vanlige hvite laken av stoff så legg dissse over diverse møbler, det får det til å se gammelt ut. Lag punch og putt oppi gummiormer o.s.v. Hell vann oppi en stor hanske, frys den og bruk den som isbit i punchen (om du skal ha i stor bolle).

Skrevet

Hei.

Tusen takk for tips.

Skal absolutt gjøre noe av det på en eller annen måte.

tenkte jeg skulle dra på diplom is å kjøpe tørr is for å ha i drikken, for da blir det røyk som kommer opp. Har kjøpt en svart gryte. Skal ha gummiormer og krokodiller i, samt konditorfarve, så den blir grønn.

Tenkte å kle meg ut som heks, og servere heksebrygget. :)

Men skal absolutt fryse ned en hanske og legge i noen form for drikke også :) Eller kanskje bruke den i en av bøttene der barna skal føle på hva ting er. :)

Gjest Deborah
Skrevet

Personlig liker jeg ikke Halloween, synes det er en uskikk at barn ringer på dørene til folk og kaster egg eller annet hvis de ikke får utdelt godteri.

Men det ser ut til at dere har løst dette på en god måte. :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg elsker halloween selv, men så er det en høytid i min religion da :)

Hva med å fortelle en spennende og skummel historie (hvis du er en god forteller da) og kanskje få med noe om hva halloween er og hvor det kommer fra (annet enn kommersielt fra USA :( )?

Skrevet

Vi er en gjeng med foreldre som for tredje år på rad arrangerer halloweenfest for familiene i nabolaget. Vi har fått låne den lokale kirka og kirkegården, samt kirkesenteret like ved. Ute har vi vandring på gravene, jakt på symboler, årstall etc., og en "heks" med gryter som det er ekle ting i og som barna får kjenne på (ishånd, slim, knokler fra fårikål etc.). Inne i kirka har vi innleide fortellere som har små forestillinger med gamle (og groteske) helgenfortellinger og en organist som spiller spooky musikk. Under kirka er det en krypt som det tidligere har vært graver i, og der har vi omvisning. Etterpå spiser vi i et halloweenpyntet lokale (dugnad). En far som er kokk lager gresskarsuppe til alle mann, og folk har med seg kaker, så mat er det nok av. Utenfor har vi fyrt opp grillen, og griller marshmallows.

Dette er noe som kan gjøres i større eller mindre skala, og som i alle fall vi som står bak dette føler er et konstruktivt inngrep med en høytid som er kommet for å bli. Halloweenfeiring i Norge blir vi ikke kvitt, da er det mer konstruktivt å lete etter noen elementer som vi kan være sammen om og ha det fint sammen. Kommersialismekritikk kan være på sin plass, joda, men nå er det jo slik at alle folkelige og/eller kirkelige helg- og høytidsdager er kommersialiserte uansett, kanskje med unntak av pinse. Spørsmålet blir da om vi skal overlate Halloween/allehelgensdag bare til kommersialismen alene, eller gjøre noe hyggelig og konstruktivt ut av at den høytiden er her.

Skrevet

Hei igjen.

Her var det en del tips ja. Tusen, tusen takk. Skal garantert adoptere noen av disse. :)

Det med at det kommer fra amerika og at man ikke vil ha her, synes jeg er en trist ting å si. HVa med å dra inn ett grantre i stua? Ingen som sier at de ikke gjør det fordi skikken kommer fra Tyskland. Menmen.. Jeg bryr meg ikke så mye om det jeg. Synes det er en fin unnskyldning for barna å finne på noe gøy og skummelt. :) Så får andre gjøre hva de vil, komersielt eller ikke. :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå kommer egentlig skikken i utgangspunktet fra Irland da ;)

Det er først og fremst den kommersielle versjonen som kommer fra USA, jeg sier med dette ikke at den automatisk er negativ, men jeg vil gjerne at folk skal ha et valg også i forhold til dette. Og siden det er en såpass ny tradisjon kan vi velge eller evt blande tradisjoner.

Jeg syns f.eks. det er en fin tradisjon å tenne lys i vinduene på halloween (så de døde kan finne veien hjem) evt på gravplassene, og dekke på en ekstra plass til de døde ved middagsbordet.

Skrevet

Vet ikke om du har så mye erfaring med tørr is fra før, men ikke legg det noe som helst sted barne får tak i det.. Har selv brent meg en gang på dette og aldri igjen om jeg skal røre tørr is..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...