Plonk Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Tenkte jeg skulle lage garam masala-blanding og gi til litt forskjellige folk til jul. Men da vil jeg gjerne gi ved noen oppskrifter der de kan bruke den. Har noen av dere gode oppskrifter på mat med garam masala i?
Frk Johansen Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 Hvis jeg har nanbrød og ris legger jeg kyllingbiter i marinade (tikka masala eller liknende) og steker de i panna og krydrer med garam masala. Kjempegodt! En pose med Raita mix blandet i youghurt naturell gjør også susen sammen med en flaske Mango chutney. Hvis man er glad i å dyppe ting i sauser etc da.
Bjørn-Tore Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Tenkte jeg skulle lage garam masala-blanding og gi til litt forskjellige folk til jul. Men da vil jeg gjerne gi ved noen oppskrifter der de kan bruke den. Har noen av dere gode oppskrifter på mat med garam masala i? Ask-A-Chef.no's Grunnoppskrift til 2 personer: - 1 dl olje - 1 løk - 1 boks hermetiske hakkede tomater - 2 friske tomater - 3 ss Garamblanding (Vi bruker vår egen Ask A Chef blanding) - 1 boks salat og grytebønner Fres løk og krydder i oljen, til mør. Tilstett hermetisk og frisk tomat i biter, kok godt i 15-30 minutter, rør jevnt. Tilsett bønner og kok yttligere 5 minutter. Smak til med salt og pepper. Serveres med nanbrød, eventuelt bare lomper. Dette er en veldig god vegetarvariant, her er litt andre variasjoner: Med biffstrimler: - 1 x Grunnoppskrift - 300 g biffstrimmler - 200 g poteter i terninger (kok nesten møre på forhånd) Lag grunnoppskriften, stek biffstrimlene og tilsett i gryten sammen med potetene Med kylling: - 1 x Grunnoppskrift - 300 g kylling (filet, salat, etc...) i terninger - 1 boks gaspatzobønner(kikerter) Samme fremgangsmåte som med biffstrimler Med lam: - 1 x Grunnoppskrift - 300 g lammekjøtt i terninger - 2 dl Dal linser (kjøpes på "asiabutikker") - 1 god neve, finhakket frisk koriander Kok lammeterningene i lettsaltet vann til de er møre, ca 1 time Bruk fantasien... alt går ann.
Gjest Badiane Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 (endret) - 3 ss Garamblanding (Vi bruker vår egen Ask A Chef blanding) Hvilke kryddere består den av? - 1 boks gaspatzobønner(kikerter) Et annet navn på kikerter er "garbanzobønner". Gazpacho er en spansk kald tomatsuppe. - 2 dl Dal linser (kjøpes på "asiabutikker") "Dal" er en fellebetegnelse for linser, splitterter og splittbønner (samt retter basert på disse). Det finnes altså et vell av ulike typer dal. Jeg lurer derfor på hvilke(n) du mener her? Endret 23. oktober 2007 av Badiane
Bjørn-Tore Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Hvilke kryddere består den av? Et annet navn på kikerter er "garbanzobønner". Gazpacho er en spansk kald tomatsuppe. "Dal" er en fellebetegnelse for linser, splitterter og splittbønner (samt retter basert på disse). Det finnes altså et vell av ulike typer dal. Jeg lurer derfor på hvilke(n) du mener her? Takk for de opplysende info, Du har god peiling og sannsynligvis fagperson skjønner jeg Vår blanding er som du ser en grei blanding utifra hva du kan finne enkelt i skapet allerede, eller enkelt kan finnes på nærbutikken: - 3 ss sort pepper - 6 ss tørket persille - 2 ss kanel malt event. 1 - 2 hel kanelstang avhengig av størrelse - 2 ss ingefær malt - 2 ss allehånde - 4 ss cummin - 1 ss hvitløkspulver - 4 ss paprikapulver - 3 ss karri - 2 ss kardemomme - 1 ss muskat - 4 ss sesamfrø Varm en stor stekepanne opp så den er god og varm, hell over alle krydderne og rør godt til det lukter kraftig krydder i hele nabolaget... Hell over på en kjøkkenblender, foodproscessor eller lignende og kjør godt sammen til fint pulver. Velg de linsene du ønsker og preferer, her rekker min kunnskap om de forskjellige til kort. En liten skrivefeil på kikertene/Garbanzobønner.
Nilma Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Vår blanding er som du ser en grei blanding utifra hva du kan finne enkelt i skapet allerede, eller enkelt kan finnes på nærbutikken: - 3 ss sort pepper - 6 ss tørket persille - 2 ss kanel malt event. 1 - 2 hel kanelstang avhengig av størrelse - 2 ss ingefær malt - 2 ss allehånde - 4 ss cummin - 1 ss hvitløkspulver - 4 ss paprikapulver - 3 ss karri - 2 ss kardemomme - 1 ss muskat - 4 ss sesamfrø Varm en stor stekepanne opp så den er god og varm, hell over alle krydderne og rør godt til det lukter kraftig krydder i hele nabolaget... Hell over på en kjøkkenblender, foodproscessor eller lignende og kjør godt sammen til fint pulver.Muligens en grei blanding, men garam masala er det ikke. Garam masala.
Bjørn-Tore Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Muligens en grei blanding, men garam masala er det ikke. Garam masala. Nei, det er det ikke, men kaller det heller ikke garam masala Men den inneholde mye av det samme, og endel ekstra. cumin bruker vi koriander har vi byttet ut med persille i denne oppskriften Kardemomme bruker vi sort pepper bruker vi kanel bruker vi. Muskat bruker vi + endel ekstra Oppskrifte kommer fra en blanding de brukte på en indisk resturant i Sandefjord bare tilføyd litt ekstra. Bare refererte til vår blanding i oppskriften, og svarte på hva den inneholdt. Garam Masala funker veldig godt i de samme oppskriftene. Og det var DET tråden handlet om. Endret 24. oktober 2007 av Ask
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 Her finner du mange forskjellige oppskrifter med Garam Masala: http://allrecipes.com/Search/Recipes-Advan...tion=Descending
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå