Gå til innhold

Katt og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter på 2 år...Nå tenker vi på å skaffe oss en hund, dette er et tidspunkt det passer godt for oss å få det. Men det jeg lurer på er...Hvordan kan man best "presentere" kattene for hunden? Jeg tror kattene i seg selv vil ta det "verst" for de er såklart vant til å være alene sammen og få all oppmerksomheten. Jeg vil jo helst unngå kloring fra pusene og biting fra hunden.

Det blir en valp vi kommer til å skaffe oss...Antageligvis cocker spaniel.

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet

Det blir ikke perfekt, men det går bra.

Bare du lar de ordne opp selv.

Valpen (en valp er nesten like tullete som en kattunge) vil få et eller to kloremerker, men da må du ikke blande deg inn.

Viktig, for det er jo "kun en valp, stakkars lille", men den lærer av erfaring, og kattene vil sette grenser.

Etter som tiden går, vil de kanskje bli gode venner, men det må du la de finne ut av selv.

Vet ikke om det vil fungere, katter er så forskjellige, men om dine katter er vant til kos osv fra deg, må du ikke glemme de, når den fremmede valpen kommer i huset...

Trur dette går bra, men la de ordne opp selv, hvis du ikke har en tiger i hus da...?

Det er lov å si nei, til kattene, og til valpen, men bland deg minst mulig inn i dette.

Gjest StockDama
Skrevet

Enig med vimselot.

Jeg har hatt den motsatte situasjonen, hadde voksen hund, fikk en kattunge, de var skeptisk til hverandre i ca...5 minutter, så begynte katta bare å dilte etter hunden overalt, de sov sammen, spiste sammen osv...

Hunden tok til og med vare på kattungene katta fikk når den ble eldre, skulle alltid passe på.

Det går nok så fint så =D Bare la de ordne opp i diverse uenigheter selv.

Skrevet

Det beste er å blande seg minst mulig. Presenter dyrene for hverandre, og bare sørg for at alle har mulighet til å trekke seg bort fra de andre, når de ønsker det, og grip bare inn dersom noen kan bli skadet. Katter kan som regel hoppe opp i høyden for å komme seg unna valpen, hunden bør få ett "safe-spot" i form av en kurv el hvor kattene skal holde seg unna, hvis valpen trekker seg tilbake dit. Og hold dem adskilt når du reiser fra dem i begynnelsen, frem til du føler deg trygg på at ingen av dem vil skade hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...