Gå til innhold

får ikke overnatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

argh! hvordan får jeg mamma til å la meg overnatte hos kjæresten? jeg mener jeg er jo 18 år! Hun har da ingenting hun skulle ha sagt, men jeg var hos han igår og ringte hjem og spurte om jeg kunne overnatte fordi jeg hadde fri idag, men hun freaka ut og sa jeg skulle hjem med en gang. BLÆ, hvorfor er hu slik? Det er forskjellsbehandling på meg og søstra som fikk lov til å overnatte da hu var 18... hun må da forstå at jeg er voksen nok, og feks sex kan vi ha om dagen såvel som natten og om hu ikke snur om må jeg begynne å lyve til henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er 18 år og dermed mynding - hun kan derfor ikke bestemme hva du skal og ikke skal gjøre. Men samtidig så bor du i hennes hjem, og da er det hun som setter "husreglene".

Skrevet

Deal med reglene hennes eller flytt ut. Opp til deg :)

Skrevet
hun må da forstå at jeg er voksen nok,

....

om hu ikke snur om må jeg begynne å lyve til henne.

Det noe med de to utsagnene der som ikke henger helt sammen...

Som de andre sier: Lev med hennes regler, eller flytt.

Skrevet

Har selv hatt en 18-åring i huset. Hun måtte følge reglene her hjemme som bl.a. gikk ut på å gi beskjed om hun kom hjem eller ikke, ta sin del av husarbeidet osv. Utover det så var hun myndig og dro dit hun ville og overnattet når hun ønsket.

Høres ut som moren din ikke helt har fått med seg at hun har en stor tenåringsdatter. Synes grensene er litt i overkant, men hun velger faktisk selv.

Du kan flytte eller bo der. Det er ditt valg.

Skrevet

Jeg synes også moren din er for streng. Du er 18 år, godt over den seksuelle lavalderen, og, som du sier, alle vet at det ikke bare er om natta man kan ha sex. Hvis søsteren din i tillegg fikk lov til å overnatte hos kjæresten sin da hun var på samme alder, skjønner jeg enda bedre at du reagerer. Liker hun ikke kjæresten din? Ble søsteren din gravid for tidlig? Bruker du prevensjon og har du snakket med henne om det? Sett deg ned og snakk saklig og fornuftig med henne uten å bli irritert eller sur. Holder hun fortsatt på sitt, må du nok bare leve med det.

Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke hva slags forhold du har til moren din... Men du kan jo prøve å snakke med henne og si omtrent det du har skrevet her? I litt mildere tonelag bare..

Som f.eks at du er ikke et barn lenger, og hun må stole på deg. Også kan du jo gi henne rom for sine bekymringer for hva som kommer til å skje. Også må du prøve å ikke bli provosert i det hele.... Noe som kanskje blir vanskelig.

Det jeg mener å si, er at hvis hun er redd for hva som kan skje, må du oppføre deg såpass voksent og ærlig at hun ser at du kan ta selvstendige valg!

Når det er sagt; en god kompis av meg fikk beskjed om at han fikk følge husreglene. Hans foreldre freaka ut når han ville overnatte hos dama i en alder av 19,5.......... De foreldrene er så skjønne! Karen er snart 30, men moren hans vil fremdeles ikke høre snakk om at han har dama på besøk om natta. hahaha! De krangler ikke om det eller noe, men.... :ler: (Hører med til historien at det er en konservativ, kristen familie...) (han bor ikke hjemme lenger, altså! Hørtes nesten sånn ut...)

Endret av Sans
Skrevet

Hun bestemmer faktisk ikke over deg, men du har heller ingen rett til å bo hos henne. At hun som huseier setter rimelig merkelige regler for et myndig menneske er en annen sak.

Se deg litt rundt etter egen bolig, eller snakk dere frem til en løsning som forhåpentligvis fungerer for alle.

Skrevet

Jeg mener moren din kan nekte kjæresten din å overnatte i hennes hjem. Men hun kan ikke nekte deg å overnatte hos han, eller andre steder. Du er 18 år og myndig.

Jenta mi er 17 år. Hun fikk ikke lov til å overnatte sammen med kjæresten sin før de hadde vært sammen i 3 mnd. Da mener jeg forholdet er seriøst nok. Han overnatter også her. Hun bruker p-piller. Som du sier, sex kan man også ha på dagen. Kjæresten hennes er en kjempehyggelig gutt og jeg føler meg trygg når hun er sammen med han.

Håper dere blir enige.

Skrevet
Jeg mener moren din kan nekte kjæresten din å overnatte i hennes hjem. Men hun kan ikke nekte deg å overnatte hos han, eller andre steder. Du er 18 år og myndig.

Jovisst kan hun nekte henne det med bakgrunn i at hun bor under deres tak. Men hun kan ikke nekte henne å flytte ut.

Skrevet
Jovisst kan hun nekte henne det med bakgrunn i at hun bor under deres tak. Men hun kan ikke nekte henne å flytte ut.

Feil, moren har på ingen måte myndighet til å nekte den 18 år gamle datteren sin å overnatte hos kjæresten. Det ville være frihetsberøvelse å holde henne tilbake med makt. Det hun derimot har myndighet til er å kaste ut datteren fra huset sitt når hun vil. Det er stor forskjell på de to tingene.

Men hvis hun går til det skritt å kaste ut trådstarter for dette, vil jeg si hun er en elendig mor som ikke fortjener besøk når hun blir gammel.

