Gå til innhold

Kjæresten min tillater ALT

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nadia_*
Skrevet

Det høres sikkert bare dumt ut at jeg klager over at kjæresten ikke er sjalusi nok. Jeg burde sikkert bare være veldig takknemlig, men greia er det at han tillater stort sett alt! Han sier jeg kan ligge med andre kvinner osv. Bare det ikke er kamerater av ham, da er det liksom greit.

Jeg vet jo at han er glad i meg. Jeg merker det godt. Men hvorfor gir han meg denne friheten? Jeg prøver ikke å gjøre ham sjalu heller, men flørter jeg med andre, så gir han ingen som helst uttrykk for at han er sjalu. Jeg lar ham leve sitt eget liv, så det kan hvertfall ikke være et hint til meg om det.

Hvorfor er han sånn? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er selvsikker. Sjalusi kommer av usikkerhet, redsel for å miste noen, troen på at man ikke er bra nok.

Fyren din er antakeligvis en kjekkas..?

Skrevet (endret)

Låter som meg, han kjæresten din. For meg er dette ganske enkelt. Jeg ser ikke hensikten med å gå rundt og plage meg selv med sjalusi. Hvis jeg skal være sammen med en jente, må hun ville ha meg og velge meg fremfor andre. Hvis hun heller vil velge en annen, så gjør hun vel det. Det er ikke noe jeg kan nekte henne.

Synes bare du skal sette pris på dette. Sannsynligvis betyr det at han stoler både på deg og på sine egne kvaliteter. Og ikke minst - at han ikke har noe stort behov for å kontrollere deg. Gi ham en klem, du :)

Endret av Fønix
Skrevet

Jeg ville sett det som positivt jeg, selv om det kanskje ikke er normalt å synes det er greit at man har sex med andre. Samboern min er også veldig lite sjalu, og er aldri bekymret for om jeg flørter eller gjør dumme ting når vi er hver for oss. Den eneste gangen jeg har opplevd at han har vært lei seg/opprørt over noe slikt, var en gang han hadde funnet noe jeg hadde skrevet om en jeg var forelska i før jeg traff ham, fordi han misforsto og trodde det var "nyskrevet" og ikke fra før vi ble sammen (tilfeldig at han fant det også, lette etter noe annet. Og han visste om vedkommende fra før, ingen hemmelighet). Så jeg vet jo at det ville såret ham om jeg fikk følelser for en annen.

Men jeg tror for det første at han stoler på meg (det har han grunn til også), dessuten vet han at jeg trolig ikke hadde klart å holde utroskap e.l skjult. Jeg tror også et viktig moment er at han stoler på seg selv - han vet at HAN ikke har problemer med å holde seg i skinnet og kan derfor gå utfra at andre (jeg) også klarer dette. Han har også trygghet nok i seg til å vite at OM noe slikt skulle skje er han ikke avhengig av forholdet til meg for å overleve, og hadde sikkert ikke hatt noe stort problem med å gå videre i livet uten meg, eller kanskje til og med tilgi om han fant ut at det var en ok løsning. Jeg tenker nok litt sånn selv også, selv om jeg har vært mer sjalu enn ham, særlig tidlig i forholdet.

Jeg synes også det er en god egenskap å ikke bli sjalu om den andre danser eller flørter - så lenge det er nokså uskyldig. Om man går over streken (som defineres i hvert forhold) er det selvsagt respektløst, og ingen av oss ville vel stolt på en som gjorde ting man var enige om at ikke var akseptabelt. Men sjalu? Jeg vet ikke, det viktigste er å ikke godta at de grensene man har blir tråkket på, ikke å bli sjalu.

Skrevet

Herregud...vi må da ikke begynne å ønske oss noe så sykt som sjalusi! Det er noe djevelskap som ikke hører hjemme i et trygt og godt forhold.

Skrevet

Jeg ville ikke synes det var greit hvis kjæresten min hadde sex med andre. Jeg elsker han og er redd forå miste han. Noe av det spesiele vi har sammen ville blitt ødelagt. Tror ikke det er vanlig å være likegyldig til at den man elsker er utro. Tror litt sjalusi er sunt og et bevis på kjærlighet. For meg er likegyldighet det motsatte av kjærlighet.

Skrevet

kan du ligge med andre menn da? så lenge de ikke er kamerater av ham?

at han synes det er "greit" at du har sex med andre kvinner, kan vel være at han kanskje tenner litt på det? Så tanken på at du, den han tenner på, gjør noe han tenner på som å ha sex med andre kvinner, kan rett og slett være noe han liker å tenke på?

Synes han det er greit at du har sex med andre menn også, så er han vel for ett åpent forhold, men det må jo da være toveis og kun dersom begge liker åpne forhold.

Det virker ikke som om du er like klar for ett åpent forhold, så snakk med ham om det slik at dere begge finner ut retningslinjer som passer akkurat for dere.

Hva andre mener og hva andre synes dere bør eller ikke bør, er vel egentlig revnende likegyldig, så lenge både du og han finner noe som dere begge er trygge og komfertable med.

At han ikke er sjalu, ville jeg sett på med glade øyne.

