Gå til innhold

Frisk sitron i bakst

Anbefalte innlegg

Gjest Hobbykokk
Skrevet

Noen som vet om syren i frisk sitron dreper effekten av bakepulver? prøvde å lage sitronkake selv i går, de man får på butikken smaker enten så syntetisk at det er til å grine av, eller i beste fall ingenting. Det smaker ihvertfall ikke mye sitron. Så jeg satte i gang med frisk mot og gledet meg til en fluffy,frisk sitronkake. Smaken ble bra, men den ble mer som en konfektkake, type tung og flat. Oppskriften bruker jeg ellers til karamell eller sjokoladekake, og da blir den SÅ luftig og lett og deilig.

Er det sitronsyra som tok drepen på bakepulveret? Fins det noe annet man kan bruke som ikke ødelegges av sitronsyre? natron eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som vet om syren i frisk sitron dreper effekten av bakepulver? prøvde å lage sitronkake selv i går, de man får på butikken smaker enten så syntetisk at det er til å grine av, eller i beste fall ingenting. Det smaker ihvertfall ikke mye sitron. Så jeg satte i gang med frisk mot og gledet meg til en fluffy,frisk sitronkake. Smaken ble bra, men den ble mer som en konfektkake, type tung og flat. Oppskriften bruker jeg ellers til karamell eller sjokoladekake, og da blir den SÅ luftig og lett og deilig.

Er det sitronsyra som tok drepen på bakepulveret? Fins det noe annet man kan bruke som ikke ødelegges av sitronsyre? natron eller noe?

Bakepulver er det samme som natron. Jeg tviler på at sitronsyren ødelegger effekten av bakepulveret. Natron må reagere med noe surt slik at det frigjøres CO2, så jeg ville heller tro at sitron ville være veldig bra. Men jeg vet ikke...

Skrevet
Bakepulver er det samme som natron. Jeg tviler på at sitronsyren ødelegger effekten av bakepulveret. Natron må reagere med noe surt slik at det frigjøres CO2, så jeg ville heller tro at sitron ville være veldig bra. Men jeg vet ikke...

Det er jo mulig bakepulveret reagerer for fort når man har i sitronsaft - egentlig skal det jo reagere først pga varmen i stekeovnen. Jeg har faktisk opplevd noe liknende en gang jeg bakte sitronmuffins, men tenkte at det skyldtes en litt rar melblanding. Har også bakt muffins med appelsinsaft uten at det samme skjedde, så ikke vet jeg... Det du kan prøve er å bruke (mer) raspet sitronskall og mindre sitronsaft, jeg vil tro at skallet reagerer mindre med bakepulveret ettersom det er i fast form, og at de aromatiske oljene frigjøres først under oppvarming.

Gjest _Leela_
Skrevet

Har iallefall bakt muffins med sitronsaft og det gikk bra, så er litt usikker på om det er den friske sitronen som er problemet. Kanskje du skal teste med en annen grunnoppskrift?

Søker du på sitronkake her så kan det hende du finner noe.

Skrevet

Har aldri hørt om tilfeller der sitron har ødelagt effekten av bakepulver.

Som en liten fotnote, du kan forsøke å gi sitronen ett raskt oppkok og avkjøl.

Ett lite sitron og annet tips:

Sitron og andre citrus frukter, i tillegg til kiwi og annanas må alltid "kokes" i f.eks. sukkerlake, hvis du skal bruke det sammen med gelatin eller andre geleproduter

Gjest Elfrida
Skrevet
Bakepulver er det samme som natron.
Nei, ikke helt. Bakepulver er en blanding av natriumbikarbonat, noe fosfatgreier og maisstivelse, mens natron er rent natriumbikarbonat.

Det er vanlig at det i bakverk som inneholder mye syre står natron og ikke bakepulver i oppskriften, så det kan hende at det var det som gjorde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...