Skrevet

Høres helt vilt ut at moren skal ha sånn kontroll over en 18-åring .. det hadde ihvertfall ikke moren min på meg i den alderen .. heller ikke lenge før jeg var 18 :ler:

Tror rett og slett endel foreldre ikke vil innse at ungene deres blir voksne - men behandler dem som barn lengst mulig.

At en 18-åring fremdeles bor hjemme ser jeg ingenting galt i .. man er ikke engang ferdig med videregående når man er 18 .. og det er vel ikke uvanlig å bo hjemme mens man gjør seg ferdig med vidererående skolegang.

Snakk med moren din og forklar at du er myndig og klarer å ta vare på deg selv.

Skrevet
Feil, moren har på ingen måte myndighet til å nekte den 18 år gamle datteren sin å overnatte hos kjæresten. Det ville være frihetsberøvelse å holde henne tilbake med makt. Det hun derimot har myndighet til er å kaste ut datteren fra huset sitt når hun vil. Det er stor forskjell på de to tingene.

Men hvis hun går til det skritt å kaste ut trådstarter for dette, vil jeg si hun er en elendig mor som ikke fortjener besøk når hun blir gammel.

Klart man kan spikke fliser men resultatet blir det samme. Om mor sier at "nei, sålenge du bor i mitt hus så får du ikke overnatte hos kjæresten - da får du flytte ut først" eller "hvis du overnatter hos kjæresten så kaster jeg det ut" - hva er forskjellen? Sånn egentlig? :)

Men at det ikke er særlig smart, snilt osv av mor er en helt annen diskusjon.

Skrevet

Jeg synes det blir teit at en 18-åring ikke skal få bestemme hvorvidt h*n kan overnatte hos kjæresten.

Du kan spørre henne hvorfor hun er så streng på dette, og ta opp forskjellsbehandlingen mellom deg og din søster. Forhåpentligvis kommer dere frem til en løsning.

Dog, det er ikke første gang jeg hører om dette. Tror mange foreldre er så blåøyde at de faktisk tror sex kun foregår på natta.. om det er dette som er poenget da.

Gjest Bodillen
Skrevet

Ganske irrasjonelt av denne moren, synes jeg, alle den tid datteren er 18 og kan forlate redet akkurat når det passer henne...

Skrevet
Klart man kan spikke fliser men resultatet blir det samme. Om mor sier at "nei, sålenge du bor i mitt hus så får du ikke overnatte hos kjæresten - da får du flytte ut først" eller "hvis du overnatter hos kjæresten så kaster jeg det ut" - hva er forskjellen? Sånn egentlig? :)

Forskjellen er stor, for når personen ikke er myndig har foreldrene en juridisk rett til å nekte henne å gjøre diverse ting, men denne retten eksisterer ikke i det øyeblikket barnet blir myndig.

Det vil si at moren ikke har noen mulighet til å hindre datteren i å besøke kjæresten, det eneste hun kan gjøre er å kaste henne ut etterpå. Og siden de fleste oppegående mennesker vil ha rimelig store sperrer mot å kaste ut sine egne barn når de egentlig ikke har gjort noe galt, kan hun syne morens bløff og bryte "regelen" hennes. Meningsløse regler fortjener ingen respekt, og overfor overbeskyttende foreldre kan det være en fordel å vise "med makt" at man ikke er 12 år lenger.

Skrevet

Tipper det er litt overkill å snakke om å kaste ut noen. Jeg tenker denne moren bare er av typen som sier "du får ikke lov til bla bla bla", men hvis TS gjør det allikevel så blir moren sittende igjen med skjegget i postkasssa.

Gjør som du vil, TS... sett deg i respekt. Noen mødre trenger å bli satt litt på plass. Moren din kommer bare til å sippe litt, og så går det over. Bedre å vise at du gjør som du vil nå enn senere.

Skrevet
Tipper det er litt overkill å snakke om å kaste ut noen. Jeg tenker denne moren bare er av typen som sier "du får ikke lov til bla bla bla", men hvis TS gjør det allikevel så blir moren sittende igjen med skjegget i postkasssa.

Jeg har hørt om foreldre som har gitt sønnen/datteren et ultimatium om å sove hjemme eller flytte ut.

Tragisk.

Skrevet

Da jeg var 18 og fremdeles bodde hjemme hadde vi mange regler som (tydeligvis, ifølge denne tråden) var totalt meningsløse. Bl.a. ikke overnatte hos kjæreste, ikke har kjæreste på overnatting, komme hjem til bestemte tider i helgene, o.l. Og selv om foreldrene mine ikke ville ha kastet meg ut om jeg overnattet en natt e.l. kunne de gjort ganske mye annet som ville gjort det vanskelig for meg, f.eks ikke betale kollektivtransport, klær, fritidsaktiviteter, førerkort o.l.

Bor man hos foreldrene sine får man følge reglene, uansett hvor dumme de er. Man må vise foreldrene sine den respekten man selv krever, eller ta ansvar for seg selv og flytte ut.

Skrevet
Bor man hos foreldrene sine får man følge reglene, uansett hvor dumme de er. Man må vise foreldrene sine den respekten man selv krever, eller ta ansvar for seg selv og flytte ut.

Jeg er uenig. Man har plikt til å følge rimelige regler, for eksempel å gjøre sin del av husarbeidet og si ifra hvor man skal og når man kommer hjem. Irrasjonelle regler som å ikke få overnatte hos sin egen kjæreste bør man etter min mening ikke følge.

Det er jo dessuten sånn at foreldre normalt har plikt til å forsørge barna til de er ferdige med videregående skole(barneloven § 53 andre ledd), ikke bare til de er 18 år gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...