Dersom han ikke bryr seg om at du har sex med gud og hvermann, ville jeg ikke sett på som mangel på sjalusi men ett annet syn på forhold en hva jeg har. Og det må passe.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Jeg ville ikke synes det var greit hvis kjæresten min hadde sex med andre. Jeg elsker han og er redd forå miste han. Noe av det spesiele vi har sammen ville blitt ødelagt. Tror ikke det er vanlig å være likegyldig til at den man elsker er utro. Tror litt sjalusi er sunt og et bevis på kjærlighet. For meg er likegyldighet det motsatte av kjærlighet.

Må bare skrive under på denne. Sjalusi selvsagt i småe doser er bare sunt og viser at han er glad i deg. En fyr som er helt likegyldig med hvem du har sex med og hva du gjør tror jeg enten er selvopptatt , ikke bryr seg. eller følelsene ikke kan stemme helt..

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvis jeg skal være sammen med en jente, må hun ville ha meg og velge meg fremfor andre.

Hyggelig å se deg her igjen :)

Hva mener du med at hun må velge deg fremfor andre? Er det greit at hun ligger med alt annet enn kamerater av deg, så lenge hun kommer tilbake til deg etterpå, slik ts har det? Jeg hadde stusset om det var den beskjeden jeg fikk fra en kjæreste. Jeg hadde følt at han ikke ble skremt av tanken på at jeg kunne forsvinne ut i det hele tatt. Og et hint av det perspektivet hører for meg hjemme i et forhold, selv om det sjalusi, kontroll og mistenksomhet ikke gjør det.

Skrevet
Låter som meg, han kjæresten din. For meg er dette ganske enkelt. Jeg ser ikke hensikten med å gå rundt og plage meg selv med sjalusi. Hvis jeg skal være sammen med en jente, må hun ville ha meg og velge meg fremfor andre. Hvis hun heller vil velge en annen, så gjør hun vel det. Det er ikke noe jeg kan nekte henne.

Høres ut som en bra fyr.

Det er jo virkelig ikke å være utro hvis den andre synes det er greit. Å være utro er å gå bak ryggen på folk, og det er ikke det dette handler om.

Du sier at du ikke vil at kjæresten din skal ha sex med andre blant annet fordi du er redd for å miste ham. Denne fyren er vel ikke redd for å miste kjæresten sin, da. Jeg skjønner tankegangen - for meg er følelser mye skumlere enn et knull som ikke betyr noe mer enn akkurat det.

Gjest PardonMe
Skrevet
Sjalusi selvsagt i småe doser er bare sunt og viser at han er glad i deg. En fyr som er helt likegyldig med hvem du har sex med og hva du gjør tror jeg enten er selvopptatt , ikke bryr seg. eller følelsene ikke kan stemme helt..

Herregud....for en bisarr konklusjon.

Skrevet

Sjalusi beskytter kjærligheten

Hvis kjæresten din sier at han aldri blir sjalu, bør dere kanskje ta dere en liten prat.

- Sjalusi er uttrykk for at man er glad i hverandre og alle forhold bør inneholde en viss mengde av det, sier samlivsekspert Frode Thuen.

Jfr:

http://www.kvinneguiden.no/magasin/sex_og_...rligheten/40517

Enig i det som står i denne artikkelen. :jepp:

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Herregud....for en bisarr konklusjon.

Kanskje du burde lese linken over meg?

Skrevet
Hyggelig å se deg her igjen :)

Hva mener du med at hun må velge deg fremfor andre? Er det greit at hun ligger med alt annet enn kamerater av deg, så lenge hun kommer tilbake til deg etterpå, slik ts har det? Jeg hadde stusset om det var den beskjeden jeg fikk fra en kjæreste. Jeg hadde følt at han ikke ble skremt av tanken på at jeg kunne forsvinne ut i det hele tatt. Og et hint av det perspektivet hører for meg hjemme i et forhold, selv om det sjalusi, kontroll og mistenksomhet ikke gjør det.

Takk. Hyggelig å være innom her igjen :)

Nei, det er absolutt ikke greit for meg at hun ligger med alle andre (minus kompiser). I så fall velger hun jo meg i tillegg til andre, ikke fremfor andre. Skal hun være kjæreste med meg, må hun velge bort de andre. Jeg har full forståelse for at du hadde stusset over en beskjed om at du kan knulle alle andre enn kompisene mine, men det finnes jo mange nyanser her. Eksen min og en venninne hadde i sin tid lyst til å prøve jentesex og spurte om det var greit for meg. Jeg hadde ikke noe imot det, og det plaget meg heller ingenting i ettertid. Men noe fripass til å ha sex med andre, er uaktuelt for meg å dele ut.

Poenget mitt var først og fremst at jeg anser sjalusi for å være lite formålstjenlig. I tillegg til å være fryktelig plagsomt for begge parter. Selvfølgelig er tanken på å miste en man er glad i skremmende. Den skremte meg også da jeg hadde kjæreste. Men jeg tror ikke risikoen for at det skal skje blir noe mindre av at man er sjalu. Jeg har mer tro på å være en bra fyr som viser at jeg setter pris på henne. Være en fyr som hun har lyst til å være sammen med. Det var det jeg mente med at hun må velge meg. Det er hennes valg. Jeg verken vil eller kan ikke tvinge henne hvis hun heller vil ha noen andre. Jeg kan bare prøve å gi henne gode grunner til å velge meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...