Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Ei alenemor har ungen hos dagmamma. Hun betaler 4500 i måneden for dette. Nav dekker 64% av tilsynskostnaden, altså rundt 3.000 kroner. Da skal hun dekke 1.500 selv. Men så får hun jo også kontantstøtte på 3.300. Og da går hun faktisk i pluss med 1.800 kroner hver måned! Hva slags smutthull er dette? Er det faktisk lov?
Chiquita Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 Ja, det er da vel ikke noe ulovlig her? Hun får stønad til barnetilsyn - for hun har jo dagmamma til barnet sitt. Alle (andre også) som ikke bruker en barnehageplass som mottar offentlig støtte (noe de ALLER fleste bhg gjør) får også kontantstøtte. Men hvorvidt det er moralsk riktig, det er noe annet... (Nav, som jo også utbetaler kontantstøtten, vet jo at hun får kontantstøtte)
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 Men dette systemet gjør at pengene blir et incentiv for å velge dagmamma istedet for barnehage. Hadde hun valgt barnehage (la oss gå ut fra samme kostnad for enkelhets skyld) så ville hun istedet for å sitte igjen med 1800 kroner måttet ut med 1500 av egen lomme. Det betyr at hun ved å velge dagmamma faktisk sparer 3.300 (hele kontantstøtten) på å velge dagmamma,. Men du stiller spørsmålet om det er moralsk riktig av henne å gjrøe det. Hmm.... hvorfor skulel det være umoralsk? Jeg vet ikke, men det virker som Nav har gjort noe rart når de tillater dette...
Gjest Silmarill Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Ei alenemor har ungen hos dagmamma. Hun betaler 4500 i måneden for dette. Nav dekker 64% av tilsynskostnaden, altså rundt 3.000 kroner. Da skal hun dekke 1.500 selv. Men så får hun jo også kontantstøtte på 3.300. Og da går hun faktisk i pluss med 1.800 kroner hver måned! Hva slags smutthull er dette? Er det faktisk lov? Nå er ikke jeg så inn i dette lenger, men kontantstøtte får du vel om du velger å gå hjemme med barnet istedenfor barnehage eller dagmamma! Er det ikke sånn det er da? :klø: Så om det er sånn så er det jo litt merkelig! Det er ikke overgangsstønad du mener da, i tilegg til stønad til barnetilsyn - for dét er ikke noe rart! Endret 21. oktober 2007 av Silmarill
liv Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 nei, kontantstøtte fåes om barnetilsynet som ikke får offentlig støtte, dvs om en hjemme med barn, har dagmamma eller har barnehage uten offentlig stønad, men da er jo prisen en del høyre!
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Ja, det er da vel ikke noe ulovlig her? Hun får stønad til barnetilsyn - for hun har jo dagmamma til barnet sitt. Alle (andre også) som ikke bruker en barnehageplass som mottar offentlig støtte (noe de ALLER fleste bhg gjør) får også kontantstøtte. Men hvorvidt det er moralsk riktig, det er noe annet... (Nav, som jo også utbetaler kontantstøtten, vet jo at hun får kontantstøtte) hvorfor får hun den barnetilsynsstønaden? fordi hun er alenemor?får alle det? hvordan får man det?
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 nei, kontantstøtte fåes om barnetilsynet som ikke får offentlig støtte, dvs om en hjemme med barn, har dagmamma eller har barnehage uten offentlig stønad, men da er jo prisen en del høyre! men en dagmamma får vel aldri støtte? om hun da i tillegg er hvit (som ikke vil ha noen innvirkning på støtten?) kan foreldrene avskrive 25000 på skatten??
