Gå til innhold

Amerikansk Cocker Spaniel

Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Jeg hadde en Cocker for noen år siden. Verdens beste og nydeligste hund såklart :) Nå vurderer jeg å skaffe en ny Cocker. jeg mener at hun jeg hadde var amerikansk cocker. Hun var svart og hvit.

Er det noen som vet forskjellen på amerikans og engelsk cocker? Jeg leste at det er endel forskjeller i utseendet? Er det slik at man ser det tydelig? Hva med lynnet? Den jeg hadde var virkelig snill og glad, hun var glad i alle både store og små. Er det vanlig for amerikanske spanieler?

Er det noen som vet om noen bilder som viser tydelig forskjell på engelsk og amerikansk spaniel?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra spaniels.org: "Amerikaneren er litt mindre enn cockeren (engelsk), den er kortere i kroppen, har et kort snuteparti med markert stopp. Pelsen er rasens pryd - den finnes i mengder og krever nitidig og omsorgsfull pleie."

Altså: mindre hund men mye mere pels.

post-14952-1193070779_thumb.jpg

post-14952-1193070795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Takk :) er det engelsk som er på det første bildet? Jeg leste akkurat det samme (sikkert samme sted) tidligere, men det står ikke noe om lynne der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at den amerikanske er lettere i lynnet enn den engelske da den tross alt er en jakthund. Den amerikanske er avlet som selskapshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Jeg vil anta at den amerikanske er lettere i lynnet enn den engelske da den tross alt er en jakthund. Den amerikanske er avlet som selskapshund.

Sikkert. Det står at

Den amerikanske cockeren er en snill og kjærlig hund, ganske lik den engelske cockeren, men er gjerne litt mer kompakt. Amerikansk cocker spaniel er også veldig utholdende i skog og mark, av hendig størrelse og trives overalt med eieren.

Spaniels er glimrende all-round hunder som fungerer bra som familiehunder. De elsker lange skog- og fjellturer sommer som vinter til tross for størrelsen. I det hele tatt er de ypperlige hunder som enhver aktiv familie vil få stor glede av, men de krever mye pelsstell og trimming.

Høres så fin ut at :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Vi hadde engelsk cocker hjemme da jeg var barn, og han var helt fantastisk mot mennesker, men hatet andre hunder som besatt (evt. var redd). Jeg mener å ha lest at endel cockere er plaget med aggresjon, noe som gjør det viktig å velge rett oppdretter.

Lykke til, det er helt nydelige hunder, dog med MYE pels. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt slekt som har hatt amerikansk cocker i mange år, det er kjempefine hunder :). De har klippet de ned da, så de ser ikke ut som på det bildet som ble lagt fram her. Jeg synes de er minst like fine som engelsk cocker og de er ganske utholdende for å være såpass små. Jeg ville ha en slik amerikansk cocker når vi kjøpte hund i sommer, men samboeren min nektet, så da ble det golden denne gangen istedet!

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Ja, hun jeg hadde var også klippet ned så hun så ikke ut som de på bildene av utstillingshunder. Jeg mener å ha lest at humøret til en amerikansk cocker er mer stabilt en på en engelsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at endel cockere er plaget med aggresjon, noe som gjør det viktig å velge rett oppdretter.

Det stemmer, og såvidt jeg vet er det en aggresjon som oppstår "plutselig", at den går amok, som i at hunden kan angripe eier helt ut av det blå. Lurer på om det skyldes en hjernefeil. Det er viktig å velge linjer hvor denne "galskapen" ikke forekommer, og ellers lese endel om det. Og det høres lurt ut å velge en amerikansk om det ikke finnes engelske linjer hvor jaktinstinktet er avlet vekk (men det vil jeg tror det gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Er det amerikans cocker som har så merkelig panne? Det hadde ikke den hunden jeg hadde. Min bestemor fikk henne for kanskje 20 år siden. Hun ble kjempegammel, 16-17 år. Hun var en fin rasehund og hun kom på 2. plass i en utstilling hun var med på. Hun hadde ikke slik panne. Har rasen kanskje forandret seg mye de siste 10-15 årene? Eller kanskje det var en engelsk cocker jeg hadde?

Jeg var altså bare en unge da jeg fikk henne fra min bestemor, derfor er jeg ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med merkelig panne da? Jeg synes ikke de amerikanske jeg har sett har merkelig panne, men det er jo smak og behag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på besøk hos en oppdretter av både am. og engelsk i dag.. Den engelske har lengere snute. Er ganske mye større enn det Am. Den Am. er mildere og lettere i lynnet, men det må til gjenngjeld klippes hver 2. mnd om den ikke skal ha lang "utstillings" pels.

Jeg var overbevist om jeg ville ha am. utgave (et vennepar av oss har en vanvittg herlig am. cock jente) men vi falt for 2 engelske tisper.. Vår fordel er at vi ikke skal ha valp, så vi får jo "sett" litt mer av hunden..

Mitt råd er i alle fall og oppsøke oppdrettere. Bli "Kjennt" med oppdretteren, hva de avler på og hundene. Har lært veldig mye av et sånt besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hm, er jeg fjern eller? Det var bare Huskyer der?

Det var huskyer der ja, men langt i fra bare. Du må ikke ha det så travelt at du ikke har tid til å se skikkelig etter :fnise:

Se under our dogs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Det var huskyer der ja, men langt i fra bare. Du må ikke ha det så travelt at du ikke har tid til å se skikkelig etter :fnise:

Se under our dogs...

Ups :fnise: Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...