Gå til innhold

Jeg driver og lager lys lapskaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver i skrivende stund og lager lys lapskaus. Har en røkt skinkeknoke som snart har kokt i 2 timer. Jeg tenkte å putte oppkutta poteter, gulrøtter, sellerirot og kålrot i krafta som blir av knoka. Men tilsetter dere noe mer? Buljong og slike ting? Eller er det så mye smak i krafta at det ikke trengs?

P.S. Er første gang jeg lager lapskaus :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen ting..hvor mye kraft/væske har dere oppi? Hvis kjelen er full med grønnsaker og kjøtt, tar dere væske til halvparten eller mer? Vil ha lapskaus og ikke suppe nemlig.. :fnise:

Skrevet
En annen ting..hvor mye kraft/væske har dere oppi? Hvis kjelen er full med grønnsaker og kjøtt, tar dere væske til halvparten eller mer? Vil ha lapskaus og ikke suppe nemlig.. :fnise:

Hei.

Jeg bruker mye oppi lapskaus.

Er spesielt glad i masse finhakke løk, purreløk, pølser og kål.

Synes lapskausen blir spesielt god da:)

Har ikke så mye vann oppi kasserollen. Dekker mindre enn halvparten av grønnsakene. Jeg fyller heller på med mere vann hvis jeg ser at det er behov for det.

Bruker også litt buljong oppi, men det er ikke nødvendig.

Nam, trur jeg må lage lapskaus selv.

Skrevet

Ja purre skal jeg også ha oppi!

Men ellers takk for svaret! Da blir det snart lapskaus her i gården :)

Skrevet

Her bruker vi alltid dette i lapskausen

- poteter

- gulrot

- purreløk

- sellerirot

- kålrot

- kjøtt, røkt og salt

Varierer ofte med ekstra tilbehør fra hva vi har i kjøleskapet

- pølser

- spekepølse (f.eks. kraftig snackspølser smaker nydeligt i)

Server med tyttebær og flatbrød.

Når vi koker dette koker vi med kraft litt over halvveis opp til toppen av kjøtt/grønnsakblandingen. Nettopp fordi det ikke skal bli suppe av det.

Er det fortsatt litt bløtt, eller ønsker du å ha litt synlige biter i lapskausen kan du bruke litt potetmospulver og tykne det med før det er helt "sundkokt" (dette er litt tabu, men funker læll)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...