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 nei, kontantstøtte fåes om barnetilsynet som ikke får offentlig støtte, dvs om en hjemme med barn, har dagmamma eller har barnehage uten offentlig stønad, men da er jo prisen en del høyre! huff nå roter du det til..... hva sier du egentlig i første setning? uansett: kontantstøtte gis til de som ikek bruker barnehage. De kan da velge å være hjemme med barna eller ha dem hos dagmamma eller i barnehage som ikek får offentlig støtte. er det det du prøver å si? barnetilsyn gis til aleneforeldre som har dokumenterte tilsynsutgifter til barna sine.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 men en dagmamma får vel aldri støtte? om hun da i tillegg er hvit (som ikke vil ha noen innvirkning på støtten?) kan foreldrene avskrive 25000 på skatten?? hvorfor skulle foreldrene avskrive på skatten? får man avskrevet barnehageutgifter på skatten? Ja, da får man vel avskrevet utgifter til dagmamma også
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 hvorfor skulle foreldrene avskrive på skatten? får man avskrevet barnehageutgifter på skatten? Ja, da får man vel avskrevet utgifter til dagmamma også japp barnehage/ hvit dagmamma utgifter. så noen her inne som sa at for det kunne man skrive av 25000 i året på skatten... da blir det for "lønnsomt" altså ha barna hjemme få kontantstøtte ha barna hos hvit dagmamma og skrive av på skatten
Mistyen Skrevet 21. oktober 2007 #11 Skrevet 21. oktober 2007 hvorfor skulle foreldrene avskrive på skatten? får man avskrevet barnehageutgifter på skatten? Ja, da får man vel avskrevet utgifter til dagmamma også Det er noe som heter foreldrefradrag. Dette skriver man av på skatten, reelle utgifter til barnepass som må dokumenteres. Man får en årsoppgave fra barnehagen på hva man hat bet til dem i løpet av året, som også blir innberettet til skatteteaten. Hvertfall gjør de kommunale bhg dette. Hvis man skal kreve fradrag for dagmamma, må denne være hvit og man må kunne vise til evnt kvitteringer for hva man har betalt henne.
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Det er noe som heter foreldrefradrag. Dette skriver man av på skatten, reelle utgifter til barnepass som må dokumenteres. Man får en årsoppgave fra barnehagen på hva man hat bet til dem i løpet av året, som også blir innberettet til skatteteaten. Hvertfall gjør de kommunale bhg dette. Hvis man skal kreve fradrag for dagmamma, må denne være hvit og man må kunne vise til evnt kvitteringer for hva man har betalt henne. jepp... det jeg prøvde å si takk for hjelpa
Gjest allium Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 Men dette systemet gjør at pengene blir et incentiv for å velge dagmamma istedet for barnehage. Det er helt riktig. Og det gjelder for kontantstøtten alene også. Staten belønner dem som velger dagmamma fremfor barnehage, og siden mange dagmammer arbeider svart, fremmer staten indirekte svart arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #14 Skrevet 22. oktober 2007 Men da får jeg følgende ide: Jeg tar barna ut av barnehagen. Så får jeg kontantstøtte for de to, altså 6.600 i måneden. Jeg skaffer dagmamma som ta begge for 6600. Så søker jeg nav om dekning av tilsynutgifter på 64%. Nav gir meg da 4100 kroner. Rett i lomma, siden kontantstøtten dekker dagmammaen. Og på toppen av det hele kan jeg kreve foreldrefradrag. Fantastisk.
Gjest allium Skrevet 22. oktober 2007 #15 Skrevet 22. oktober 2007 Men da får jeg følgende ide: Jeg tar barna ut av barnehagen. Så får jeg kontantstøtte for de to, altså 6.600 i måneden. Jeg skaffer dagmamma som ta begge for 6600. Så søker jeg nav om dekning av tilsynutgifter på 64%. Nav gir meg da 4100 kroner. Rett i lomma, siden kontantstøtten dekker dagmammaen. Og på toppen av det hele kan jeg kreve foreldrefradrag. Fantastisk. 2 "men": Du får neppe dagmamma til to for 6600. Du kan ikke trekke fra mer enn de 36% du betaler selv. Men likevel: Kontantstøtten er en merkelig ordning.
jannamor Skrevet 22. oktober 2007 #16 Skrevet 22. oktober 2007 2 "men": Du får neppe dagmamma til to for 6600. Du kan ikke trekke fra mer enn de 36% du betaler selv. Men likevel: Kontantstøtten er en merkelig ordning. enig hvit dagamma for to til 6600 betyr i teorien at dagmamma tjener 3500 på dine to barn i mn d det..... lite sannsynlig men skjønner def. hva du tenker. dette er også hvis barna er under 3
Eve Luna Skrevet 22. oktober 2007 #17 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg skjønner ikke helt hva gjesten prøver å si her. Hun er sur fordi en alenemor mottar både kontantstøtte og tilsynstøtte for sine barn og mener det er umorals, men ønsker selv å søke om begge deler? Man kan godt diskutere om det er riktig at vi har kontantstøtte i Norge og om det "lønner" seg å ha barn i barnehagen eller hos dagmamma. Men så lenge den alenemoren har rett til både kontantstøtte og tilsynsstøtte, og NAV er klar over dette, så gjør hun ikke noe galt. Dessuten så hva skulle den moren gjort hvis hun ikke fikk barnehageplass og heller ikke en dagmamma? Hun kan da ikke jobbe siden hun må passe på barnet og da strekker ikke kontantstøtten særlig langt. Alle andre som har samme behov bør søke NAV om disse stønader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå