Gå til innhold

Borgerlig vielse, trenger tips

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_spent_*
Skrevet

Vi planlegger borgerlig vielse august 08.

Vi ønsker ikke kjempestort bryllup i kirken og det

tradisjonelle forløpet.

Vi ønsker å vies bare vi to med evt vitner, og også evt de familie som vil være med.

Vi er veldig usikre på hvordan vi skal gjøre det etterpå.

Vi kunne godt tenkt oss å droppet fest og sånn, men det er det mange i familien som har reagert på. De vil jo gjerne være med. Vi kunne gjerne tenkt oss å brukt de pengene på en flott bryllupsreise i stedet vi.

Mulighetene er jo mange, og vi har god tid. Men jeg skulle gjerne hatt noen tips fra dere som kanskje ha viet dere før, borgerlig. Hva gjorde dere i forhold til fest osv?

Jeg vet om et par som viet seg borgerlig, og inviterte venner og familier på en restaurant samme kvelden. Gjestene betalte middagen sin selv.

Vi gifter oss ikke for å få gaver, så alternativt kan jo gaven være at venner og familie blir med ut å spiser da?

Vi tenker på å leie et lokale, evt lage maten selv, osv osv. Ha en kjempestor fest.??

Vi ønsker ikke tradisjonelt med taler, 4 rettersmiddag osv.

Vi er helt grønne på dette. Vi har ikke verdens beste økonomi, og vi er ikke interessert i å ta opp noe lån f eks til å betale for det. Vi kan klare å spare litt, men det er nok ikke så mye.

Har noen av dere tips til oss?

Linker?

Hva har dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi giftet oss borgerlig, uten noen stor fest. Vi var til sammen 14 til å overbære seremonien og til middagen etter vielsen. (Dette betalte selvsagt vi, ville aldri drømt om å be gjestene betale for seg.) Middagen ble holdt på en fin restaurant i Oslo, og vi fikk et eget rom /avskjermet avd til bryllupsmiddagen vår.

At vi ikke hadde noen stor fest, eller giftet oss i kirken var det sikkert flere som var snurt for. Men heldigvis sa ingen noe, alle skjønte nok at dette måtte vi da få bestemme selv. -Og det skulle da bare mangle! Selve vielsen synes jeg var utrolig flott, høytidelig og romantisk. Flere av våre gjester ble rørt til tårer... (Ikke at det var noe må i seg selv altså. ;) )

Lykke til, håper dere får til å gjøre det slik som dere har lyst til!

Skrevet

Takk for svar, så raskt!

Jeg synes også at det er kjipt å be folk batele middag selvaltså, bare for å h sagt det. Det var endel som reagerte på det, i det eksemplet jeg skrev i hovedemnet.

Vi saatser nok på en fest for venenr og kjente.

Gleder meg til seremonien.

Tar gjerne imot flere tips.

Hva slags fest hadde dere?

Tradisjonelt?

Hva slags mat?

osv osv

-spent

Skrevet

"Tilstedeværelse, ikke gave" går det an å skrive på invitasjonen dersom en vil at folk skal bidra økonomisk på et eller annet vis. Hadde jeg fått en slik invitasjon ville jeg bare bli lettet, for da "åpner" det liksom opp for alternative måter å feire et bryllup sammen med andre på.

Det går også an å ha en enkel lunsj etter vielsen. Snitter eller tapas hjemme eller invitere med folka til en rimerlig (men koselig) restaurant.

Blir borgerlig vielse her også! Samme tankene her i gården: Ønsker ikke ta opp lån for å finansiere en diger fest. Dessuten føler jeg meg ikke komfortabel med oppmerksomheten en må regne med i en høytidlig, klassisk feiring.

Skrevet

Vi giftet oss borgerlig og hadde nærmeste familie + forlovere (18 stk) i selskap etter vielsen. Da hadde vi en koselig restaurant for oss selv, tre retters middag, fri bar, bryllupskake osv (det vi synes hører med i et bryllup, men med færre gjester). Dette var på en mandag, og den påfølgende fredagen hadde vi stor hagefest med ca 40 venner. Vi hadde da satt opp et stooort telt inntil en trippelgarasje, hadde langbord med hvite (papir)duker, god grillmat (fikk hjelp med grilling og servering, slik at vi ikke trengte å styre med det selv), live musikk ++ Som en vanlig fest, men litt "finere", selv om det tok skikkelig av utover natten :jepp: Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger på måten vi gjorde det på, og er veldig fornøyde med at vi valgte å feire på den måten! Det ble nok ikke noe billigere enn om vi hadde hatt en stor bryllupsfest med hele familien i et leid lokale med cateringmat el, men vi føler vi fikk det akkurat som vi ville når vi gjorde det på denne måten - "slapp" å invitere familiemedlemmer vi omtrent ikke kjente (men som det ville vært vanskelig å utelukke), samtidig som vi fikk feiret med alle vennene våre! :jepp: Uka etter dro vi på bryllupsreise :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...